Kjellg Svart 19.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2019 (redigert) JRK skrev On 19.2.2019 at 11.48: Kylling. Takk den skal jeg leve lenge på Se det ja, med alderen kommer erfaring, og den skal man ikke undervurdere. Hva er et 12 Volt AAA batteri ? Vis hele sitatet Eneste som begynner å skrante er synet. Man blir mer og mer avhengig av disse forb.. brillene, så en skriveleif er fullstendig lov :) Men det vi godt voksne har som ungjypplingene ikke har, er erfaring. Av og til trenger man bare se på en ting så ser man fort ting man helst ikke begynne å tukle med. Men på den annen side og for å være litt seriøs - Er dette verdt pengene og hvor mye får du ut av data. Redigert 19.Februar.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2019 (redigert) Jeg skrev litt feil, batteriet er på 12volt, men størrelsen er 27A og ikke AAA. Det er en god del mindre enn AAA. jeg kjøpte en pakke på 4stk fra Kina for vel 20 kroner, men det finnes også hos Biltema til vel 11 kroner pr.stk. Redigert 19.Februar.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 19.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2019 (redigert) Lars H. skrev On 19.2.2019 at 12.41: Jeg skrev litt feil, batteriet er på 12volt, men størrelsen er 27A og ikke AAA. Det er en god del mindre enn AAA. jeg kjøpte en pakke på 4stk fra Kina for vel 20 kroner, men det finnes også hos Biltema til vel 11 kroner pr.stk. Vis hele sitatet Du fikk redigert den ja. Bet meg merke i hva du først skrev Akkurat det jeg mente med briller :) hehehe Redigert 19.Februar.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2019 (redigert) Skjønte hva du mente Lars, klarte ikke å la være å erte litt. Har samme batteriet i fjernkontrollen til garasjen. Men nå har jeg en følelse at mitt bidrag i tråden begynner å kjede noen...så nå får det holde. Redigert 19.Februar.2019 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2019 Helt OK, men kanskje tilbake til duppeditten analoge til digitale signaler? Høres spennende ut, men er nok ikke noe for meg. Men jeg har planer om et opplegg slik at jeg kan sitte hjemme og lese av battmeter og solcellepanel når båten er i opplag om vinteren. For øyeblikket har jeg kun mulighet til å sjekke temperatur i båten og spenning på forbruksbatteriet. Og så kan jeg også slå landstrømladeren av/på hjemmefra. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 19.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2019 Spennende prosjekt Lars. Dette kan jo være av interresse for mange. Legger du ut litt info når det begynner å nærme seg noe? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2019 Om det blir noe av det, selvfølgelig. Men har også andre problemer. Jeg skal bytte analog oljetrykkmåler, vinsjen sitter bom fast osv. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 19.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2019 Og så skal vi ikke ha noen forgubbing her, analog eller digital :-) De ringte meg fra Dagbladet i går. Ville at jeg skulle abonnere på den digitale utgaven av Vi Over 60. Spurte om de hadde noe for 'vi over 80'. Nix, han fikk ikke solgt noe. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 19.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2019 Kjellg skrev On 19.2.2019 at 7.25: Haha, tror ikke det har noe med alder å gjøre. Den du viser til konverterer fra nmea2000 og det er ikke noe problem. Men i dette tilfellet skal man konvertere analoge signaler om til digitale, og da er det ikke å unngå at noe må kalibreres eller at verdier settes. Derfor jeg sa at dette var interessant, men det er ikke å stikke under en stol at det er ikke alle som får det til. Selv om jeg har noen år på baken så elsker jeg dippedupper og er ikke noe redd for dem. Så er jeg er reser på binære oppgaver :) Vis hele sitatet Hehe.. ja det ble litt diskusjon ut av det med alder og digitale og tekniske dubbeditter gitt.. Men ser at du skriver at den som er på sjemaet/bilde jeg la med var en konvertering FRA nmea 2000... det er den ikke... Det er en analog/digital konverter som konverterer fra analoge signaler til nmea 2000 som det jo spørres om i trådstarters innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 5.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2019 Da har jeg fått "dingsen" fra AlbaCombi i hus http://www.albacombi.com/. Tenker å få installert den de nærmeste dagene. Dere som har installert denne; Hvordan koblet dere den fysisk. Tenker spesielt på "jording" (GND). Må det tas en kabele fra hvert instrument/sensor sin GND eller holder det med en kabel fra panelet og inn i hvilken som helst GND på AlbaCombi? En beskrivelse av koblingen dere gjorde hadde vært top:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Gew77 Svart 6.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Da har jeg koblet opp eneheten, men skjønner lite av hvordan jeg skal få instrumentene til å vise riktig.. Noen som har prøvd seg på denne før? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
riskyrasmussen Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Gew77 skrev On 5.7.2019 at 5.19: Da har jeg fått "dingsen" fra AlbaCombi i hus http://www.albacombi.com/. Tenker å få installert den de nærmeste dagene. Dere som har installert denne; Hvordan koblet dere den fysisk. Tenker spesielt på "jording" (GND). Må det tas en kabele fra hvert instrument/sensor sin GND eller holder det med en kabel fra panelet og inn i hvilken som helst GND på AlbaCombi? En beskrivelse av koblingen dere gjorde hadde vært top:) Vis hele sitatet Jeg har nylig montert en slik, men er ikke helt i mål enda :) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 (redigert) Så litt i manualen og om du har litt datakunnskap så skal det være greit. Først og fremst så må du koble enhetene dine til den og så koble den opp mot nmea nettverket ditt. Men PC må du ha. Oppdater først og fremt til den nyeste firmwaren som ligger ute. Når det er gjort så må du synkronisere data inn mot data ut. For turtall er det RAW data mot RPM, og for temperatur og oljetrykk etc er det OHM mot •C og oljetrykk. Vet ikke hvor langt dere er kommet? Manualen ser rimelig grei ut å følge, men det er nesten påkrevd å ha litt datakunnskap og teknisk innsikt. Redigert 6.Juli.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Ser gøy ut. Men vet ikke om jeg har så mye mer jeg kan loble til i weslingen. Har nmea2000 nettverk fra e-tec til axiom7. Måtte være for å få trim/tilt og tank nivå på plotteren også. Når det gjelder GND ville jeg vært helt sikker på at jord på motor, denne boksen, og plotter/nmea nettverk er lik og god. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Kjellg Svart 6.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2019 Var litt diffus den GND benevnelsen, men det er altså minus det er snakk om. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 8.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2019 Har koblet opp med PC og koblet meg til minus og alle sensorene jeg ønsker å måle. Ser også at jeg får "reaksjoner" på instumentene jeg har definert i web interfacet, men den eneste som ser riktig ut så langt er voltmeter.. For blant annet oljetrykk har jeg valt "VDO 0-10 bar" som stemmer overens med instrumentet, Men når jeg slår på tenning går denne til 2 Bar og når jeg starter motor så legger den seg på 10 bar. Temperatur legger seg på 60 grader når tenning er av og går til 0 når tenning slåes på.. Noe feil gjør jeg men klarer ikke å finne ut hvordan den stilles inn? Kan det være at de forhåndsdefinerte tabellene er for 12v system, mens jeg kjører på 24v? Jeg ser på meg selv som datakyndig og ganske teknisk oppgående, men når det gjelder måling av ohm i denne sammenhengen, så angrer jeg på at man ikke gikk mer mot realfag istedenfor samfunnsfag... Det er mulig jeg har tenkt feil når det gjelder koblingene. Men jeg har koblet meg inn på minus på instrumentene sin minus og koblet de ulike sensorene på enheten mot "signalledningene" som går fra givere til instrumenter. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
mmosberg Svart 16.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2019 #riskyrasmussen og #Gew77 Fikk dere til oppsett av AlbaCombiene deres? Jeg vurderer en slik. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Gew77 Svart 16.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2019 Jeg fikk det til? Har vært veldig fint å ha på vår tur til København i sommer. Innlegget jeg skrev over var bare en bagatell i konfigurasjonen? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
mmosberg Svart 16.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2019 #Gew77 gidder du utdype og fortelle litt om funksjonene du konverterer? Og hvordan du har koblet deg opp? Beholdt du de eksisterende analoge instrumentene? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
riskyrasmussen Svart 16.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2019 Jeg er ikke i mål, synes verdiene svinger veldig mye. Hadde vært greit med litt erfaring fra Gew77 ja :) Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 17.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Skal forsøke å forklare, kan sende bilder også når jeg er ombord. Jeg satte boksen bak instrumentpanelet, da jeg har plass til dette. Her koblet jeg en ledning fra AlbaCombi til hvert av instrumentene sin sender. Brukte strømtyv til dette. Enheten har flere minusinnganger, men jeg brukte bare en av de siden disse uansett er koblet sammen i enheten. Samt koblet med på inn på pluss på instrument siden. Jeg koblet dette via en 24-12v konverter siden jeg har 24v anlegg ombord. Dette var kort sagt det jeg gjorde fysisk. Koblet deretter en laptop inn på ethernet (LAN) inngangen på enheten og satte en fast ip på PC i samme ip range som enheten hadde. Det første jeg gjorde var å endre IP adresse på den slik at den var i samme range som ruteren jeg har ombord, strakk deretter en LAN kabel fra Enheten til ruter slik at jeg kan nå den trådløst. Har ikke fått skjult den kabelen enda, så dette står på vinterplanen:) Deretter satte jeg igang med å konfigurere enheten. Dette står ganske godt forklart i manual samt endel videoer på hjemmesiden. Som dere ser over så slet jeg litt til å begynne med, men dette var fordi jeg valgte "pressure" istedet for "volt" i oppsettet. Oppsettet gjøres vi webserver som er innebygget i enheten, man bare taster inn IP adresse i en nettleser, på samme måte som man gjør når den er i bruk. Jeg fikk ikke noe dreis på turtellerne, men gjorde ikke mye forsøk på disse, da turteller er de eneste "klokkene" jeg har på fly. De andre klokkene ser ut til å fungere bra! Jeg har lagt opp oljetrykk for motor og girkasse, temperatur (kjølevann) og voltmeter for begge motorene. For meg vil jeg påstå dette var verdt pengene, jeg har vært veldig "nazi" på å sjekke temp og oljetrykk og dette har medført mange turer opp og ned, ved kjøring på fly, tidligere. Så jeg har spart meg for mye stress på årets lange tur. Selv om jeg nok har hatt godt av disse turene mtp forbrenning av fett:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
JRK Svart 17.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 Litt morsomt dette med å få mest mulig info opp på samme skjerm. Det gjør vi på jobben også. Det siste er at alt etter hvilken operasjon fartøyet er i, så skal den nødnvendige informasjonen for akkurat denne komme opp på skjermene. Vi leverer alt fra 10, 27 tommere til 4, 65 tommere på en bro. Alt er superintegrert og det er ikke måte på hva vi får til av funksjonalitet. Men, tenk litt over klasseselskapenei (DNV/LOYDS..osv) denne sammenheng. De krever faktisk at om noe går alvorlig galt, så skal det være en foldback løsning. Radar, Ecdis Automasjon ..osv skal komme opp på sine respektive forhåndsdefinerte skjermer. For min del er det slik at når jeg kjører egen båt så lever hvert instrument for seg. Har kart overlay på radar og får det meste av info opp på to skjermer. Men jeg er mer opptatt av redundans og uavhengig powring av utstyr, to GPS antenner osv. En singel feil skal altså få minst mulig å si for den videre seilas. Om jeg mister en skjerm, så har jeg en alternativ. Om jeg mister radar, så har jeg kartsystem, om jeg mister kjartsystemet, så skal jeg fremdeles kunne lese GPS posisjon for bruk med papirkart osv. Kunne aldri tenkt meg all denne informasjonen låst til bare en skjerm. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 17.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2019 @JRK Enig med deg i denne betraktningen. Denne løsningen jeg beskriver er kun for å få kunne lese av de analoge instrumentene digitalt. De analoge "lever" som før ved siden av. Jeg benytter et nettbrett eller telefonen for å presentere disse dataene. Så det går ikke på bekostning av andre skjermer. Har radar med kart overlay, men bruker stor sett bare radar på denne, og har kart på egen plotter pluss nettbrett (og papirkart i tillegg). Albacombi er kun ett tillegg, som har vist seg veldig nyttig siden jeg ikke har analoge instrumenter på flybridge (kun turtall og alarmer). Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
riskyrasmussen Svart 19.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2019 Gew77 skrev On 17.10.2019 at 5.24: Skal forsøke å forklare, kan sende bilder også når jeg er ombord. Jeg satte boksen bak instrumentpanelet, da jeg har plass til dette. Her koblet jeg en ledning fra AlbaCombi til hvert av instrumentene sin sender. Brukte strømtyv til dette. Enheten har flere minusinnganger, men jeg brukte bare en av de siden disse uansett er koblet sammen i enheten. Samt koblet med på inn på pluss på instrument siden. Jeg koblet dette via en 24-12v konverter siden jeg har 24v anlegg ombord. Dette var kort sagt det jeg gjorde fysisk. Koblet deretter en laptop inn på ethernet (LAN) inngangen på enheten og satte en fast ip på PC i samme ip range som enheten hadde. Det første jeg gjorde var å endre IP adresse på den slik at den var i samme range som ruteren jeg har ombord, strakk deretter en LAN kabel fra Enheten til ruter slik at jeg kan nå den trådløst. Har ikke fått skjult den kabelen enda, så dette står på vinterplanen:) Deretter satte jeg igang med å konfigurere enheten. Dette står ganske godt forklart i manual samt endel videoer på hjemmesiden. Som dere ser over så slet jeg litt til å begynne med, men dette var fordi jeg valgte "pressure" istedet for "volt" i oppsettet. Oppsettet gjøres vi webserver som er innebygget i enheten, man bare taster inn IP adresse i en nettleser, på samme måte som man gjør når den er i bruk. Jeg fikk ikke noe dreis på turtellerne, men gjorde ikke mye forsøk på disse, da turteller er de eneste "klokkene" jeg har på fly. De andre klokkene ser ut til å fungere bra! Jeg har lagt opp oljetrykk for motor og girkasse, temperatur (kjølevann) og voltmeter for begge motorene. For meg vil jeg påstå dette var verdt pengene, jeg har vært veldig "nazi" på å sjekke temp og oljetrykk og dette har medført mange turer opp og ned, ved kjøring på fly, tidligere. Så jeg har spart meg for mye stress på årets lange tur. Selv om jeg nok har hatt godt av disse turene mtp forbrenning av fett:) Vis hele sitatet Jeg har Wema instrumenter for fuel, septik, og ferskvann. Sliter med å få kalibrert disse i konverteren til å stemme med virkeligheten. Disse er tilkoblet inngang med volt/ohm, hvilke innganger har du benyttet? Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 3.November.2019 Link til dette innlegget Svart 3.November.2019 Gew77 skrev On 17.10.2019 at 5.24: Skal forsøke å forklare, kan sende bilder også når jeg er ombord. Jeg satte boksen bak instrumentpanelet, da jeg har plass til dette. Her koblet jeg en ledning fra AlbaCombi til hvert av instrumentene sin sender. Brukte strømtyv til dette. Enheten har flere minusinnganger, men jeg brukte bare en av de siden disse uansett er koblet sammen i enheten. Samt koblet med på inn på pluss på instrument siden. Jeg koblet dette via en 24-12v konverter siden jeg har 24v anlegg ombord. Dette var kort sagt det jeg gjorde fysisk. Koblet deretter en laptop inn på ethernet (LAN) inngangen på enheten og satte en fast ip på PC i samme ip range som enheten hadde. Det første jeg gjorde var å endre IP adresse på den slik at den var i samme range som ruteren jeg har ombord, strakk deretter en LAN kabel fra Enheten til ruter slik at jeg kan nå den trådløst. Har ikke fått skjult den kabelen enda, så dette står på vinterplanen:) Deretter satte jeg igang med å konfigurere enheten. Dette står ganske godt forklart i manual samt endel videoer på hjemmesiden. Som dere ser over så slet jeg litt til å begynne med, men dette var fordi jeg valgte "pressure" istedet for "volt" i oppsettet. Oppsettet gjøres vi webserver som er innebygget i enheten, man bare taster inn IP adresse i en nettleser, på samme måte som man gjør når den er i bruk. Jeg fikk ikke noe dreis på turtellerne, men gjorde ikke mye forsøk på disse, da turteller er de eneste "klokkene" jeg har på fly. De andre klokkene ser ut til å fungere bra! Jeg har lagt opp oljetrykk for motor og girkasse, temperatur (kjølevann) og voltmeter for begge motorene. For meg vil jeg påstå dette var verdt pengene, jeg har vært veldig "nazi" på å sjekke temp og oljetrykk og dette har medført mange turer opp og ned, ved kjøring på fly, tidligere. Så jeg har spart meg for mye stress på årets lange tur. Selv om jeg nok har hatt godt av disse turene mtp forbrenning av fett:) Vis hele sitatet Hvilke innganger brukte du? Spenning eller resistans? Har koblet det likt som du, men her fungerer det ikke spesielt bra så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.