Gummikylling Startet 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2019 hei. jeg har en musling 430 med en evinrude e tec 50.jeg kjører nå med propellen som fulgte med motoren fra forrige eier, en solas alu 13 7/8x17p.da greier båten 34,5knop ved 5600rpm, kavitasjonsplaten er montert ca 2 cm over bunnen. båten planer å når 34knop på bare noen få sekunder, så kunne ofret litt av den aksellerajon for bedre toppfart. finnes det noen her med gode forslag til en stålpropell til denne båt/motor komboen? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 (redigert) Heis motoren så mye du kan i de hullene som er der nå, kjøp deg ett løst propellboss også prøver hvilke som helst 19-21" stålpropell som passer 115 etec. 13.5x21" Stiletto har vist seg å fungere bra, samme båt og motor topper 43. Men 13 3/4x21 viper også kunne vært spennende og prøvd. Men ballistic er nok ikke helt på tryne det heller, store tynne blader som går lett i vannet og fungerer greit når det er løfta Redigert 5.Februar.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 hva med small ear raker? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gummikylling Svart 5.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 jeg venter på en OMC stainless 13x19 i posten. om den propellen er en god match så er jeg fornøyd en stund. om 13x19 blir for tungt, så går jeg til innkjøp av braket/heis og kjøper en større propell. jeg er snart 34år, og ikke like modig som før, så hadde håpet å finne en god ss propell uten å måtte montere heis. raker propell er jeg ganske sikker på at hadde vært en bra match,men det er pitch og dimensjon jeg er mer usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 84 er en god årgang, god smak på båt ser jeg. Braketter/heis er unødvendig dyrt, alu firkantrør gjør samme jobben for 200kr og ett kvarter med kutteskiva, slipeskive og en drill Sitér dette innlegget Link to post
Gummikylling Svart 5.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 ja, om jeg skulle ha jolle så var Musling det eneste som frista. mener du båten er fra 1984? vet du hvor den er støpt? kommer nok til å lage brakett/heis selv ja. de er jo lette å lage :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Tenkte vel heller at du var 84, siden du er 34. Sitér dette innlegget Link to post
Gummikylling Svart 5.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 å sånn ja.jeg blir snart 34 så er 85 mod:) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2019 Gummikylling skrev for 14 timer siden: jeg venter på en OMC stainless 13x19 i posten. om den propellen er en god match så er jeg fornøyd en stund. om 13x19 blir for tungt, så går jeg til innkjøp av braket/heis og kjøper en større propell. vet du hva slags modell? Vil tippe at om den drar ned turtallet litt for mye så kan du kanskje heve motoren ett hakk til på hullene..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gummikylling Svart 6.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2019 OMC evinrude johnson 13x19 389510 heter modellen. mener du at jeg skal heve motoren på hullene som den er boltet i skroget? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2019 når jeg blåser opp bildet ditt så ser det ut til at motoren er montert maks hevet i forhold til eksisterende bolthull ..? da er det vel like greit å gjøre som Eika foreslår mtp løfting om det skulle trengs Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gummikylling Svart 6.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2019 det har du rett i Ivar, den er heiset max på hullene. ja, jeg kommer nok til å lage ett brakett etter tips fra Eika, om propellen blir for tung. frister også med et brakett fra ebay,da disse lett kan justeres. https://www.ebay.com/itm/Jack-Plate-JPL4300-Adjustable-3-Outboard-Boat-Jackplate/300663072604?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D20131003132420%26meid%3Dc5ed487866004206a5578e4378d58ddd%26pid%3D100005%26rk%3D1%26rkt%3D5%26mehot%3Dpp%26sd%3D123585646893%26itm%3D300663072604&_trksid=p2047675.c100005.m1851 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2019 ser jo ikke dum ut den der :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Noen som trur det er mulighet for og få til 50knop med en 50hk på musling 430 ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 motstand fra vind og vann øker jo proporsjonalt med hastigheten ... så tror det skal holde hardt med original båt. Men hadde man bygd en spesial spesial, f.eks i karbon og nedkuttede skrogsider osv så burde det vel latt seg gjøre å lokka ut noen ekstra knop .... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 (redigert) Det er ikke luftmotstanden som er fienden, det er vannet med 800x mer motstand. I musling er det løft nok til og få båten ut av dette fæle elementet som bremser så fælt, men da må man rigge det for og virke såpass høyt. Måtte vært original musling med innerliner, muligens lettere modifisert under vannlinja. Men folk klarer jo 43-45knop med 50etec på brakett, uten nosecone, uten maks heising, uten prepping av propell, kunne sikkert tjent en knop på og ha litt mer ballast i nesa også. Jeg trur det er en mulighet jeg I værstefall må man ty til 60hjerne for og få den/de siste knopa Redigert 13.Februar.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.