Gudrun Startet 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2019 Har et par små felt i innredningen hvor lakken har løsnet fra teakplatene. Ja er vel strengt tatt finerplater med et tynt lag teakfiner ytterst. Fremstår som lett gult der det har løsnet. Lakken har løsnet fra ytterkant plate. Har ikke pusset på dette. Innredningen var levert ferdig lakket fra snekkerfabrikken som i sin tid laget den. Er det noen her som har fikset tilsvarende med bra resultat? Vurderte å kappe til nye platebiter, men etter tre sekunders betenkningstid kom jeg til at det ville bli fargeforskjell. Dermed muligens fått en ny hobby med blanding av beisfarger. Er ikke temperatur til lakkarbeid akkurat nå samtidig som det er yr i luften, men arbeidet må jo planlegges. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 skrape, slipe og lakke på nytt på flekken med en lakk som ligner i glansen?? Eller er det for tynn finér tenker du, så det er fare for å slipe igjennom? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Gudrun Svart 4.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Nei tror ikke fineren er for tynn, men det ser jeg først etter sliping. Får ta det veldig forsiktig. Takk seilfred! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Vær forsiktig med sliping av finer, teaklaget er svært tynt! En sikling er betydelig mer skånsomt mot fineren. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
joern-eo Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Dersom du ikke er 100% sikker på hvilken lakk som er benyttet fra produsenten er det nok like greit å ta bort all lakken på flaten der den har løsnet. Skarp skrape eller sikling er best. Puss lett med 320 slipenett før du begynner å bygge lag med lakk. Jeg benytter meg bare av Epifanes, og anbefaler den. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Ville begynt med lakkfjernar! Sitér dette innlegget Link to post
joern-eo Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Ulike lakkfjernere tar forskjellig lakk., og du kan risikere et himla klin når du ikke vet hvilken lakk du har. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Støtter meg til forslag om forsiktig bruk av skarp skrape eller sikling for å få vekk den løse og gulnede lakken, og deretter slipe fint fint for å jevne kantene ut. Men det må selvfølgelig ikke gå igjennom den tynne teakfineren!.. Kanskje du kan løsne en plate å prøve på baksiden først?, evt i et ikke så synlig hjørne? Da kan du jo teste lakk óg.. Jeg liker også Epifanes. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Ttor Svart 6.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2019 Lakkfjerner og plastskrape. Fort gjort å skade fineren med skarpt metall. Virker ikke lakkfjerner er det tokomponent lakk, men det er sjelden brukt i innredning. Gjenta behandlingen til alt er borte. Vask med tynner og puss med fint sandpapir. Fjern lakken fra hele panelet om du ikke vil ha synlig forskjell. Panelet blir som nytt etter lakking. Mest sannsynlig silkematt lakk som er brukt fra før. Da bruker du blank lakk på de første strøkene og silkematt kun til toppstrøk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2019 Vær obs på at lakkfjerneren kan løse opp limet I fineren om det får være på for lenge. Da er løpet kjørt, kan du si... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
boble65 Svart 6.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2019 Varmluftpistol og skrape med nytt blad funker fint det? Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 6.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2019 Ja vis stor forsiktighet med kjemisk/malingsfjerner på edle tresorter, kan fort bli fargenyanser på finerplatene. Min erfaring er varmepistol og skikkelige skraper/sikler er best. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 7.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2019 Etter utallige forsøk på å utbedre vannskade / lakkslipp på teak finer. Om innredning er laget etter 1980 skal du behandle den som om tykkelsen på dekk finer er som tynt papir. Nesten umulig å pusse.skarp skrape eller som nevnt tidligere sikling er fint. Jeg har kommet best ut av det ved å bruke en teak vannbeis for å mørkne skaden før lakk. De aller fleste ferdiglagde innredninger har en to komponent DD lakk. Glans 50-70. Den som passer best etter min mening er internasjonal gulvlakk halvblank. (En komponent) lykke til Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
YersiniaPestis Svart 9.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2019 (redigert) Heisann. Er det noe lignende dette. Jeg bare vaska reint og oljet det inn igjen med hempel teak colour restorer, den har litt farge i seg og gir godt resultat for meg værtfall. Jeg brukte vel 4 strøk før resultatet blei bra. hasog skrev On 22.1.2010 at 21.04: Nb_740.0.zip Redigert 9.Februar.2019 av YersiniaPestis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.