Hulda Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Vibrasjon fra motor sammen med forkjært installasjon kan sikkert være medvirkende faktor. Hvis det ikke er korrosjon i sprekken, er den sveisbar. Jeg har forresten en AISI 316L potte/vannlås på aggregatet. Den begynte å lekke i sveisen mellom bunnplate og side. Sveiset, gikk noen uker og lekkasje. Byttet bunnplate. Nå svetter potta salt rett gjennom sideveggen. Må kanskje sende den for oppsveising til en optimist som ikke krisemaksimerer. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 5.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Hulda skrev 30 minutter siden: Vibrasjon fra motor sammen med forkjært installasjon kan sikkert være medvirkende faktor. Hvis det ikke er korrosjon i sprekken, er den sveisbar. Jeg har forresten en AISI 316L potte/vannlås på aggregatet. Den begynte å lekke i sveisen mellom bunnplate og side. Sveiset, gikk noen uker og lekkasje. Byttet bunnplate. Nå svetter potta salt rett gjennom sideveggen. Må kanskje sende den for oppsveising til en optimist som ikke krisemaksimerer. Hehe høres ut som du må snakke med en optimist ja Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Bare send den du Hulda her er en optimist? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 alphaman skrev for 1 time siden: Det er typisk vibrasjon sprekk sveiser flere slike på fabrikk og motorer daglig.ikke hør på drama gutta, de krise maksimerer.hører med til sjeldenhetene at man ikke kan sveise en sprekk.er sveiser Sånn ca enig. Er sveiser. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Ikke send det til meg. Jeg er ikke sveiser. Har kun utdanning, helt bortkastet. Nå må jo trådstarter bare bende sakene på plass og sveise. Er det ikke korrosjonsassistert oppsprekking, så kan det funke. Er det korrosjon, så er det bortkastet. En vurdering er naturligvis hva kostnad/jobb vil være ved å plukke ut og erstatte sakene. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2019 Metallurgi er et meget spennende fag! selv jobber jeg i Oljeindustrien og vi bruker masse dyrt høyverdistål som Super Duplex osv. Når noe byttes ut pga. utmatting eller sprekker/korosjon er det jo oftes en grunn for det.. Men for all del det er ingenting som ikke går an å repparere i garasjen! Men at det før eller siden vil sprekke oppigjen er ganske sikkert! Vibrasjon/støy er noe av det mest komplekse man kan jobbe med i et større prosessanlegg! Min favoritt metallurg er selvfølgelig Soichiro Honda! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Jannmar Svart 6.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2019 (redigert) Snartbåt? skrev for 15 timer siden: Ser ut som dette kan være en påvirkende faktor. Mange timer med vibrasjoner. Press fra klammer. Radie på klammer er ikke identisk med radie på stuss Det du har funnet her er den direkte årsaken. Forskjellig radie på sylinder og brakett. Dette stålet er som det blir sagt meget duktilt i "normaltilstand", men når det blir utsatt for stress, som bøying eller slag, vil det herde og bli stivt og hardt/sprøtt. I ditt tilfelle har vibrasjonene fra motoren blitt overført til potta gjennom den temmelig stive eksosslangen, og påført potta gjentagende og langvarig stress i de punktene der potta ligger an mot braketten. Ser at det er den enden av potta som ligger nærmest motoren, og som derved er mest utsatt for vibrasjoner, som har fått sprekker. Sprekkene har oppstått som følge av det jeg vil kalle god gammeldags materialtretthet. Redigert 6.Februar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.