Jump to content

Botnstoff med i innsjekk bagasje på fly?

Ask

Recommended Posts

Dumt med synsing fra baatplassen.no i slikt spørsmål. Dette er noe du må ta med befrakter. Min eneste erfaring er fra en jålete engelskmann som prøvde å reklamere på tilsøling av hvite skjorter og dresser etter at lokke spratt av en blekkflaske. Vi skulle på møte hos Exxon. Han fikk beskjed om at trykket i lasterommet var innenfor spec. Hans feil. Min erfaring. Fyren var en snobbete drittsekk, så skadefryden nådde stratosfæriske høyder.

Sjekk med "ditt" flyselskap hva de tillater. 

Det er ikke trykksetting som utgjør hovedproblemet, ei heller hensyn til annen bagasje. Hensyn til luftfartøyets sikkerhet samt enhver som er om bord, er styrende. Det betyr at det må tas høyde for lekkasjer, brannsikkerhet, korrosjon og evt. reaksjoner med andre stoffer. 

Bagasjerommet er for øvrig trykksatt innenfor det samme trykkskroget som passasjerkabinen. 

Igjen: innhent et konkret svar fra flyselskapet - og del det gjerne her. God tur. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Kallethekid skrev for 3 timer siden:

Uten å ha noen kunnskap om trykksetting av lasterom tror jeg dette varierer.  Har flere ganger opplevd att for eksempel vakuumpakket kaffe har utvidet seg og helt endret form etter tur i lasterom.

Nei, det har samme trykk som resten av cabinen...

Ellers hadde dyrene som er i lasterommet død av oksygen mangel...?

Dette kjenner jeg godt til, og det er som de fleste over skriver IKKE tillatt på fly, hverken innsjekket eller som håndbagasje. Bunnstoff blir berørt av flere forskjellige regelverk som alle er tydelige på at dette ikke skal sendes med fly:)

Det er gjerne merket brannfarlig og giftig, som i seg selv er en god pekepinn på at du ikke får ha med dette.

Pakk det gjerne så godt inn du bare vil, ha begrunnelsene for at du skal få det med klare og si gjerne "ja, men jeg ----",

og nei du får det heller ikke med, og nå ER du klar over at det ikke er lov ;)

Redigert av NOR2138 (see edit history)

Hvis det går i lasterom for vanlig bagasje kan trykkforandringene gjøre det utfordrende. Reiste med en optimistisk kollega som kjøpte interiørmaling, og la boksene i innsjekket bagasje uten poser. Han angret når det rant maling ut av kofferten.... Skikkelig griseri, i tillegg til at alt i kofferten ble ødelagt. Og den ekslusive malingen (var jo en grunn til at den ble med på flyet...) kom seg aldri på veggen.

Havlengt skrev 7 minutter siden:

Verdien av differansen mellom normalpris og dette konkurskjøpet kan vel neppe vera så stor at det er verd risikoen..?

Ein ting er eigen koffert og innhald, ei heilt anna sak, er anna bagasje, fly og tilhøyrande infrastruktur..

Hei

Som nemt, så tok han ikkje botnstoffet med på flyet. 

Ask 

Det er fullt lovlig å sende bunnstoff som bagasje med fly, under forutsetning om at visse formaliteter er oppfylt. Dette må pakkes og merkes etter DG-reglene som gjelder (ADR for vegtransport, ICAO/IATA for fly). Selv har jeg i mange år hatt godkjennelse for å pakke og sende farlig gods med fly, en godkjennelse som må fornyes hvert annet år.

X10an skrev for 7 timer siden:

Det er fullt lovlig å sende bunnstoff som bagasje med fly, under forutsetning om at visse formaliteter er oppfylt. Dette må pakkes og merkes etter DG-reglene som gjelder (ADR for vegtransport, ICAO/IATA for fly). Selv har jeg i mange år hatt godkjennelse for å pakke og sende farlig gods med fly, en godkjennelse som må fornyes hvert annet år.

Det høres rart ut. 

Farlig gods kan ikke sendes i innsjekket bagasje. Ser Biltemas bunnstoff er merket som brannfarlig og etsende. Dette står det også informasjon om hvor bagasje sjekkes inn. Samt reisende må bekrefte at det ikke finnes farlig gods i bagasje når en sjekker inn på nett. 

Farlig gods må sendes gjennom en frakt opperatør. Er du det? 

Jeg jobber for et av flyselskapene i Norge. Vi tar ikke farlig gods på passasjerfly, med unntak av noe få, små ting som er godkjent i begrensa kvantitet. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...