Jump to content

Lakk som har løsnet på teakplate, hvordan fikse?

Gudrun

Recommended Posts

Har et par små felt i innredningen hvor lakken har løsnet fra teakplatene. Ja er vel strengt tatt finerplater med et tynt lag teakfiner ytterst.

Fremstår som lett gult der det har løsnet. Lakken har løsnet fra ytterkant plate. Har ikke pusset på dette.

Innredningen var levert ferdig lakket fra snekkerfabrikken som i sin tid laget den. 

Er det noen her som har fikset tilsvarende med bra resultat?

Vurderte å kappe til nye platebiter, men etter tre sekunders betenkningstid kom jeg til at det ville bli fargeforskjell.  Dermed muligens fått en ny hobby med blanding av beisfarger. :giggle:

Er ikke temperatur til lakkarbeid akkurat nå samtidig som det er yr i luften, men arbeidet må jo planlegges.

Støtter meg til forslag om forsiktig bruk av skarp skrape eller sikling for å få vekk den løse og gulnede lakken, og deretter slipe fint fint for å jevne kantene ut. Men det må selvfølgelig ikke gå igjennom den tynne teakfineren!.. 

Kanskje du kan løsne en plate å prøve på baksiden først?, evt i et ikke så synlig hjørne? Da kan du jo teste lakk óg.. Jeg liker også Epifanes.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Lakkfjerner og plastskrape. Fort gjort å skade fineren med skarpt metall. Virker ikke lakkfjerner er det tokomponent lakk, men det er sjelden brukt i innredning. Gjenta behandlingen til alt er borte. Vask med tynner og puss med fint sandpapir. Fjern lakken fra hele panelet om du ikke vil ha synlig forskjell. Panelet blir som nytt etter lakking. Mest sannsynlig silkematt lakk som er brukt fra før. Da bruker du blank lakk på de første strøkene og silkematt kun til toppstrøk.

Etter utallige forsøk på å utbedre vannskade / lakkslipp på teak finer.

Om innredning er laget etter 1980 skal du behandle den som om tykkelsen på dekk finer er som tynt papir. Nesten umulig å pusse.skarp skrape eller som nevnt tidligere sikling er fint. Jeg har kommet best ut av det ved å bruke en teak vannbeis for å mørkne skaden før lakk. De aller fleste ferdiglagde innredninger har en to komponent DD lakk. Glans 50-70. Den som passer best etter min mening er internasjonal gulvlakk halvblank. (En komponent)

lykke til

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...