Jump to content

Montere vinsj i naust med skeiv slipp

Guest Rukvick

Recommended Posts

Hei. Skal montere en 12v vinsj som trekker 2000kg i naust. Som dere ser på bildet er slippen skeiv i forhold til porten i naustet. Jeg lurer derfor hvilke anbefalinger dere har til å plassere vinsjen. Jeg vurdere å montere den på linje med slippen på skrått inn i naustet, eller i midten helt bak og montere noe talje opplegg for å knekke vinkelen ut mot slippen. Hva anbefaler dere?

Screenshot_20190210-001159.png

Hvor lang er båten og hvor bred er døråpningen? Ville hatt festet inne i naustet , i rett linje fra midt i slippen gjennom midt i døråpningen. Høyden på festet inne i naustet bør være så høyt som mulig , eller slik at vaieren ikke subber nedi dørterskelen. Helst samme høyde på vaieren over dørterskelen som høyde opp til taue-øyet/festet på baugen av båten. Alternativt kan du feste vinsj/taljen på venstre dørstolpe. Når du har trukket båten helt opp til døra ,så kan du feste vinsjen midt i naustet langt nok inn til at du får vendt- og trukket båten helt inn. Burde kanskje hatt litt bredere platting rett utenfor naustdøra, så det ble lettere å snu til båten for siste trekket inn...

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Guest Rukvick
krabbelars skrev 7 minutter siden:

Hvor lang er båten og hvor bred er døråpningen? Ville hatt festet inne i naustet , i rett linje fra midt i slippen gjennom midt i døråpningen. Høyden på festet inne i naustet bør være så høyt som mulig , eller slik at vaieren ikke subber nedi dørterskelen. Helst samme høyde på vaieren over dørterskelen som høyde opp til taue-øyet/festet på baugen av båten. Alternativt kan du feste vinsj/taljen på venstre dørstolpe. Når du har trukket båten helt opp til døra ,så kan du feste vinsjen midt i naustet langt nok inn til at du får vendt- og trukket båten helt inn. Burde kanskje hatt litt bredere platting rett utenfor naustdøra, så det ble lettere å snu til båten for siste trekket inn...

Er en 17 fots båt som skal inn. Størrelse på naust og port er jeg usikker på, men er standard naust som de fleste naust.

Port er ca 3m.

Redigert av Rukvick (see edit history)

Selvfølgelig, slik som Capt.Yorgoz sier med å bruke taljer/triser. Det blir da to-stegs prosess. Hekte av talje/trinsen når båten er oppe ved døra ,og så trekke direkte rett inn... Blandet litt begrep vinsj og trinse her. Er jo slik som C.Y. forklarer jeg har det selv på vårt eget naust :)

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

Guest Rukvick
krabbelars skrev Just now:

Selvfølgelig, slik som Capt.Yorgoz sier med å bruke taljer/triser. Det blir da to-stegs prosess. Hekte av talje/trinsen når båten er oppe ved døra ,og så trekke direkte rett inn... Blandet litt begrep vinsj og trinse her. Er jo slik som C.Y. forklarer jeg har det selv på vårt eget naust :)

Kan du fortelle litt mer om hvordan du har montert det? :)

På venstre dørstolpe fester du en solid nok trinse (med et passende beslag/feste) i samme høyde som opp til tauekroken  på båten. Hekte vaieren av trinsen når du er kommet til døra. Selve vinsjen er festet innerst  i naustet på midten, eller så langt bakover som mulig. Helst litt opp i høyden også , så kjølen går lettere over terskelen. Eller, du kan også ha en trinse no. 2 montert  midt i naustet i passende høyde, festet i en takbjelke e.l. Siste trekk direkte til vinsjen , om det trengs... 

PolarLis første skisse tiltredes.

Enkel to-trinns operasjon, og du får vaieren vinkelrett inn på vinsjen under hele operasjonen.

Kronen på verket vil være en fjernkontroll til vinsjen. Da er du uavhengig av hjelp fra andre, og kan gå ved siden av båten og ha full oversikt og kontroll hele veien. 

NB! Husk bare at belastningen på blokkene (og blokkenes opphengspunkt) med dette oppsettet grovt regnet blir

ca. 1,5 X kraften som trengs for å dra båten.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Jeg har et stort ankerspill i hjørnet av naustet tilkoblet el-motor. Gjennomgåenede fester i armert betong for blokker, en for hver båtplass. så i tillegg bruker vi blokk på opptakshengeren, reduserer hastigheten og dobbler krafta.  Du må passe på at du har et sikkelig feste der du skal ha knekken, der kommer det til å bli rimelig store krefter.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...