Jump to content

Propell til Musling 430 Evinrude e tec 50

Gummikylling

Recommended Posts

hei.

jeg har en musling 430 med en evinrude e tec 50.jeg kjører nå med propellen som fulgte

med motoren fra forrige eier, en solas alu 13 7/8x17p.da greier båten 34,5knop ved 

5600rpm, kavitasjonsplaten er montert ca 2 cm over bunnen. båten planer å når 34knop 

på bare noen få sekunder, så kunne ofret litt av den aksellerajon for bedre toppfart. finnes det

noen her med gode forslag til en stålpropell til denne båt/motor komboen? 

14 ft Musling 430 - 04 Evinrude e-tec 50 (2).jpg

Heis motoren så mye du kan i de hullene som er der nå, kjøp deg ett løst propellboss også prøver hvilke som helst 19-21" stålpropell som passer 115 etec. 13.5x21" Stiletto har vist seg å fungere bra, samme båt og motor topper 43. 

Men 13 3/4x21 viper også kunne vært spennende og prøvd. Men ballistic er nok ikke helt på tryne det heller, store tynne blader som går lett i vannet og fungerer greit når det er løfta

Redigert av Guest (see edit history)

jeg venter på en OMC stainless 13x19 i posten. om den propellen er en god match så er jeg fornøyd en stund.

om 13x19 blir for tungt, så går jeg til innkjøp av braket/heis og kjøper en større propell.

jeg er snart 34år, og ikke like modig som før, så hadde håpet å finne en god ss propell uten å måtte montere heis.

raker propell er jeg ganske sikker på at hadde vært en bra match,men det er pitch og dimensjon jeg er mer usikker på.

Gummikylling skrev for 14 timer siden:

jeg venter på en OMC stainless 13x19 i posten. om den propellen er en god match så er jeg fornøyd en stund.

om 13x19 blir for tungt, så går jeg til innkjøp av braket/heis og kjøper en større propell.

vet du hva slags modell?   

Vil tippe at om den drar ned turtallet litt for mye så kan du kanskje heve motoren ett hakk til på hullene..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

når jeg blåser opp bildet ditt så ser det ut til at motoren er montert maks hevet i forhold til eksisterende bolthull ..? 

da er det vel like greit å gjøre som Eika foreslår mtp løfting om det skulle trengs

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

motstand fra vind og vann øker jo proporsjonalt med hastigheten ...  så tror det skal holde hardt med original båt.  
Men hadde man bygd en spesial spesial, f.eks i karbon og nedkuttede skrogsider osv så burde det vel latt seg gjøre å lokka ut noen ekstra knop ....

Det er ikke luftmotstanden som er fienden, det er vannet med 800x mer motstand. I musling er det løft nok til og få båten ut av dette fæle elementet som bremser så fælt, men da må man rigge det for og virke såpass høyt. 

Måtte vært original musling med innerliner, muligens lettere modifisert under vannlinja. Men folk klarer jo 43-45knop med 50etec på brakett, uten nosecone, uten maks heising, uten prepping av propell, kunne sikkert tjent en knop på og ha litt mer ballast i nesa også. 

Jeg trur det er en mulighet jeg 

I værstefall må man ty til 60hjerne for og få den/de siste knopa 

Redigert av Guest (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...