Jump to content

Konvertere analoge instrumenter til PC/plotter/pad

Gew77

Recommended Posts

Hei,

Har noen her inne testet denne:

https://www.waveinn.com/nautical-fishing/albatross-alba-combi-nmea2000-converter/136185946/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=3774903&country=no&gclid=Cj0KCQiAzKnjBRDPARIsAKxfTRDIs3cBIbYxK0kqNiaBOhknrswgwEnwoGRThZIx4xiTGvM5-CLA0xIaAjokEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Virker som den kan brukes på to motorer og kan vises på "alle" skjermer da den har innebygget webserver.

Har tidligere hatt en tråd om å få flere instrumenter på flybridge der jeg kun har turteller og alarmer. 

Bruker idag Ipad mye til kart, så om jeg kunne bruke denne også til å vise instrumentdata, istedet for å legge opp nye instrumenter + sendere, så hadde jeg forsvart innkjøpet på denne enheten.

Redigert av Gew77 (see edit history)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Skummet litt gjennom pdf’en og rent teknisk så det interessant ut. Burde være en mulighet for å få det til å virke, men magefølelsen tilsier mye trykking med sensorer, kalibrering og feil konvertering. Det kommer vel både frakt og mva i tilegg til prisen som er oppgitt. Normalt så koster slike ting fra 8-10k og oppover...

Så spørs det om det er til så stor hjelp at det forsvarer både pris og tidsbruk. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Ser jo veldig fin ut den her, men:

- Vil man koble seg inn på et system som virker godt fra før, og risikere vakkelkontakter etc.?

- Om man vil erstatte eksisterende instrumenteringen så bør man ha i bakhodet at en singel feil i denne, så mister du all info fra motor og tanker.

- Som vi har sett av tidligere tråder her på Båtplassen så har tydeligvis noen motorfabrikanter ikke normert kabelsko om noen vil koble seg rett på sensorene. Men man kan jo koble seg rett på instrumeneten om man vil kjøre begge systemen parralelt

- Mitt inntrykk er at kablingen som er mellom motor og motorinstrumenter er av betydelig bedre kvalitet enn ellers i båten. Bør man klusse med denne?

Ønsker ikke å være negativ, men man skal vite hva man holder på med før man begynner med dette.

Nå har jeg hekla sammen hele greia sjæl fra A til Å, så jeg besidder ikke det angstsyndromet. Dog, tar poenget. Det hele, om man ikke velger boksen, er å trekke noen meter ledning. Min greie er at jeg sitter inne i salongen. Nedi der ramler og går en V8'er, alle instrumentene er ute i cockpiten. Nå hadde det vært grei med et dobbelt sett. Selv om jeg uansett sjelden ser på dem, uansett. Slik har det vært i 18 år.

Jeg skjønner ikke skepsisen med å montere en slik. Det blir argumentert med vakkel kontakt og andre skumle senarioer. Som man ser på bildet, riktig nok ett annet merke analog/digital konverter kan man beholde de analoge instrumentene. Noen har angst for endel digitale duppeditter av ekstra utstyr, gjerne folk som har levd noen år, men alt var ikke bedre før når det kommer til elektronik (unntatt DAB, der er FM overlegen og mere robust.):thumbsup:

image.png.52dc308afe5fa7d46caf085c9f2e636f.png

Redigert av MorganX (see edit history)
Kjellg skrev for 12 timer siden:

Er det ikke slikt at noen sensorer går helt amokk om man kobler noe paralelt på dem? Mener å ha lest noe om det her på BP. 

Om du velger å beholde orginalinstrumentene vil denne boksen mest sannsynlig bare lese spenningen på alle sensorer/instrumenter og inngangene er relativt høyohmige på boksen. Men det er riktig som du hevder at kobler du to vanlige instrumentklokker til en giver, blir det feil

Redigert av JRK (see edit history)
MorganX skrev for 12 timer siden:

Jeg skjønner ikke skepsisen med å montere en slik. Det blir argumentert med vakkel kontakt og andre skumle senarioer. Som man ser på bildet, riktig nok ett annet merke analog/digital konverter kan man beholde de analoge instrumentene. Noen har angst for endel digitale duppeditter av ekstra utstyr, gjerne folk som har levd noen år, men alt var ikke bedre før når det kommer til elektronik (unntatt DAB, der er FM overlegen og mere robust.):thumbsup:

Haha, tror ikke det har noe med alder å gjøre. Den du viser til konverterer fra nmea2000 og det er ikke noe problem. Men i dette tilfellet skal man konvertere analoge signaler om til digitale, og da er det ikke å unngå at noe må kalibreres eller at verdier settes. Derfor jeg sa at dette var interessant, men det er ikke å stikke under en stol at det er ikke alle som får det til. Selv om jeg har noen år på baken så elsker jeg dippedupper og er ikke noe redd for dem. Så er jeg er reser på binære oppgaver :) 

For meg er ikke dette redsel for data. For 1500 kroner greier jeg å legge opp dobbel instrumentering. Garminene mine skjønner uansett ikke trådløst nettverk, uten enda fler kroner, de er hjernedøde. Så da prøver jeg å finne hvorfor skal jeg spandere 5000 kroner for å oppnå det samme. Det hjelper ikke at forklaringen er at jeg er for gammel. I bakhånden, om alt går skeis, har jeg fóret opp en sønn som er ingeniør innen 'elektronikk med data'.

Hulda skrev for 1 time siden:

har jeg fóret opp en sønn som er ingeniør innen 'elektronikk med data'.

Er han Dataelektronikker? Spennende :) Jeg sitter i fagopplæringsnemda og det er virkelig moro å se hva disse ungguttene får til. De som er vokst opp med data og dataspill fra bleiestadiet har en helt annen tilnærming en oss «godt voksne», men jeg skal ikke ha på meg at jeg ikke forstår det eller henger etter :thumbsup: hahaha

Kjellg skrev 4 minutter siden:

Er han Dataelektronikker? Spennende :) Jeg sitter i fagopplæringsnemda og det er virkelig moro å se hva disse ungguttene får til. De som er vokst opp med data og dataspill fra bleiestadiet har en helt annen tilnærming en oss «godt voksne», men jeg skal ikke ha på meg at jeg ikke forstår det eller henger etter :thumbsup: hahaha

Ungutt og ungutt, han fikk sveiseapparat og vinkelsliper i 41-års-present nå på søndag. Han skylder meg en tjeneste :-)

Liker tanken på at 41 åringer er unggutter, da har jeg en unnskyldning overfor kona:thumbsup:

Denne enheten har mulighet for å overføre via NMEA 2000 nettverk til plottere ++ Men for meg som har det meste på NMEA 0183, og benytter Ipad som "hovedplotter", så er det den innebygde webserveren med mulighet til å koble den opp mot 4G/wifi ruter som tiltaler meg. 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

MorganX skrev for 15 timer siden:

Litt artig dette. Her er vi den ene etter den andre som er ute og forsvarer oss, med at vi ikke er akterutseilt teknologisk. Jeg er ikke i tvil om at boksen virker som den skal, men er mer bekymret over at noen velger å klusse med noe som fungerer som det skal.

Om jeg ser på kablingen og elektronikken på min VP D6, så ser jeg at alt er hermetisk lukket, uten mulighet for korrosjon eller fuktskader. Det finnes et CE merke og jeg vet at det finnes en samsvarserklæring

Ser jeg på denne boksen så finner jeg:

- ingen korrosjonsbeskyttelse

- Ingen IP beskyttelse

- Ingen Typegodkjennelse

- Ingen beskrivelse om at skruklemmer bør ettertrekkes

Hvordan ser dette ut etter 5-10-15-20 år??? At jeg jobber som produktutvikler i et maritimt miljø og har sett mye rart gjør at jeg er skeptisk.

Og dette har ingen ting med at jeg snart nærmer meg 60. Kanskje er det nettop det at jeg er i ferd med å forguppes som er et fortrinn i denne vurderingen.

Ellers så elsker jeg elektronikk og har nok mer av dette en de fleste andre i min båt. Akkurat nå har jeg et privat prosjekt med trådløs fjernstyring av thrustere og giring av hovedmotor. Men også her meget skeptisk på hvordan jeg på enkleste måte skal få til giring uten at eventuelle feil kan skape farlige situasjoner.

Og jeg har passert 75 og har til enhver tid flere duppeditter fra eBay i bestilling. Min fjernstyring av truster til kr.77 fungerer utmerket så lenge jeg har 12volt AAA batteri i den.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 1 minutt siden:

Og jeg har passert 75 og har til enhver tid flere duppeditter fra eBay i bestilling. Min fjernstyring av truster til kr.77 fungerer utmerket så lenge jeg har 12volt AAA batteri i den.

Jepp. Og jeg måtte ha kraftigere sender grunnet stålskrog, enn hva som var vanlig den gangen jeg bare var litt over 60 år. Men alt sammen har gått greit siden det ble montert. Jeg har ikke engang montert mekanisk bryter til ankerwinchen i baugen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...