Jump to content

Bytte av Raymarine instrumenter/ Forbedre system

Per Erik Løvdal

Recommended Posts

Har vurdert lenge å oppgradere instrument systemet i seilbåten min. Har i dag 2 NMEA-0183 givere i båten. Vind og vindretning i toppen av masta og dybde/hastighet i kabinen foran. Autopiloten er en type 300 og instrumentet er ST6002. Instrumentet har ødelagt display og jeg kommer vel til å bytte ut dette med en Evolution pakke.med P70 instrument. Dette er NMEA 2000. Har også et annet NMEA 2000 instrument.
Jeg vil ha en NMEA multiplexer. Enten kjøpe dedikert hardware eller bruke KPlex på en PI. Trenger også konverter mellom NMEA-0183 og NMEA 2000. Tenkte da å kjøpe et Actisense product. Til slutt trenger jeg en trådløs ruter som kan sende ut SignalK information og NMEA information.
Hva ville dere ha gjort/kjøpt?

Guest Thostr

Er du sikker på at det ikke er SeaTalk-buss du har? Det er noe annet enn NMEA-0183. Spør siden du skriver 'Raymarine-instrumenter', og disse har / støtter SeaTalk. Om det er SeaTalk du har så er det enkleste å kjøpe en gateway til SeaTalk NG (NMEA 2000) og så vipps er alt koblet sammen. Mht P70 så er det greit å være klar over at du ikke trenger denne om du har en nyere Raymarine-plotter med Lighthouse 3-software, for å styre Evolution autopilot.

Ellers kan det jo høres ut som om du har lyst til å kjøpe masse stæsj og mekke en PI-basert løsning. Om det er et teknologieventyr du er ute etter så går det jo an å gå denne ruten :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...