Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

Minner meg om noen tråder på BoB. Her er det noen sammeligninger mellom noen av propellene som er nevnt og som går litt på samme problemstilling:

https://www.bandofboaters.com/forum/technical-forums/performance-handling/48374-tempest-plus-vs-revolution-4

https://www.bandofboaters.com/forum/technical-forums/performance-handling/46413-can-t-get-enough-rpm-new-propeller

Kanskje trådstarter ser innom tråden også. Er vel medlem her hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Men litt av problematikken er at disse Yamahamotorene ser ut til å gi litt bedre drivstofføkonomi når de er overproppet/har "for tung" propell. Ulempen er som flere allerede har nevnt at det gir mer belastning på motor og tregere planingsegenskaper.

 

Vanskelig å forutsi noe eksakt når det gjelder propell i slik situasjon som dette. Spesielt når det kanskje bare skiller 10% på forbruk målt opp mot andre ulemper. I utgangspunktet er propellen du har (Saltwater series II/Turbo Offshore II) og Solas Lexor (L3) nokså like i design/bruksområde, og det skiller nok ikke mye.

https://www.youtube.com/watch?v=HxXkoPpxheU

 

Hvis jeg skulle gi mine 2 cent, så ville jeg beholdt propellen og kanskje vurdert å få den labet/behandlet slik at den gir litt mer turtall. Det gjøres normalt ved å slipe den litt ned slikt at bladene blir litt tynnere, skarpere og lettere. Ulempen er at propellen muligens blir litt svekket og tåler mindre? Kanskje det hjelper å heve motoren ett hakk også - men da avhenger det av at propellen har nok grep slik at den ikke slipper/ventilerer i litt bølger eller ved uttrimming for optimal fart/løft.

 

Her ville en 4-blader kanskje være interessant, men siden de ofte gir litt ekstra løft akter, så avhenger det mye på hvordan båten reagerer/oppfører seg med dette ekstra løftet - særlig med en pilothouse som jeg ser for meg kan være litt fremtung i utgangspunktet. Regner nesten med at det må prøves i praksis.

 

For å være helt ærlig, så ville jeg gått noen runder rundt dette med forbruk ved cruisefart og vurdert om det er verdt å jage disse 10%ene. Kjører man svært langt og mye, blir det jo penger ut av det - men hvis det ikke utgjør allverdens, ville jeg heller prioritert en propell som gir gode kjøreegenskaper og som utgjør en lettere last for motoren.

Solseng

Solseng

Minner meg om noen tråder på BoB. Her er det noen sammeligninger mellom noen av propellene som er nevnt og som går litt på samme problemstilling:

https://www.bandofboaters.com/forum/technical-forums/performance-handling/48374-tempest-plus-vs-revolution-4

https://www.bandofboaters.com/forum/technical-forums/performance-handling/46413-can-t-get-enough-rpm-new-propeller

Kanskje trådstarter ser innom tråden også. Er vel medlem her hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Men litt av problematikken er at disse Yamahamotorene ser ut til å gi litt bedre drivstofføkonomi når de er overproppet/har "for tung" propell. Ulempen er som flere allerede har nevnt at det gir mer belastning på motor og tregere planingsegenskaper.

 

Vanskelig å forutsi noe eksakt når det gjelder propell i slik situasjon som dette. Spesielt når det kanskje bare skiller 10% på forbruk målt opp mot andre ulemper. I utgangspunktet er propellen du har (Saltwater series II) og Solas Lexor (L3) nokså like i design/bruksområde, og det skiller nok ikke mye.

https://www.youtube.com/watch?v=HxXkoPpxheU

 

Hvis jeg skulle gi mine 2 cent, så ville jeg beholdt propellen og kanskje vurdert å få den labet/behandlet slik at den gir litt mer turtall. Det gjøres normalt ved å slipe den litt ned slikt at bladene blir litt tynnere, skarpere og lettere. Ulempen er at propellen muligens blir litt svekket og tåler mindre? Kanskje det hjelper å heve motoren ett hakk også - men da avhenger det av at propellen har nok grep slik at den ikke slipper/ventilerer i litt bølger eller ved uttrimming for optimal fart/løft.

 

Her ville en 4-blader kanskje være interessant, men siden de ofte gir litt ekstra løft akter, så avhenger det mye på hvordan båten reagerer/oppfører seg med dette ekstra løftet - særlig med en pilothouse som jeg ser for meg kan være litt fremtung i utgangspunktet. Regner nesten med at det må prøves i praksis.

 

For å være helt ærlig, så ville jeg gått noen runder rundt dette med forbruk ved cruisefart og vurdert om det er verdt å jage disse 10%ene. Kjører man svært langt og mye, blir det jo penger ut av det - men hvis det ikke utgjør allverdens, ville jeg heller prioritert en propell som gir gode kjøreegenskaper og som utgjør en lettere last for motoren.

Solseng

Solseng

Minner meg om noen tråder på BoB. Her er det noen sammeligninger mellom noen av propellene som er nevnt og som går litt på samme problemstilling:

https://www.bandofboaters.com/forum/technical-forums/performance-handling/48374-tempest-plus-vs-revolution-4

https://www.bandofboaters.com/forum/technical-forums/performance-handling/46413-can-t-get-enough-rpm-new-propeller

Kanskje trådstarter ser innom tråden også. Er vel medlem her hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Men litt av problematikken er at disse Yamahamotorene ser ut til å gi litt bedre drivstofføkonomi når de er overproppet/har "for tung" propell. Ulempen er som flere allerede har nevnt at det gir mer belastning på motor og tregere planingsegenskaper.

 

Vanskelig å forutsi noe eksakt når det gjelder propell i slik situasjon som dette. Spesielt når det kanskje bare skiller 10% på forbruk målt opp mot andre ulemper. I utgangspunktet er propellen du har (Saltwater series II) og Solas Lexor (L3) nokså like i design/bruksområde, og det skiller nok ikke mye. Hvis jeg skulle gi mine 2 cent, så ville jeg beholdt propellen og kanskje vurdert å få den labet/behandlet slik at den gir litt mer turtall. Det gjøres normalt ved å slipe den litt ned slikt at bladene blir litt tynnere, skarpere og lettere. Ulempen er at propellen muligens blir litt svekket og tåler mindre? Kanskje det hjelper å heve motoren ett hakk også - men da avhenger det av at propellen har nok grep slik at den ikke slipper/ventilerer i litt bølger eller ved uttrimming for optimal fart/løft.

 

Her ville en 4-blader kanskje være interessant, men siden de ofte gir litt ekstra løft akter, så avhenger det mye på hvordan båten reagerer/oppfører seg med dette ekstra løftet - særlig med en pilothouse som jeg ser for meg kan være litt fremtung i utgangspunktet. Regner nesten med at det må prøves i praksis.

 

For å være helt ærlig, så ville jeg gått noen runder rundt dette med forbruk ved cruisefart og vurdert om det er verdt å jage disse 10%ene. Kjører man svært langt og mye, blir det jo penger ut av det - men hvis det ikke utgjør allverdens, ville jeg heller prioritert en propell som gir gode kjøreegenskaper og som utgjør en lettere last for motoren.



×
×
  • Create New...