Mizar Startet 19.Februar.2019 Del på Facebook Startet 19.Februar.2019 (redigert) Jeg kikker og drømemr og ser av og til en båt jeg har råd til i Sverige. Så må man legge til moms for å ta den inn i Norge. Det er som det er. Så tenker jeg - si at båten koster NOK 800000, registrert og ferdig parkert i bathavn i Sverige - inkl EU momsen. Hvis man unnslipper 25% moms til den norske Stat blir det 200 000, som man kan anvende til hjemmehavn og opplagskostnader i Sverige. Hva skjer hvis jeg kommer med en slik båt - som nordmann - og passerer grensen til Norge en sommertur? Utløses da umiddelbart krav om fortolling siden jeg eier båten og er norsk? Jeg mener at man -i hvertfall før- kunne eie en bil med svenske eller tyske skilter og så hadde man en viss tid man kunne bruke bilen i Norge, uten at det ble regnet som innførsel. Er er det en tilsvarende "nådetid" for en norsk båteier, som har en EU-momset, svenskregistrert båt med hjemmehavn utenfor Norge, og gjerne vil bruke den i Norge kortere perioder? Redigert 19.Februar.2019 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Bårdp Svart 19.Februar.2019 Del på Facebook Svart 19.Februar.2019 Tror nokk du bør sette av penger til Norsk moms om du tar deg en Norgestur. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 19.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2019 Tror du det bare, -eller vet du det? Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Bårdp Svart 19.Februar.2019 Del på Facebook Svart 19.Februar.2019 Som jeg skrev tror jeg det. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 19.Februar.2019 Del på Facebook Svart 19.Februar.2019 Du kan ikke, som bosatt i Norge innføre en båt som ikke er "momset". Dette er også noe som blir sjekket forholdsvis ofte. Jeg har to ganger blitt stoppet i grensevann for å sjekke at papirer er i orden. Tidligere når HK-avgiften var til stede var det fler båter som lå i Sverige, men ikke hadde tillatelse å komme inn i Norge da eieren var bosatt her. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Februar.2019 Del på Facebook Svart 19.Februar.2019 (redigert) Svaret er 'ja'. Det er åpning for å søke dispensasjon for en gitt periode. Om ferietur er gyldig grunn, vet jeg ikke. Du bør ikke stole på svar på forumet, heller få skriftlig begrunnelse fra f.eks. Fredrikstad Tollsted. NB, skriftlig! Slik jeg har oppfattet dispensasjon ved et par innførsler, er når man ikke kan gå direkte til tollsted med papirene for toll og mva. Sist gang var for over 10 år siden. Ting kan ha endret seg. Redigert 19.Februar.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 19.Februar.2019 Del på Facebook Svart 19.Februar.2019 Mulig det har blitt noen endringer, men sist jeg var i kontakt med tollen var det ikke mulighet for dette så lenge man var bosatt i Norge. Legg gjerne ut svaret du får fra tollvesenet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Februar.2019 Del på Facebook Svart 19.Februar.2019 Blir du tatt med buksa på knærna på feil side av grensen påløper ikke bare toll. Det blir en prosess der man blir betraktet som smugler av en gitt verdi (takstfastsetting). Deretter påløper straffereaksjon i form av straffetoll, etc. Jeg har bekjente i Sverige som ikke tør å stikke over å besøke venner på Hvaler. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 19.Februar.2019 Del på Facebook Svart 19.Februar.2019 Det er same regelverk for båt som for bil. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 19.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2019 Geir Kallevik skrev 16 minutter siden: Det er same regelverk for båt som for bil. Takk! Jeg fant: § 2.Hovedregel. Toll- og avgiftsfri innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge er tillatt for personer som har fast oppholdssted i et annet land, jf. § 3. Tilsvarende rett til innførsel og bruk har personer som har midlertidig opphold i Norge, jf. § 4, eller som for øvrig har adgang til slik innførsel og bruk etter bestemmelsene i denne forskrift, jf. § 5. Den midlertidige bruken skal opphøre og motorvognen straks fremstilles for tollekspedisjon hvis brukeren på innreisetidspunktet eller senere etablerer fast oppholdssted i Norge, eller for øvrig ikke lenger fyller vilkårene i denne forskrift. (sitat slutt) Da var det norske studenter i Tyskland og Sverige som kjørte med utenlandske skilter i Norge som jeg tenkte på. Så lenge siden, og reglene for norske beboere er det ikke verdt å ta noen sjanser med. Da blir det en annen kalkyle hvis det blir båtkjøp i utlandet, ja. Eller å ha en billigere båt "hjemme".... Det er nok mest en drøm en liten stund til... Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Kallethekid Svart 19.Februar.2019 Del på Facebook Svart 19.Februar.2019 Litt utenfor emnet nå, men er det noe særlig å spare på å kjøpe båt i Sverige om dagen? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 19.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2019 (redigert) Kallethekid skrev 59 minutter siden: Litt utenfor emnet nå, men er det noe særlig å spare på å kjøpe båt i Sverige om dagen? Emnet er jo godtnok opplyst det nå, takk for alle bidrag! .....Det er ikke mye å spare på å kjøpe i Sverige nei. Men denne ligger i Finnland! En Degerø 31. Jeg fikk nettopp kontakt med eieren og han hadde telefoner fra både fra Danmark og Sverige sa han. Denne båten ligger nå på Blocket.se også, til SEK 750 000. I EURO-Finnland blir prisen NOK 40000 mer, omregnet fra Euro. Konklusjonen på samtalen for meg, er at det blir for lang hentetur i forhold til disponibel tid i sommer. . Men eieren var i Oslo med båten selv i fjor. Jeg har dessuten et lite håp om at krona skal styrke seg i mars-april, men det er jo ikke sikkert. - Det lå forresten en Degerø 31 i Tyskland nylig også, som ble solgt fort. Nå er det kommet en Degerø til i Tyskland, men til en helt annen (vår)pris. Redigert 19.Februar.2019 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Captain Chaos Svart 19.Februar.2019 Del på Facebook Svart 19.Februar.2019 Propell1 skrev for 3 timer siden: Jeg mener at man -i hvertfall før- kunne eie en bil med svenske eller tyske skilter og så hadde man en viss tid man kunne bruke bilen i Norge, uten at det ble regnet som innførsel. Er er det en tilsvarende "nådetid" for en norsk båteier, som har en EU-momset, svenskregistrert båt med hjemmehavn utenfor Norge, og gjerne vil bruke den i Norge kortere perioder? Man kunne og kan det fremdeles, men kun dersom du har primært bosted og skatter i utlandet. 14 dager ut disp, lenger med disp. Som Norsk båteier i Sverige i flere år har jeg sjekket dette flere ganger med Norsk toll. Bor og skatter du i Norge og eier en utenlandsk båt (eller bil for den saks skyld), så kan du på ingen omstendigheter krysse grensen uten å kjøre rett til nærmeste tollkontor. Dispensasjon gis ikke. Straff= beregnet unndratt MVA x 2. En annen ting å tenke på: Bensin og diesel må da "flyttes" over grensa eller kjøpes til Svensk pris. Betydelig dyrere en i Norge. Handler du på rett sted i Sverige kommer du 1 krone over Norsk (diesel) Juksemulighet: Ta med deg en Svensk statsborger som kaptein (og liksomeier) av båten på Norgesbesøk.... ;) Kallethekid skrev 1 time siden: Litt utenfor emnet nå, men er det noe særlig å spare på å kjøpe båt i Sverige om dagen? Du har hele EU som marked. Båter av en viss størrelse er det penger å spare på, og selvsagt kan du finne båter du ikke finner i Norge. Snittpris er nok lite å spare på, men det dukker ofte opp objekter der eier er villig til å gå langt ned. Jeg sparte mye på min Phantom 50 i EU....mer en MVA forskjell. Har vurdert og betale Norsk MVA men trives godt i Sverige ;) Så som svar til trådstarter: Kjøp deg gjerne båt og ha den i Sverige.. Ved rett kjøp kan får du mer for budsjettet ditt. Du har nok skjærgård og fine plasser der. Norgesbesøk kan du glemme. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Kallethekid Svart 19.Februar.2019 Del på Facebook Svart 19.Februar.2019 Reglene er for øvrig de samme for alle uansett statsborgerskap. Kun bosetting som teller. Jeg er svensk, bosatt i Norge men må dessverre forholde meg til samme regler. Vurderte å strekke strikken litt med bil når jeg flyttet hit, men konsekvensene er rett og slett for store. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Februar.2019 Del på Facebook Svart 19.Februar.2019 Tror ikke jeg hadde gitt fra meg muligheten til å bruke egen båt i norsk skjærgård for 200 000,-. Kanskje om en la til en null og jeg kunne si opp avtalen når som helst ;-) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.Februar.2019 Del på Facebook Svart 19.Februar.2019 200000 er småpenger om man eier og drifter en båt som koster 800000. Hadde dette vært smart eller på noen som helst butikk hadde jo mange gjort dette!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mizar Svart 20.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2019 (redigert) -morten- skrev for 13 timer siden: 200000 er småpenger om man eier og drifter en båt som koster 800000. Jeg har en annen regnemåte enn deg der, kanskje... -morten- skrev for 13 timer siden: Hadde dette vært smart ( .... ) hadde jo mange gjort dette!! Det "smarteste" er nok å evt. la båten ligge igjen i Sverige slik mange faktisk gjør, ja. Dette er mer tenkt som en flyttbar bolig i utlandet. Jeg kan betale mye havneavgifter de neste 10 årene for den momsen, og forlenge sesongen på den måten -og med flybillett inkludert. Båt i Norge har jeg fra før, så mulighet til å ta med mitt fremtidige "sommerhus" hjemom en tur, er ikke den avgjørende faktor for meg. Da er det avklart hvilket lovverk man har i Norge, som var det jeg startet tråden for å finne ut av. Det var nyttig med noen raske svar på det. Forsett gjerne diskusjonen rundt båtpriser hjemme og utenlandsk.... Redigert 20.Februar.2019 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
-morten- Svart 20.Februar.2019 Del på Facebook Svart 20.Februar.2019 Om du skal ha båten liggende i Sverige og har annen båt i Norge så er jeg litt mere med på tankegangen din. Vet ikke hva slags båt du tenker på, men det koster jo faktisk litt å vedlikeholde og drifte en stor beboelig båt. Så har du tenkt å ha den over 10-15år så er ikke 200000 noe stort beløp når du har rekna sammen totalen. Da har du et marginalt budsjett. Lykke til! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mizar Svart 20.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2019 (redigert) -morten- skrev for 1 time siden: Da har du et marginalt budsjett. Lykke til! Takk! Budsjettet er lite, -men stort nok for mine behov kan man vel si. Det gir tilstrekkelig valgfrihet, komfort og fleksibilitet, uten å overdrive på en måte som skaper avstand til folk flest der jeg tenker å ferdes. Ytre status betyr dermed nesten ingen ting. Trenger ikke det for å føle meg vel heller!. Den båten som utløste min problemstilling mer akutt, nevner jeg tidligere i tråden. Redigert 20.Februar.2019 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
index Svart 20.Februar.2019 Del på Facebook Svart 20.Februar.2019 Hvor mye mer båt får man for 800.000,- I Sverige kontra i Norge? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mizar Svart 20.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2019 (redigert) index skrev 7 minutter siden: Hvor mye mer båt får man for 800.000,- I Sverige kontra i Norge? Hvis du legger til norsk moms, ville jeg si "mindre"! .Uten finregning Redigert 20.Februar.2019 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Ida Marie III Svart 20.Februar.2019 Del på Facebook Svart 20.Februar.2019 Å kjøpe båt i Europa, kontra Norge er neppe store forskjellen...og skal den momses inn, er det glemme sak... Ang bil og fortolling.. så er det mulig å kjøre en EU registrert bil inn til Norge, og sette den på privat tollager til den skal ut igjen... Dette må søkes om på forhånd...det kan også søkes om å få bruke den i Norge, og tollvesenet kan innvilge opp til 4 uker... Dette er om en har bosteds adresse i Norge... Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 20.Februar.2019 Del på Facebook Svart 20.Februar.2019 ...vi lærte leksa da vi kom til Svinesund med leiebil fra Frankrike for mange år siden. Måtte opp til Norge og bytte mannskap før leiebilen skulle tilbake til engelske kanal før vi fortsette seilingen. Ble heldigvis stoppet på grensa. Fikk kjøretillatelse til hjemmeadresse, og meldte til tollvesenet den dagen vi kjørte tilbake igjen. Hadde vi ikke blitt stoppet, hadde vi risikert at bilen havnet å tollager. Ellers kunne man jo opprettet utleiefirma i utlandet og leid bil av seg selv... Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 20.Februar.2019 Del på Facebook Svart 20.Februar.2019 (redigert) On 2/19/2019 at 12:44 PM, Propell1 said: Da var det norske studenter i Tyskland og Sverige som kjørte med utenlandske skilter i Norge som jeg tenkte på. Så lenge siden, og reglene for norske beboere er det ikke verdt å ta noen sjanser med. Da blir det en annen kalkyle hvis det blir båtkjøp i utlandet, ja. Eller å ha en billigere båt "hjemme".... Det er nok mest en drøm en liten stund til... Dette lyder så alt for kjent. Kjørte selv en BMW på Belgiske tollskilter når jeg studerte i Gøteborg. Det vrimlet av biler som hadde skilter med røde bokstaver på hvit bakgrunn utenfor SFA og GTI med nordmenn bak rattet. Mange av disse bilene ble kjørt over Svinesund i helger og ferier selv om alle viste at det ikke var lov. Det virket ikke som tollvesnet brudde seg om det på den tiden. Ingen ble tatt og ingen hadde hørt om andre som hadde blitt tatt før om årene heller. Ble selv tatt i fartskontroll med bilen i Norge og få spørmål ble stillt om lovligheten av bruken av bilen. En annen fin effekt av bil med udda skilter var at man slapp å betale en meget høy bunke med parkeringsbøter. Bilen ble stort sett bøtelagt på daglig basis i den samme gaten uke etter uke og måneder etter år. Det eneste problemet var at det store hanskerommet på BMW sin 5 serie måte lenses for parkeringsbøter slik at man ikke hadde problemer med med å lukke den. I ettertid har jeg lurt litt på parkeringsvaktene som bøtela de samme bilene år etter år tenkte når de sto i all slags vær å slrev ut disse gebyrene som ikke ble betalt. Redigert 20.Februar.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 20.Februar.2019 Del på Facebook Svart 20.Februar.2019 Kjøper du brukt båt i Sverige , for bruk i Norge , så er det vanligvis ikke særlig økonomisk. Du har allerede betalt svensk moms i prisen, og så må betale norsk moms i tillegg. Ønsker du alikevel å gjøre det, så er det vesentlig å skaffe tollpapirer på betalt moms. Ellers er det vel ikke mulig (lovlig) å forsikre båten. Kjøper du derimot ny båt i Sverige , så trekker forhandleren av den svenske momsen, eller du får den refundert mot fremvisning av norske tollpapirer. Har selv kjøpt en brukt Buster i Sverige som jeg bruker til fiske, men her lønte det seg å kjøpe der i forhold til Norge - selv om jeg har betalt "dobbel" moms :) . Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.