Mizar
Det som bekymret meg mest ved din argumentasjon for et obligatorisk båtregister,
var sammenblandingen din av begrepene ærlighet og lydighet (overfor myndighetene).
Hvis vi skal finne opp nye ord og begreper hver gang vi har en politisk agenda, skaper man språklig forvirring. Det fører i neste omgang til forvirret tenkning.
Presis ordbruk er det aller viktigste vi har som menneske - for å kunne tenke, analysere, dele felles virkelighetsbeskrivelse og i neste omgang hyggelig, og konfliktfri kommunikasjon mellom folk. Ingen grunn til å "ta lett på det", tvert imot!
Bare tenk på at ordet "hvordan" er nesten ødelagt. Vi mister gradvis forståelsen av det riktige ordet for "hvilken, hvilket", altså i betydningen "hva slags" -i motsetning til "måten" (hvordan) vi gjør ting.
Mister vi -helt eller delvis- vår evne til å skille mellom kategorier og se et mønster, skille ting fra hverandre med presisjon, er det IKKE trivielt. Mye viktigere enn et obigatorisk båtregister for at folk skal kunne kjøpe båt med "ren samvittighet".
Dette passer tollvesenet på, og jeg kan ikke tenke meg at noen kommer i heisen for ulovlig innførsel med en båt de har kjøpt i Norge.