Tabaqui
Vært på tur siden mai nå med en relativt rimelig 270cm fullstendig oppblåsbar jolle uten påhenger. Måttet bytte begge årefestene underveis, og må snart bytte selve årene. Utrolig nok klart meg uten hull.
Fordeler:
-Legges helt flat og forsvinner ned i et skott når man skal over åpent farvann. Ikke noe ekstra å snuble i eller noe å sette seg fast i for skjøter og fall!
-Lett. Hiver den lett opp og ned på dekk alene
Ulemper:
-Ror omtrent like godt som et badekar i litt vind. Har bannet på å kjøpe motor et par ganger når man ror så årene nesten knekker uten å komme av flekken.
-Spruter mye i bølger
Neste båt skal være bedre å ro, men har ikke funnet noe jeg er helt fornøyd med så sliter med denne litt til. Liker ikke å skulle frem å berge seil når det husker mye og det ligger en jolle med tilhørende festestropper i veien. Dessuten blokkerer den rømningslukene på frampiggen. De to siste er grunnen til at jeg ikke vil ha fast jolle. Jo mer sammenleggbar jo bedre. Portabote kanskje?
Hvis du har mer dekksplass enn meg forsvinner alle motargumentene mine og jeg hadde kjøpt noe fastere tvert.