Jump to content

Ventiljustering tmd31a, finne tdc !


Furu

Recommended Posts

Hadde Svinghjul bare hatt noen markeringer.. er borret inn fem hull etterhverandre, ka det no enn betyr. 

Eller sjekker en bare ventiler på første tennrekkefølge når begge kamarmer er løse og sylinder er tilnærmet i tdc ?

 

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post

Enkleste måten å gjøre det på er å tørne motoren til ventilene på sylinder 4 veksler mellom innsug og eksos. Da er sylinder 1 på topp og klar til å justeres. Så tørner du motor til ventiler på sylinder 2 veksler, da justerer du ventilene på sylinder 3. Deretter veksler sylinder 1 og du justerer sylinder 4. Så til slutt tørner du til ventilene på sylinder 1 veksler og justerer sylinder 4.

Link to post
Furu skrev for 19 timer siden:

Hadde Svinghjul bare hatt noen markeringer.. er borret inn fem hull etterhverandre, ka det no enn betyr.

Dette var vanlig merking på bilmotorer i "gamle dager". Da er det siste merket (i rotasjonsretningen) TDC, mens de andre er relevante grader før TDC for kontroll av tenningstidspunkt for ulike turtall. Jeg kan ikke komme på noe tilfelle der man skulle ha behov for å ha merker etter TDC, så hvis de stemmer sånn noenlunde med ventilbevegelsene kan du nok gå ut ifra at de ikke er tilfeldig plassert.

 

En annen mulig årsak til hullene kan være balansering.

Redigert av ozo (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...