Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Petrell skrev for 20 timer siden:

Det er 100 amp start, 100 amp til baupropell og 2 stk 100 amp til forbruk. Alle er agm. Får aldri over 14 volt når motoren går. 14.2 på landstrøm. 13.7 på vedlikehold.

 

Tillater meg å stikke nesen litt ut med kommentar og sortering her.

Ekstern regulering er sjelden feil, men det er nok flere ting man kunne se på,
tross alt er dette her jo klassisk.

Reléer ordner ingenting ang lading, de kobler bare inn og ut i forhold til spenninger.

De fleste VSR har fast innstilte spenninger,f.eks. 13,4V for å lukke og å åpne når spenningen faller.
det finnes flere variasjoner mht spenningene.

 

Andre, bedre VSR kan også defineres når den skal kutte ved en øvre verdi, som f.eks. kan brukes som overspenningsvern.

Men ingen relé "regulerer" noe, dette gjør bare regulatorer.


Når du ikke går på trål i mange timer -hver dag- bør du i det minste ordne ordentlig landstrømlading.
Når du bruker AGM er det nesten avgjørende, og med åpne bly-syre er det svært fordelaktig for levetiden
når disse får godt og utvidet utjevningstid med -høy- spenning.
Da gjerne ved 14,6V (20 - 25°C).

 

Lav floatspenning er minst like viktig, ikke særlig for åpne bly-syre, men for AGM.
Laderen / solcelleregulator mm. bør helst levere noe ved 13,2V

men ikke overskride 13,4V når batteriene ikke går i syklisk drift hver eneste dag.

 

Kjører du nå motoren som en "standard-fritidskaptain" med noen timer per uke
da er du forsynt, mer trenger du ikke.

Ønskes derimot også mulighet for trykk på lading, eller langvarig "trålerdrift" med ønsket redusert floatspenning,
da er du inne i spørsmålet hvilken type regulering du ønsker og hvordan dette realiseres best.

 

Avhengig hvilken Hitachi 80A du har stiller det seg forskjellig med hva som må til.

PDAR kan fint kjøres parallell.
Med ønske om lav floatspenning må man se hvordan grunnspenningen er,
som ikke gjelder når reglatoren bare må justere oppover (f.eks. med skillediode eller lav setpoint på intern regulator)

JavaSea krever at du skal fjerne originalregulatoren, men kan også kjøres parallell.
PDAR og Javasea har faste rutiner begge to.
PDAR kan leveres med andre programmer og er tydelig kraftiger enn Javasea (kan opp til 25A feltstrøm,
men det er ikke interessant for 80A Hitachi).

"Kongeklassen" Balmar, ARS-5 eller t.o.m. MC-614 / 624, kan justeres på temmelig alle ønskelige parametere,
og gjør en mer eller mindre helt uavhengig batteriteknologien siden alt kan tilpasses og velges etter ønske og behov.
Gjelder også evt. problemer med temperaturer på dynamoen, som jeg ikke regner med at du ser for tiden.

 

Alternativt til alle regulatorer kunne du bruke en AB-lader, som kan alle nødvendige spenninger og ladetid opppover,

og som med nåværende setpoint kan komme til en floatspenning av ca. 13,6V som kan holde når du ikke har trawler.
Den settes mellom dynamo og batteriene (to utganger; en er regulert, andre leverer (setpoint - 0,6V)  ).

Enda et alternativ består i BB-ladere (Sterling), som både begrenser strøm og belastning på både dynamo og batteri,
og som ellers virker som (nesten) full-justerbar landstrømlader som ikke bruker 230VAC men enten 12,
24 eller 36VDC som primærspenning (inngående spenning).
Slik kobles bare mellom batteriene, akkurat som skilledioder eller skillerelé.
Flere BBU-ladere kan også kjøres parallell, så kan man tilpasse til forskjellige behov,
men med 80A dynamo er det helt greit med 60A BB som da ville lade med effektiv ca. 55A avhengig inngående spenning.

Ekstern ville kunne levere mer, spørs er bare om det er lønnsomt for dine 60 - 100Ah som mettes fort uansett.
Så er det nok spenningene som er mere avgjørende for deg.

Rekkefølgen ser du her, så bare sjekk hva du både trenger og ønsker.


:seeya:
Jørg


   

Joerg Becker

Joerg Becker

Petrell skrev for 19 timer siden:

Det er 100 amp start, 100 amp til baupropell og 2 stk 100 amp til forbruk. Alle er agm. Får aldri over 14 volt når motoren går. 14.2 på landstrøm. 13.7 på vedlikehold.

 

Tillater meg å stikke nesen litt ut med kommentar og sortering her.

Ekstern regulering er sjelden feil, men det er nok flere ting man kunne se på,
tross alt er dette her jo klassisk.

Reléer ordner ingenting ang lading, de kobler bare inn og ut i forhold til spenninger.

De fleste VSR har fast innstilte spenninger,f.eks. 13,4V for å lukke og å åpne når spenningen faller.
det finnes flere variasjoner mht spenningene.

 

Andre, bedre VSR kan også defineres når den skal kutte ved en øvre verdi, som f.eks. kan brukes som overspenningsvern.

Men ingen relé "regulerer" noe, dette gjør bare regulatorer.


Når du ikke går på trål i mange timer -hver dag- bør du i det minste ordne ordentlig landstrømlading.
Når du bruker AGM er det nesten avgjørende, og med åpne bly-syre er det svært fordelaktig for levetiden
når disse får godt og utvidet utjevningstid med -høy- spenning.
Da gjerne ved 14,6V (20 - 25°C).

 

Lav floatspenning er minst like viktig, ikke særlig for åpne bly-syre, men for AGM.
Laderen / solcelleregulator mm. bør helst levere noe ved 13,2V

men ikke overskride 13,4V når batteriene ikke går i syklisk drift hver eneste dag.

 

Kjører du nå motoren som en "standard-fritidskaptain" med noen timer per uke
da er du forsynt, mer trenger du ikke.

Ønskes derimot også mulighet for trykk på lading, eller langvarig "trålerdrift" med ønsket redusert floatspenning,
da er du inne i spørsmålet hvilken type regulering du ønsker og hvordan dette realiseres best.

 

Avhengig hvilken Hitachi 80A du har stiller det seg forskjellig med hva som må til.

PDAR kan fint kjøres parallell.
Med ønske om lav floatspenning må man se hvordan grunnspenningen er,
som ikke gjelder når reglatoren bare må justere oppover (f.eks. med skillediode eller lav setpoint på intern regulator)

Javasea krever at du skal fjerne originalregulatoren, men kan også kjøres parallell.
PDAR og Javasea har faste rutiner begge to.
PDAR kan leveres med andre programmer og er tydelig kraftiger enn Javasea (kan opp til 25A feltstrøm,
men det er ikke interessant for 80A Hitachi).

"Kongeklassen" Balmar, ARS-5 eller t.o.m. MC-614 / 624, kan justeres på temmelig alle ønskelige parametere,
og gjør en mer eller mindre helt uavhengig batteriteknologien siden alt kan tilpasses og velges etter ønske og behov.
Gjelder også evt. problemer med temperaturer på dynamoen, som jeg ikke regner med at du ser for tiden.

 

Alternativt til alle regulatorer kunne du bruke en AB-lader, som kan alle nødvendige spenninger og ladetid opppover,

og som med nåværende setpoint kan komme til en floatspenning av ca. 13,6V som kan holde når du ikke har trawler.
Den settes mellom dynamo og batteriene (to utganger; en er regulert, andre leverer (setpoint - 0,6V)  ).

Enda et alternativ består i BB-ladere (Sterling), som både begrenser strøm og belastning på både dynamo og batteri,
og som ellers virker som (nesten) full-justerbar landstrømlader som ikke bruker 230VAC men enten 12,
24 eller 36VDC som primærspenning (inngåene spenning).
Slik kobles bare mellom batteriene, akkurat som skilledioder eller skillerelé.
Flere BBU-ladere kan også kjøres parallell, så kan man tilpasse til forskjellige behov,
men med 80A dynamo er det helt greit med 60A BB som da ville lade med effektiv ca. 55A avhengig inngående spenning.

Ekstern ville kunne levere mer, spørs er bare om det er lønnsomt for dine 60 - 100Ah som mettes fort uansett.
Så er det nok spenningene som er mere avgjørende for deg.

Rekkefølgen ser du her, så bare sjekk hva du både trenger og ønsker.


:seeya:
Jørg


   



×
×
  • Create New...