.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Minner meg om noen tråder på BoB. Her er det noen sammeligninger mellom noen av propellene som er nevnt og som går litt på samme problemstilling:
Kanskje trådstarter ser innom tråden også. Er vel medlem her hvis jeg ikke husker helt feil.
Men litt av problematikken er at disse Yamahamotorene ser ut til å gi litt bedre drivstofføkonomi når de er overproppet/har "for tung" propell. Ulempen er som flere allerede har nevnt at det gir mer belastning på motor og tregere planingsegenskaper.
Vanskelig å forutsi noe eksakt når det gjelder propell i slik situasjon som dette. Spesielt når det kanskje bare skiller 10% på forbruk målt opp mot andre ulemper. I utgangspunktet er propellen du har (Saltwater series II/Turbo Offshore II) og Solas Lexor (L3) nokså like i design/bruksområde, og det skiller nok ikke mye.
https://www.youtube.com/watch?v=HxXkoPpxheU
Hvis jeg skulle gi mine 2 cent, så ville jeg beholdt propellen og kanskje vurdert å få den labet/behandlet slik at den gir litt mer turtall. Det gjøres normalt ved å slipe den litt ned slikt at bladene blir litt tynnere, skarpere og lettere. Ulempen er at propellen muligens blir litt svekket og tåler mindre? Kanskje det hjelper å heve motoren ett hakk også - men da avhenger det av at propellen har nok grep slik at den ikke slipper/ventilerer i litt bølger eller ved uttrimming for optimal fart/løft.
Her ville en 4-blader kanskje være interessant, men siden de ofte gir litt ekstra løft akter, så avhenger det mye på hvordan båten reagerer/oppfører seg med dette ekstra løftet - særlig med en pilothouse som jeg ser for meg kan være litt fremtung i utgangspunktet. Regner nesten med at det må prøves i praksis.
For å være helt ærlig, så ville jeg gått noen runder rundt dette med forbruk ved cruisefart og vurdert om det er verdt å jage disse 10%ene. Kjører man svært langt og mye, blir det jo penger ut av det - men hvis det ikke utgjør allverdens, ville jeg heller prioritert en propell som gir gode kjøreegenskaper og som utgjør en lettere last for motoren.