Jump to content

Blåser og teiner i leia.

Haba

Recommended Posts

:nono: :nono:

Hei.

Synes det nå har blitt flere som legger blåser og teiner rett i leia. Blåsene er som regel enten mikroskopiske eller i en farge som er vanskelig å se. Flasker og fendre brukes også ofte, som regel finnes ikke noe navn eller identifikasjon.

Er blitt skeptisk til å gå i mørke selv om leia er godt oppmerket for mørkeseilas. Jeg vet at blåsene ligger der og vil nødig trekke teinene opp med propellen. Jeg nekter å unnskylde disse teineleggerne med at de ikke vet bedre, det skal de gjøre, og at de vet vises jo på at redskapen ikke er merket. Har lyst til trekke opp dritten og kaste den på land, men det er foreløpig blitt med tanken.

Hva skal til for at "fetthoder" begriper faren de utsetter andre for ? Noen som har en ide ?

I samme kategori kommer skjærgårdsfantomene som cruiser i mørket uten lys og lanterner. :diving:

For hva skal vel de med det ? de ser jo godt, særlig etter noen brune. Har nære fått "hjertestans" :eek: når de suser kloss i.

Sa du Politi ? Nei, de er fraværende og har dessverre solgt patruljebåten.

Dessverre har den slags oppførsel en lei tendens til å gjøre noe med ens egen moral.

hilsen

haba

Takk! Så enig, så enig! Her på sørlandskysten er det blitt rene slalomøvelsen å kjøre båt! Dette er bare blitt verre og verre med åra. Og hvorfor skal de på død å liv legge teiene MIDT i leia??? Har registert teiner flere ganger i smale sund og innfarter til de mest populære områdene.

Må innrømme at jeg et par ganger har vært på nippet til å ta jolla ut å flytte på/kutte teinene.

Ved et par anledninger har det vært ren flaks at jeg ikke har fått dem i propellen. Og bare et fåtall (prof. fiskere?) gidde å spandere ei skikkelig blåse. Det aller meste er plastkanner og "tennisballer" som er umulige å se!

Nei, la oss lage en aksjon for å bli kvitt problemet!!

Det er ikke bare motorfolket som har problemer. Sylfiden (forgjengeren til Hulda) greide å seile tauet mellom fiskeredskap og blåse fast mellom roret og skroget. Dette var en mørk kveld senhøstes. Blåsen lå 50 (ca.) meter vekk (i leia) med flytetau. Båtshake med påtapet kniv (solid tau) fikk kuttet båten løs. Jeg regner med at fiskeren fant igjen sin flytende taustump. Og forbannet den idioten som hadde prøvd å stjele redskapen hans. Umerket blåse, henger nå i garasjen. Den var anstendig stor og rød, men umulig å se i motlyset fra Son da jeg kom innover.

Redigert av Hulda (see edit history)

Det er regler for merking av redskap.

Personlig bruker jeg alltid minimum en oransje eller rød blåse. Det største problemet på sørlandskysten syns jeg ikke er teinene, men heller de som trekker andres teiner. Har ved flere anledninger i sommer kommet til teiner som har hvert trukket av andre. Da blir jeg ganske forbannet. Har vurdert og bruke blåser med andre farger som ikke er like synlige for å minske dette problemet. Er jo en mulighet for at det er derfor folk bruker blåser i litt mørkefarger?

enig disse tullingene som legger teiner i indre lei der lysbåtflåten stort sett beveger seg skull blitt straffet ved at samtlige blåser ble kuttet av 5 meter under vannspeilet og dobber skulle kastes på land med påskrift HOLD DEG UTE AV LEIA !!!! :yesnod:

er en plage å gå i mørke for en ser de ikke før de passerer rett under lanternene

fra min side den dagen jeg får en teine i propellen så skal den som har lagt den ut(hvis merket) få betale dykkerhonoraret om jeg må gå rettens vei :flag:

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Av og til er det veldig praktisk å ha en propell med 1465 mm diameter og maks 400 omdr. Den kveiler tau, knasker i seg teiner og spytter ut flis til begge sider uten å sakke to omdreininger :wink::wink:

Nei i alvor snakk; det er rent utrolig hvor mange små og utydelige vak som nå ligger "midtfjords", bare i løpet av 35 nm søndags kvelden måtte vi ta flere slamlomsvinger for å unngå noen - og hvor mange vi ikke la merke til, det får vi aldri vite :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

enig disse tullingene som legger teiner i indre lei der lysbåtflåten stort sett beveger seg skull blitt straffet ved at samtlige blåser ble kuttet av 5 meter under vannspeilet og dobber skulle kastes på land med påskrift HOLD DEG UTE AV LEIA !!!! 

Jeg vil nok i forbannelse kalle disse for tullinger i det jeg får tauet i propellen, men når jeg får tenkt meg litt om, for å skrive på baatplassen vil jeg nok ikke bruke begrep som tullinger, det trekke all diskusjon ned i gjørma/søppelet.

Arne

Registrerte mye av dette i ferien også. Det er ikke bedre på Svenskekysten heller. Kunne ligge i leia og følge midt i ledstreken på kartet/plotteren, og der lå de små dårlig synlige blåsene som perler på en snor. Det var faktisk bedre utenom leia av en eller annen grunn.....

Har blitt livredd for å føre båten når det er mørkt. Tror det bare er et tidsspørsmål før jeg får denne dritten i propellen. Har vært farlig nær litt for mange ganger allerede. :headbang:

Felles skjebne er vel en dårlig trøst, men dette er ikke bare et skjærgård-fenomen. Måtte foreta en "reaksjonsredning" med Matilda senest i går, grunnet et garn merket med ei 1/2 liters plastflaske. Hadde jeg vært alene i båten den dagen, så hadde propellen vært full av 8mm nylontau, men "utkikken" (les; kona) fikk heldigvis øye på'n.

Dårlig merking av fiskeredskap er en uting, og brudd på bestemmelsene om garnfiske! Spør noen meg... hekt en dregg i f....skapet og hiv det på land!!!!!!! :headbang:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Hei

Velkjent problem!

Mitt spørsmål i dag er ;

Et fiskebruk som ligger i sjøen med en liten umerket dobbe av ett eller annet slag burde vel defineres som hittegods, plukkes opp og leveres hittegodskontoret (politiet).

Hvis eieren hadde kontroll over utstyret ville han ha tatt det opp før merkingen ble vasket bort av sjøen..

Når jeg dykker i Søgne ser jeg relativt ofte teiner på bunnen uten dobbe eller med godt grodd tau til et eller annet på overflaten. Disse teinene fisker lenge.

Kan vi finne andre måter å gjøre noe med dette? Er det et alternativ at vi på båtplassen lager en plakat som gjengir regelverket(?) og ber folk om å merke skikkelig. Da kunne vi skrive ut noen eksemplarer hver og slå opp i båthavnene.

Noen som har bedre konstruktive forslag?

Mons

Jeg tror det er bevisst at redskapen er umerket eller feilmerket. Dette fordi det brukes ulovlig redskap eller at den legges feil (teinene legges for grunt og uten "rømningshull", det brukes laksegarn/overflategarn, osv). Dermed satser en på at hvis oppsynet kommer så slipper en boten selv om redskapen går tapt. Ren kriminalitet. :wink:

I andre tilfeller er det kanskje latskap eller "gjerrighet" at en ikke skaffer det utstyret/merkingen som kreves.

Jeg tror det eneste som hjelper er hyppigere kontroller - og evt. "selvtekt" a la det som er beskrevet tidligere. Selv er jeg i utgangspunktet motstander av det siste.

Det at folk legger skikkelig og riktig merket redskap midt i leia bunner nok i lav kompetanse, så en lettfattelig informasjonskampanje (opphengt i havna, pressemelding til båtforeningenes blader, - og ikke minst distribuert på båtplassen kunne nok bedret ørlite granne på dette)

fra min side den dagen jeg får en teine i propellen så skal den som har lagt den ut(hvis merket) få betale dykkerhonoraret om jeg må gå rettens vei  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Det oppfordrer jo ikke akkurat itl at folk skal merke redskapen sin forskrifsmessig.

Jeg er enig i at man ikke skal legge teiner o.l midt i skipsleia, men man kan vel ikke akkurat forby folk å legge ut teiner heller.

Hvis man er så uheldig å kjøre på en flytene palle eller annet drivved isjøen, hvem vil du saksøke da??

Kjører du på en svømmende person midt i leia, og får vedkommende i propellen, hjelper det lite om det er vedkommendes feil at blir hakkemat. Det hjelper ihverfall ikke deg noe særlig.

Til tross for enkelte "banditter" og noen få som gir f**n, tror jeg faktisk mye av dette skyldes uvitenhet ved bruk av slike redskaper. Jeg tror det er mang en "fersk" fiskerfar eller mor som i "billigmarkedet" på Rema finner for eksempel sammenleggbare teiner til en 50-lapp eller mindre og tenker at dette må vi da prøve. Det man derimot ikke gjør er å ta en liten sjekk/undersøkelse av reglene for å bruke teiner og annen slik redskap. Javel, noen mangler vel i tillegg kanskje litt sunn fornuft også.

Dersom alle brukte tau som IKKE flyter og spanderte på seg noen rimelige oransje eller røde plastblåser som de merket med navnet sitt ville vel lovlydigheten langt på vei være i orden. Om enkelte i tillegg ble litt flinkere i sine vurderinger av hvor det er fornuftig å plassere redskapen var vel det meste løst?

Umerket redskap som på toppen ligger i trafikkerte leier , er det ikke bare og dra dem opp et par meter og kutte det av ,eller vis du vil ha dritten om bord lever det til politiet. Jeg for min del er lei alle plastflsker og andre småkorker som nesten ikke syntes og langt mindre merka ,det frister mye og bare kutte det av .

Har et stort problem til vi som holder til her i Horten .For dere som veit hvor Løvøyabrua er , der har dykkere for vane og holde på i helgene ,dem legge dykkeflagget opp på land ,det ser du kansje vis du har flax også holder dem på da midt i leia der det til tider er stor trafikk.Utrulig at det ikke sjer en ulykke der ,.Og drive dykkeskole midt i den mest trafikerte leia i Horten er vel ikke det smarteste som gjøres , har snakket til dem et par ganger men det er døfødt ..........

Tine II som vil på båtrace i Holmestrand , men været da :( er vel race hele uken fram til søndag

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Før hadde vi jo Kystoppsynet med sine båter Hugin og Munin. De dro opp mye ulovlig/umerket redskap når de var utpå, og de passet bra på i Oslofjorden ihverfall. Men hvor er det blitt av disse båtene nå tro? Hørte de ganske ofte på vhf'en før, nå er de helt borte.

:nono: Selv om fristelsen kan være stor til å kappe tauet på redskapen som står i sjøen, bør vi vel tenke oss om to ganger før vi gjør det. Da blir garnet/teina stående og fiske til evig tid der den står. Det er jo en skikkelig felle for livet i sjøen. Det er jammen meg nok søppel der fra før. Da må det være bedre å dra opp redskapen og kaste den i søpla eller levere den til politiet. Eller kanskje skjærgårdstjenesten vil ta det?

Det oppfordrer jo ikke akkurat itl at folk skal merke redskapen sin forskrifsmessig.

Jeg er enig i at man ikke skal legge teiner o.l midt i skipsleia, men man kan vel ikke akkurat forby folk å legge ut teiner heller.

Hvis man er så uheldig å kjøre på en flytene palle eller annet drivved isjøen, hvem vil du saksøke da??

Kjører du på en svømmende person midt i leia, og får vedkommende i propellen, hjelper det lite om det er vedkommendes feil at blir hakkemat. Det hjelper ihverfall ikke deg noe særlig.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg snakket om merket redskap.... og velger å kalle disse fiskerene TULLINGER som ikke bryr seg om hvor de legger ut redskapene sine

De som har merket redskapet vet meget godt hvor de legger ut fangsredskapene sine for de er som regel fiskere og :smash:

Og jeg mener disse folkene bør/burde ha bedre vett en å legge ut redskap i skipsleien ....

Virker som de driter i sikkerhet til sjøs bare de får penger i kassen ... de har jo ingen problemer med å gå klar blåsene sine :crazy: for de vet jo utmerket godt hvor de har lagt det ut :headbang:

Støtter Mons sin ide med plakater :flag: ...men da må vi få hengt de opp på fiskemottakene også så kanskje det blir en diskusjon av det i fiskermiljøet også ....kan jo være at de aldri tenker på at det kan være livsfarlig for andre sjøfarende

Redigert av LALUNA (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

enig disse tullingene som legger teiner i indre lei der lysbåtflåten stort sett beveger seg skull blitt straffet ved at samtlige blåser ble kuttet av 5 meter under vannspeilet  og dobber skulle kastes på land med påskrift HOLD DEG UTE AV LEIA !!!! :yesnod:

er en plage å gå i mørke for en ser de ikke før de passerer rett under lanternene

fra min side den dagen jeg får en teine i propellen så skal den som har lagt den ut(hvis merket) få betale dykkerhonoraret om jeg må gå rettens vei  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

I indre lei der lystbåtflåten beveger seg?? Mener du at eg skal gå på havet med teiner, ruser og garn? bare for at du og andre ikkje kan følge med hva som skjer framfor båten eller de ikkje dukker opp på radar, kartplotter eller annet utstyr dere MÅ ha før dere kan gå fra kai. Og hvis du noen gang går på en blåse så håper eg virkelig at den er min, nr og navn står på blåsen. (Og det er tykkt tau så du trenger garantert hjelp)

I år har jeg prøvd meg med krabbeteine for første gang, kjøpte 10mm tau på biltema(synker) og en vanlig rød blåse. Merket med navn/tlf. La teina på ca30m. 25m er jo min. dybde om sommeren.... jeg syntes jeg la denne vekk fra leia.... men, vi badet ikke langt unna og da la jeg merke til hvordan folk kjørte, det ekke lett å legge en teine slik at en og annen båt ikke må svinge unna.

Og en annen ting.... i løpet av tre dager så jeg 3 båter som var borte ved blåsa mi og hadde den oppe i båten..... tror dem skjønte at dem ble sett og slapp den ned igjen... makan til oppførsel!!!

Atle........

Det finnes også "landkrabber" som kan merke garn og teiner og som koser seg med denne fangstmetoden. Yrkesfiskerne legger sjelden redskapen midt i leia fordi de vet hva følgene blir- mistet / ødelagt redskap. Mons var inne på en ide om å informere bedre. Hva om man gikk så langt å få laget noen små lapper som lamineres i plast og så settes på redskapen med et strips. Vedkommende som eier utstyret får da denne beskjeden direkte. Kanskje neste gang utstyret legges i sjøen så blir det på en plass som ikke hindrer småbåttrafikken eller evt. om utstyret kan merkes med "mye" større bøye med en farge som synes. Hvis "hvermansen" fikk en slik lapp på teina så tror jeg "nedslagsfeltet" neste gang hadde blitt endret. :yesnod::yesnod:

XD3P

:nono: Man legger ikke teineri leia !!!! Men inne i bukter og med godt synlige

blåser med navn og telefonnummer på , det gjorde jeg til å begynne med....

på Feda, hele teinene ble stjålet gang på gang .( Heldigvis bare europris teiner )

Nå merker jeg teinene med telefonnummer og en lapp der jeg har skrevet følgende:

Hvis du tar teina eller innhold så må du være klar over att jeg har utsikt

til disse hele veien og du vil bli anmeldt... du har jo reg.no på båten :yesnod:

Tenker disse som stjeler tinene kikker seg godt om neste gang :wink:

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...