Jump to content

Sveise syrefast lyddemper

_Bliss_

Recommended Posts

Vibrasjon fra motor sammen med forkjært installasjon kan sikkert være medvirkende faktor. Hvis det ikke er korrosjon i sprekken, er den sveisbar.

Jeg har forresten en AISI 316L potte/vannlås på aggregatet. Den begynte å lekke i sveisen mellom bunnplate og side. Sveiset, gikk noen uker og lekkasje. Byttet bunnplate. Nå svetter potta salt rett gjennom sideveggen. Må kanskje sende den for oppsveising til en optimist som ikke krisemaksimerer.

Hulda skrev 30 minutter siden:

Vibrasjon fra motor sammen med forkjært installasjon kan sikkert være medvirkende faktor. Hvis det ikke er korrosjon i sprekken, er den sveisbar.

Jeg har forresten en AISI 316L potte/vannlås på aggregatet. Den begynte å lekke i sveisen mellom bunnplate og side. Sveiset, gikk noen uker og lekkasje. Byttet bunnplate. Nå svetter potta salt rett gjennom sideveggen. Må kanskje sende den for oppsveising til en optimist som ikke krisemaksimerer.

Hehe:giggle: høres ut som du må snakke med en optimist ja:giggle:

Metallurgi er et meget spennende fag! selv jobber jeg i Oljeindustrien og vi bruker masse dyrt høyverdistål som Super Duplex osv.

Når noe byttes ut pga. utmatting eller sprekker/korosjon er det jo oftes en grunn for det.. Men for all del det er ingenting som ikke går an å repparere i garasjen! :smiley:  Men at det før eller siden vil sprekke oppigjen er ganske sikkert!  Vibrasjon/støy er noe av det mest komplekse man kan jobbe med i et større prosessanlegg!  Min favoritt metallurg er selvfølgelig Soichiro Honda!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Snartbåt? skrev for 15 timer siden:

Ser ut som dette kan være en påvirkende faktor. Mange timer med vibrasjoner. Press fra klammer. Radie på klammer er ikke identisk med radie på stuss

Det du har funnet her er den direkte årsaken. Forskjellig radie på sylinder og brakett.

Dette stålet er som det blir sagt meget duktilt i "normaltilstand", men når det blir utsatt for stress, som bøying eller slag, vil det herde og bli stivt og hardt/sprøtt.

I ditt tilfelle har vibrasjonene fra motoren blitt overført til potta gjennom den temmelig stive eksosslangen, og påført potta gjentagende og langvarig stress i de punktene der potta ligger an mot braketten. Ser at det er den enden av potta som ligger nærmest motoren, og som derved er mest utsatt for vibrasjoner, som har fått sprekker.

Sprekkene har oppstått som følge av det jeg vil kalle god gammeldags materialtretthet.

Potte 1.PNG

Potte 4.PNG

Potte 5.PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...