Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Pinkvin skrev On 12.2.2019 at 21.17:

Om en av utfordringene er tanken på å heise storseilet så ville jeg, om en båt med konvensjonelt storseil er aktuelt, investere i elektrisk fallvinsj. "Pølse i slaktetida" ;-)

Vis hele sitatet  

Hadde jeg den gangen jeg kjøpte rigg til Hulda greid å kommunisere med Seldén, ville Hulda hatt rullemast. Nå ble det ikke slik. Antar at seilet på Huldas 17  meter over dekk mast veier ca. 60 kg. Å sveive det opp i en fart om det blåser litt, er en bra treningsrunde. Derfor investerte vi i en Andersen 56 EL, som samtidig kan være skjøtewinch. Andersen kjører seilet opp i løpet av noen få sekunder. Andersen var en grei investering, til SEK 40000. Eller noe i den duren. På andre siden av båten har vi en litt mindre Lewmar elektrisk. Den var betydelig rimeligere, og ble kjøpt inn for noen få år siden. Å shoppe litt rundt kan lønne seg.

Hulda

Hulda

Pinkvin skrev On 12.2.2019 at 21.17:

Om en av utfordringene er tanken på å heise storseilet så ville jeg, om en båt med konvensjonelt storseil er aktuelt, investere i elektrisk fallvinsj. "Pølse i slaktetida" ;-)

Vis hele sitatet  

Hadde jeg den gangen jeg kjøpte rigg til Hulda greid å kommunisere med Seldén, ville Hulda hatt rullemast. Nå ble det ikke slik. Antar at seilet på Huldas 17  meter over dekk mast veier ca. 60 kg. Å sveive det opp i en fart om det blåser litt, er en bra treningsrunde. Derfor investerte vi i en Andersen 56 EL, som samtidig kan være skjøtewinch. Andersen kjører seilet opp i løpet av noen få sekunder. Andersen var en grei investering, til SEK 40 000. Eller noe i den duren. På andre siden av båten har vi en litt mindre Lewmar elektrisk. Den var betydelig rimeligere, og ble kjøpt inn for noen få år siden. Å shoppe litt rundt kan lønne seg.

• Create New...