Jump to content

Bavaria 29 sport?

Hookie100

Recommended Posts

Jepp. Jeg har ikke vært ute og testet Bavaria 29 Sport. Mitt inntrykk er basert på at jeg vurderte Bavaria 29/32 og endte opp med Nidelv 300 Sport...

Navåel: Bavariaene tester ofte bra på sjøegenskaper - bortsett fra 37 foteren som fikk en hel del pepper i den testen som kommer i i nordiske blader i september der den testets av Steve Curtis (han som er "gassmann på Spirit og Norway) mot 4 andre båter i samme klasse

Jeg synes Bavarianen trenger store motorer for å ha bra fart. Min Nidelv 300 gjr 39 knop med D6 310. Vet ikke hva en Bavaria 29 gjør med samme motor.

Jeg liker definitivt ikke prispolitikken der veil. pris = naken båt levert i Tyskland. Bare kalesjen koster 40' ekstra. Sjekk pris på komplett båt levert i Norge

Jeg synes setene er dårlige i Bavaria - alt for harde

Jeg synes trearbeide inne er bra sammenlignet med prisen - men faller gjennom sammenlignet med Windy og Nidelv. Særlig lakkvalitet og mye bruk av brun sikafleks for å dekke over skjøter er dårlig på Bavaria

Bavaria får en del pepper for billige løsninger under huden - dvs. at du må regne med ubehandlet glassfiber under luker og dypt i skroget.

Bavaria har fått kritikk for direkte farlige måter å trekke kabler og slanger på i skroget - de trekker over skarpe kanter som gjør at det kan bli brudd her.

Lydisoleringen får alle Bavariaene masse kritikk for. I båten vår kan vi snakke uten å heve stemmen - selv på maks fart og med kalesjen oppe.

Bavaria har sotet glass. Det er idiotisk! Ingen sikt ut av vinduene i mørke og dårlig vær.

Jeg liker definitivt ikke at sofaene bak i cockpit er åpen bakover slik at ungene faktisk kan skli ut av båten i fart. Mulig dette er endret på nye modeller (se bilde under)

Dørker ute og inne har en billigere mer plastikk aktig kvalitet enn andre merkers

Plastbord ute ser billig ut.

Totalt sett - mye båt for pengene tror jeg - men du får det du betaler for. Mitt råd: kjøp en 1-2 år gammel Nidelv 300 med D6 motor. Koster kanskje litt mer - men mye bedre - både på kvalitet, restverdi, fabrikkgaranti og sjøegenskaper :yesnod:

Bilde

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei

Takk bitteliten

Dette var et bra svar, ser du har Nidelv 300 sport. Hvordan er den på sjøen? Når kalesjen er delt sånn som på Nidelv og bavaria, hvordan virker det i den praktiske hverdagen, tar du av hele kalesjen eller bar bakre del?

og hvor mange personer har du bodd om bord i Nidelven med?

Har lest at lydisoleringen ikke var bra, dette synest jeg ikke var noe, hvor mange desibel er mål på Nidelven?

Hei

Takk bitteliten

Dette var et bra svar, ser du har Nidelv 300 sport. Hvordan er den på sjøen? Når kalesjen er delt sånn som på Nidelv og bavaria, hvordan virker det i den praktiske hverdagen, tar du av hele kalesjen eller bar bakre del?

og hvor mange personer har du bodd om bord i Nidelven med?

Har lest at lydisoleringen ikke var bra, dette synest jeg ikke var noe, hvor mange desibel er mål på Nidelven?

<{POST_SNAPBACK}>

Test av Nidelv 300 Sport finner du om du ser på annonser av båten på Finn. Her kan du kjøpe testen for kr 25. Testen skrev at Nidelv 300 sport har svært gode sjøegenskaper - bortsett fra at i fart over 41 knop kan den "sladde" litt i svingene. Nåvel - det problemet har ikke jeg - for meg holder det med 39 knop på maks.

Kan være vanskelig å beskrive sjøegenskapene - men jeg har gått inn i en krapp 180 graders sving i 38 knop med min båt - hadde 32 knop ut av svingen - og det var overhode ikke dramatisk. Båten bare drar seg rundt svingen - og den svinger krapt! Jeg pleier jo ikke gjøre dette da - men da jeg gjorde meg kjent med båten ville jeg vite hvor grensene er - og de har jeg ennå ikke funnet. Samme gjelder i all form for sjø - rett og slett helt suverene sjøegenskaper. Når det blåser 2-5 m/sek marsjer vi 25-30 knop. er det litt sjø så trimmer jeg baugen ned et par grader slik at baugen tar bølgene - da merker man ikke sjøen. På det meste har vi vært over Gule Humpen, Kosterfjorden og Sekken i 11-13m/sek og 2-3 meter bølger. Overhode ikke noe problem. Det beste med Nidelven er at båten ikke knirker og knaker når det er litt mye sjø. Tyder på at båten er skikkelig skrudd sammen. Og ingenting har ennå løsnet i båten.

Kalesjen på båten er todelt. Akterkalesjen tas ned og pakkes bort på 30 sekunder. Foran har vi alltid kalesjen på. Kalesjen er her delt på midten slik at man kan åpne foran styreposisjonen - så man kan stå og kjøre mens resten har det lunt eller skygge for sola.

Vi har vært ute i 2 uker med familien - dvs 2 voksne og 2 store barn. Funker helt topp. Vi har ekstrautstyrt vår båt for langtur med stekeovn, ekstra kjøleboks, ekstra batterier m.m. - bare lykke.

Lydisolering skal du ikke ta lett på i en båt. En båtmotor går konstant på ganske høyt turtall - og er ikke båten skikkelig støyisolert så blir du sliten i hodet etter kort tid. I 30knop + kan kona og jeg sitte og snakke vanlig til hverandre - selv om kalesjen er oppe på båten vår. Det er deilig! Hvor mange decibel vet jeg ikke - men det fungerer bra.

Totalt sett en båt jeg er kjempefornøyd med. Har ikke angret et sekund på vårt valg.

Mine erfaringer så langt med Bavaria 29 er nettopp lagt inn i erfaringsdatabasen

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ser av erfaringsdatabasen at du har maks 34 knop på båten din. Ser også at båten din veier 5000 kg. Det er en tung 29 foter. Vår Nidelv 300 veier 3500-40 00 kg - og laminatet der er solid. Vet du hvorfor båten din veier så mye? Har du målt snittforbruk pr time kjørt? Vi har et snittforbruk på 87 time rpå ca 20 liter pr time. Det er en stor og positiv overraskelse for vår del. Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg ser av erfaringsdatabasen at du har maks 34 knop på båten din. Ser også at båten din veier 5000 kg. Det er en tung 29 foter. Vår Nidelv 300 veier 3500-40 00 kg - og laminatet der er solid. Vet du hvorfor båten din veier så mye? Har du målt snittforbruk pr time kjørt? Vi har et snittforbruk på 87 time rpå ca 20 liter pr time. Det er en stor og positiv overraskelse for vår del.

<{POST_SNAPBACK}>

Båten er oppgitt til å være 4300 kg. med en KAD 300. Jeg har derfor lagt til for egen regning ekstra vekt for D6 samt bunkers oppakning etc.

• 13 år senere...

Jeg brukte mye tid i fjor til å kikke på Bavaria 29 og 30 sport. Var å kikket på 4-5 båter, og vi var på nippen til å kjøpe to av dem. Kona som forelsket seg helt i denne båten.  Hadde salg av egen båt gått 2-3 dager fortere hadde jeg hatt en Bavaria 29 sport i dag. Dro senere fra Oslo til Kristiansand for å kjøpe en Bavaria 30 sport i september, etter at egen båt var solgt. Pris var avtalt og div praktisk ting ordnet. Etter en 40min prøvetur i litt rufsete vær gikk det plutselig opp for meg at jeg ikke kunne kjøpe denne båten. Sikten ut er rett og slett for dårlig, dette er samme på 29 og 30, men 29 har i tillegg til dårlig sikt rotet litt til med førerplassen, stor kloss som gjør at du må sitte skjevt på sete. De har nok hatt mer fokus på design enn praktisk bruk, vinduene er for lave, og babord vindu har ikke visker. Mye av gleden med motorbåt er og kunne sitte inne i dårlig vær med god sikt ut..  På tross av ovennevnte svakheter holdt vi på å kjøpe både en 29 og 30, da vi likte veldig godt de øvrige løsningene, mye plass, store senger, tilkomst fra akterdekk og fremover osv.. Men på en litt lengre prøvetur skjønte jeg at sikt ville bli et irritasjonsmoment for min del... Husker også at utgavene med KAD ble avskrevet, for dau, D6 funket mye bedre. Med mindre du har ubegrenset budsjett så blir det kompromiss, man får ikke alt. Vi endte opp med en Marex 300 SC, den er vi veldig fornøyd med, og førerplassen er noe av det beste jeg har kjørt i denne størrelsen, full oversikt i all slags vær. Litt traustere design, men det er prisen å betale for "panorama" vinduer på en båt... 

Redigert av R.O (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...