Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

Ja, tror det er en grei start å se om litt behandling av eksisterende propell gir deg litt mer turtall og fart (eller økonomi i mellomområdet). Ut fra det du skriver kunne det selvsagt vært interessant å prøve en 4-blads propell. Nå er det veldig lite å velge mellom med så lav pitch. Ser at det ofte stopper på 15" hos de fleste propellprodusentene.

 

Men et tips er Mercury sine Racing-propeller. De er ikke nødvendigvis bare for racing, men er mer spesiallagede produkter laget i mindre volum. Jeg ser at f.eks. Revolution 4 propellen som i normal utgave lages ned til 15" pitch, kan fåes helt ned i 13" hvis man velger "XP" serien fra Racingavdelingen. Koster litt mer enn normalutgaven, men kan være et godt alternativ. Vil tro den løfter hele båten mer ut av vannet enn Offshore II-propellen når man kjører i plan, og gir en "flatere" kjørevinkel. Den propellen vil også gripe godt i vannet selv med dette stepet akter.

 

http://www.mercuryracing.com/boat-propellers/outboard/revolution-4-xp/

Solseng

Solseng

Ja, tror det er en grei start å se om litt behandling av eksisterende propell gir deg litt mer turtall og fart (eller økonomi i mellomområdet). Ut fra det du skriver kunne det selvsagt vært interessant å prøve en 4-blads propell. Nå er det veldig lite å velge mellom med så lav pitch. Ser at det ofte stopper på 15" hos de fleste propellprodusentene.

 

Men et tips er Mercury sine Racing-propeller. De er ikke nødvendigvis bare for racing, men er mer spesiallagede produkter laget i mindre volum. Jeg ser at f.eks. Revolution 4 propellen som i normal utgave lages ned til 15" pitch, kan fåes helt ned i 13" hvis man velger "XP" serien fra Racingavdelingen. Koster litt mer enn normalutgaven, men kan være et godt alternativ. Vil tro den løfter hele båten mer ut av vannet enn Offshore II-propellen når man kjører i plan, og gir en "flatere" kjørevinkel. Den propellen vil også gripe godt i vannet selv med dette stepet akter.



×
×
  • Create New...