Jump to content

Jolle for langtur i varme strøk


Barbaria

Recommended Posts

De sammenbrettbare er ganske uegnet når en skal ha med seg en del folk, en del vekt, eller prøver å komme seg gjennom en del bølger. Selv om en ikke skal mer enn til og fra land kan det fort være litt avstander, og på en del steder en del sjø. En nautisk mil eller så med en god del bølger har ikke vært helt uvanlig. I slike tilfeller har vi med vår lille tert av en jolle og 2,5 hk motor akseptert realiteten og kommet frem søkkvåte, mens de med større joller og en 8-10 hk motor kommer frem ganske så tørrskodde.

 

Så når plassen og budsjettet er på plass sliter jeg litt med å skulle forsvare å velge en liten sammenrullbar greie. Synes også det virker i overkant å skulle kjøpe en ny jolle nå sånn i tilfelle den andre går i stykker over tid – men om jolla er i ferd med å ramle fra hverandre i det en går gjennom Panama ville jeg nok bestilt en med levering dit før jeg dro videre. Ser den ok ut der holder den alltids til Tahiti, New Zealand eller Australia om en har med en grei forsyning av lappesaker. Lappen holder fint, så lenge en bruker rett lim og gidder å bruke litt tid på operasjonen. Jeg har limt sammen også de litt mer strukturelle sidene på vår jolle, også det har gått helt fint.

Link to post

Vi kommer nok til å holde oss til fast skrog. Tanken med tråden er å bytte hjemme før vi drar, alle rapporter sier at det er dyrere og vanskeligere andre steder. Typisk er også at om den ryker så skjer det på værst tenkelige sted og tid. Om vi kan unngå dette med å ha med rett jolle fra starten så er vi happy for det selvsagt. 

 

Vår Mercury RIB er kun 250, og den planer ikke med 5 hk. og to voksne. Ergo vått vått vått om det er litt bølger. Om vi beholder denne så må det bli litt større motor så vi får den i plan.

 

Drømmen må være en 290 jolle med alu rib skrog, pontonger i alu eller noe glassfiber stoff. Som da i tillegg ikke veier mer en 40-50 kg.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post

vår Carib 310 (hypalong)har vekt på 52kg,  og nå etter godt bruk siden 2011,  (inkl et år tur/retur, caribien)  så har pongton på ene siden begynnt å vise litt lekkasje av luft,  men intet som er plagsomt, pumper den vel opp igjen fra litt slapp ene siden til hard,  2 ganger i løpet av sensongen.

fant fram prisen  da den fulgte med båten i 2011,  Motor honda 4 takt 15hk og båt  var 7000euro.  Motoren bel solg med en gang da den var for tung å holde på å ta av og på.  erstattet av en 2 takts Yamaha 15 hk.

Vår båt henger i davitene bakpå båten,

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

ref

Vi kommer nok til å holde oss til fast skrog. Tanken med tråden er å bytte hjemme før vi drar, alle rapporter sier at det er dyrere og vanskeligere andre steder. Typisk er også at om den ryker så skjer det på værst tenkelige sted og tid. Om vi kan unngå dette med å ha med rett jolle fra starten så er vi happy for det selvsagt. 

 

det jeg har sett, er at i frankrike var det flere båtbutikker som solgte fine aluribber  til bedre prisen en hjemme.  så ville tatt en god sjekk på nettet og sjekka priser,

PÅ guernsey er det fritt for avgifter,  men butikkprisen er skrudd opp.  engelske butikker har bedre priser. og bestiller du på nettet  så slipper du engelsk avgifter, og får tilbakebetalt rett in på norsk konto ca en mnd etter kjøp.  de lagrer lett varen til du kommer å henter.

hadde planen om å handle litt slikt sjøl,  men gjorde den feilen at jeg ville kjøpe der å da rett i bitikken,  og da ble alt så vanskeligt  at eg kjøpte heller endel utstyr da vi var hjemme igjen en tuir.  før overfarten.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Her har dere en lett meget god og dyr jolle.

https://octenders.co.nz/accessories/

 

Carbon bygget, en 330 vil sikkert komme på 70k + nok ,  Men da slipper du å tenke på at den skal punktere, eller lekke luft. 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
  • 1 år senere...

Bare for å avslutte denne tråden så kjøpte vi til slutt en Highfield UL-310 med 44 cm tuber.
Alubåter og båter med rett akterspeil blir for lange når de kommer opp i 10 fot og passer dessverre ikke på vårt fordekk. Akterspeilet på gummibåtene sitter ca. 1 tubediameter innenfor totallengden noe som gjør at de passer godt foran masta selv om de er 10fot.

Håper vi blir mer fornøyde med denne enn vi var med mercury dynamic 250..
 

Takk for alle tips og forslag. 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...