Jump to content

Edit History

-morten-

-morten-

Propelldesign er ikke noe man blir ekspert på i løpet av en kveld..  Det er en vitenskap, og så mange parametere som spiller inn, og hva man ønsker å oppnå med en propell. stigning diameter ant. blader bladareal bladutforming, material i propell, utveksling på motor/gear. Ideelt sett og teoretisk er mindre blader mest effektiv. om du er villig til å offre toppfart er det sikkert mulig å få lavere turtall på masjfart. rekner med din motor har best drivstofføkonomi på litt lavere turtall, men for tung propell er jo heller ikke å anbefale. Hva sier Finnmaster de har vel rukket å gjort seg noen erfaringer?

-morten-

-morten-

Propelldesign er ikke noe man blir ekspert på i løpet av en kveld..  Det er en vitenskap, og så mange parametere som spiller inn, og hva man ønsker å oppnå med en propell. stigning diameter ant. blader bladareal bladutforming, material i propell, utveksling på motor/gear. Ideelt sett og teoretisk er mindre blader mest effektiv. om du er villig til å offre toppfart er det sikkert mulig å få lavere turtall på masjfart. rekner med din motor har best drivstofføkonomi på litt lavere turtall, men for tung propell er jo heller ikke å anbefale. Hva sier Finnmaster de har vel rukket å gjort seg noen erfaringer?



×
×
  • Create New...