Jump to content

Edit History

Jannmar

Jannmar

Komodo skrev for 1 time siden:

Jeg er enig med Hulda i at skrutrekkerteorien ikke er sannsynlig. Som nevnt lenger opp er austenittisk rustfritt (som blir brukt i slike produkter) meget duktilt. Stålet skulle derfor ha buklet og bøyd seg, ikke sprekt. 

Fikk vel ikke helt forklart hva jeg mente. Stålet ville nok bare gitt etter og bøyd seg ved slik bruk av skrutrekker som jeg beskrev - forutsatt at stålet var i en "normal" tilstand. Min tanke var at bruk av "skrutrekkermetoden ville" få stålet til å revne om det på forhånd hadde endret karakter og blitt sprøtt, f.eks. etter en slik prosess/påvirkning som hulda beskrev. Nå er jeg slettes ingen metallurg, men det var slik jeg tenkte skaden hadde oppstått, og det var på ingen måte ment som noen påstand om at Huldas beskrivelse er feil. Jeg har som sagt lite greie på ikke-mekaniske påvirkninger på metall. 

Jannmar

Jannmar

Komodo skrev 31 minutter siden:

Jeg er enig med Hulda i at skrutrekkerteorien ikke er sannsynlig. Som nevnt lenger opp er austenittisk rustfritt (som blir brukt i slike produkter) meget duktilt. Stålet skulle derfor ha buklet og bøyd seg, ikke sprekt. 

Fikk vel ikke helt forklart hva jeg mente. Stålet ville nok bare gitt etter og bøyd seg ved slik bruk av skrutrekker som jeg beskrev - forutsatt at stålet var i en "normal" tilstand. Min tanke var at bruk av "skrutrekkermetoden ville" få stålet til å revne om det på forhånd hadde endret karakter og blitt sprøtt, etter en slik prosess/påvirkning som hulda beskrev. Nå er jeg slettes ingen metallurg, men det var slik jeg tenkte skaden hadde oppstått, og det var på ingen måte ment som noen påstand om at Huldas beskrivelse er feil. Jeg har som sagt lite greie på ikke-mekaniske påvirkninger på metall. 

Jannmar

Jannmar

Komodo skrev 17 minutter siden:

Fikk vel ikke helt forklart hva jeg mente. Stålet ville nok bare gitt etter og bøyd seg ved slik bruk av skrutrekker som jeg beskrev - forutsatt at stålet var i en "normal" tilstand. Min tanke var at bruk av "skrutrekkermetoden ville" få stålet til å revne om det på forhånd hadde endret karakter og blitt sprøtt, etter en slik prosess/påvirkning som hulda beskrev. Nå er jeg slettes ingen metallurg, men det var slik jeg tenkte skaden hadde oppstått, og det var på ingen måte ment som noen påstand om at Huldas beskrivelse er feil. Jeg har som sagt lite greie på ikke-mekaniske påvirkninger på metall. 

• Create New...