Guest Rukvick Startet 9.Februar.2019 Link til dette innlegget Startet 9.Februar.2019 Hei. Skal montere en 12v vinsj som trekker 2000kg i naust. Som dere ser på bildet er slippen skeiv i forhold til porten i naustet. Jeg lurer derfor hvilke anbefalinger dere har til å plassere vinsjen. Jeg vurdere å montere den på linje med slippen på skrått inn i naustet, eller i midten helt bak og montere noe talje opplegg for å knekke vinkelen ut mot slippen. Hva anbefaler dere? Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 9.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2019 Hvor lang er båten og hvor bred er døråpningen? Ville hatt festet inne i naustet , i rett linje fra midt i slippen gjennom midt i døråpningen. Høyden på festet inne i naustet bør være så høyt som mulig , eller slik at vaieren ikke subber nedi dørterskelen. Helst samme høyde på vaieren over dørterskelen som høyde opp til taue-øyet/festet på baugen av båten. Alternativt kan du feste vinsj/taljen på venstre dørstolpe. Når du har trukket båten helt opp til døra ,så kan du feste vinsjen midt i naustet langt nok inn til at du får vendt- og trukket båten helt inn. Burde kanskje hatt litt bredere platting rett utenfor naustdøra, så det ble lettere å snu til båten for siste trekket inn... Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Capt.Yorgoz Svart 9.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2019 Ser for meg en løsning med vinsjen montert bakerst i naust som om slippen hadde vært rett. Lag en trinse som du legger wiren rundt helt til båten er nesten inne. Så bremser du båten å slakker opp før du drar den helt inn.. forslag på billig og sterk trinse. Bilfelg og et gammelt hjulnav sveist på en ramme av metall.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Rukvick Svart 9.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2019 (redigert) krabbelars skrev 7 minutter siden: Hvor lang er båten og hvor bred er døråpningen? Ville hatt festet inne i naustet , i rett linje fra midt i slippen gjennom midt i døråpningen. Høyden på festet inne i naustet bør være så høyt som mulig , eller slik at vaieren ikke subber nedi dørterskelen. Helst samme høyde på vaieren over dørterskelen som høyde opp til taue-øyet/festet på baugen av båten. Alternativt kan du feste vinsj/taljen på venstre dørstolpe. Når du har trukket båten helt opp til døra ,så kan du feste vinsjen midt i naustet langt nok inn til at du får vendt- og trukket båten helt inn. Burde kanskje hatt litt bredere platting rett utenfor naustdøra, så det ble lettere å snu til båten for siste trekket inn... Er en 17 fots båt som skal inn. Størrelse på naust og port er jeg usikker på, men er standard naust som de fleste naust. Port er ca 3m. Redigert 9.Februar.2019 av Rukvick (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 9.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2019 Selvfølgelig, slik som Capt.Yorgoz sier med å bruke taljer/triser. Det blir da to-stegs prosess. Hekte av talje/trinsen når båten er oppe ved døra ,og så trekke direkte rett inn... Blandet litt begrep vinsj og trinse her. Er jo slik som C.Y. forklarer jeg har det selv på vårt eget naust :) Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Guest Rukvick Svart 9.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2019 krabbelars skrev Just now: Selvfølgelig, slik som Capt.Yorgoz sier med å bruke taljer/triser. Det blir da to-stegs prosess. Hekte av talje/trinsen når båten er oppe ved døra ,og så trekke direkte rett inn... Blandet litt begrep vinsj og trinse her. Er jo slik som C.Y. forklarer jeg har det selv på vårt eget naust :) Kan du fortelle litt mer om hvordan du har montert det? :) Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 10.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2019 På venstre dørstolpe fester du en solid nok trinse (med et passende beslag/feste) i samme høyde som opp til tauekroken på båten. Hekte vaieren av trinsen når du er kommet til døra. Selve vinsjen er festet innerst i naustet på midten, eller så langt bakover som mulig. Helst litt opp i høyden også , så kjølen går lettere over terskelen. Eller, du kan også ha en trinse no. 2 montert midt i naustet i passende høyde, festet i en takbjelke e.l. Siste trekk direkte til vinsjen , om det trengs... Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
PolarLi Svart 10.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2019 (redigert) Et par løsninger. Redigert 10.Februar.2019 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2019 (redigert) PolarLis første skisse tiltredes. Enkel to-trinns operasjon, og du får vaieren vinkelrett inn på vinsjen under hele operasjonen. Kronen på verket vil være en fjernkontroll til vinsjen. Da er du uavhengig av hjelp fra andre, og kan gå ved siden av båten og ha full oversikt og kontroll hele veien. NB! Husk bare at belastningen på blokkene (og blokkenes opphengspunkt) med dette oppsettet grovt regnet blir ca. 1,5 X kraften som trengs for å dra båten. Redigert 10.Februar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2019 (redigert) Omtrent slik: Redigert 10.Februar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 10.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2019 Forsøk og bruk så få blokker som mulig det er mye tap i en blokk. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2019 Jeg har et stort ankerspill i hjørnet av naustet tilkoblet el-motor. Gjennomgåenede fester i armert betong for blokker, en for hver båtplass. så i tillegg bruker vi blokk på opptakshengeren, reduserer hastigheten og dobbler krafta. Du må passe på at du har et sikkelig feste der du skal ha knekken, der kommer det til å bli rimelig store krefter. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Jannmar Svart 10.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2019 (redigert) -morten- skrev 34 minutter siden: Du må passe på at du har et feste der du skal ha knekken, der kommer det til å bli rimelig store krefter. Om du dimensjonerer blokkene og blokkfestene til 1,5 X kraften du trenger for å dra båten, er du innenfor. Dette gjelder både del 1 og del 2 av operasjonen. Redigert 10.Februar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Rukvick Svart 10.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2019 Tusen takk for mye innspill. Men vil helst gjøre det så lite avansert vså mulig. Er bare en 12v vinsj på 2t med wire på 15m, så ser for meg det vil bli litt tap i kraft, med for mange steg. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Rukvick Svart 10.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2019 Men har også vurdert å montere 12v vinsjen på linje med slippen, som vist på den rød linjen. Og deretter montere en liten håndvinsj i midten bak, til å rette båten på plass når den er komt opp på det flate som vist på grønn linje. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2019 Rukvick skrev for 1 time siden: Men har også vurdert å montere 12v vinsjen på linje med slippen, som vist på den rød linjen. Og deretter montere en liten håndvinsj i midten bak, til å rette båten på plass når den er komt opp på det flate som vist på grønn linje. Det er jo en enkel og grei løsning du har funnet der :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Rukvick Svart 10.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2019 Jannmar skrev 1 time siden: Det er jo en enkel og grei løsning du har funnet der :) Ja tror jeg går for det :) men takk for innspill :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.