Jump to content

Eie svenskregistrert båt med båthavn i Sverige - og besøk i Norge

Mizar

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
krabbelars skrev 1 time siden:

Ønsker du alikevel å gjøre det, så er det vesentlig å skaffe tollpapirer på betalt moms. Ellers er det vel ikke mulig (lovlig) å forsikre båten.

.  

Uten obl båtregister så kan både ærlige og ikke-ærlige båter forsikres i Norge. Jeg har aldri blitt avkrevd tollpapirer på båt når jeg har tegnet forsikring. 

Guest Avmønstret#
Propell1 skrev for 7 timer siden:

Den båten jeg har i Norge, har aldri løyet til meg. Veldig ærlig båt.

Det er bra. Hadde selv svenskbygd seilbåt fra perioden med obligatorisk småbåtregister, men seilbåter var jo fritatt fra registeret. 

Uansett, ble glad når jeg fant dokumentasjon ombord fra importøren (som var "long gone") som viste at moms osv var betalt. 

---

Nå tviler jeg på at politiet ville henge seg opp i om momsen er betalt på en gammel svensk seilbåt, men ubehaget ved å ikke vite om en har en "lovlig" eller "tvilsom" båt når en krysser grensa så og si hver gang en er ute med båten var grei å bli kvitt. 

Det som bekymret meg mest ved din argumentasjon for et obligatorisk båtregister,

var sammenblandingen din av begrepene ærlighet og lydighet (overfor myndighetene).

Hvis vi skal finne opp nye ord og begreper hver gang vi har en politisk agenda, skaper man språklig forvirring. Det fører i neste omgang til forvirret tenkning. 

Presis ordbruk er det aller viktigste vi har som menneske - for å kunne tenke, analysere, dele felles virkelighetsbeskrivelse og i neste omgang hyggelig, og konfliktfri kommunikasjon mellom folk. Ingen grunn til å "ta lett på det", tvert imot!

Bare tenk på at ordet "hvordan" er nesten ødelagt. Vi mister gradvis forståelsen av det riktige ordet for "hvilken, hvilket", altså i betydningen "hva slags" -i motsetning til "måten" (hvordan) vi gjør ting. 

Mister vi -helt eller delvis- vår evne til å skille mellom kategorier og se et mønster, skille ting fra hverandre med presisjon, er det IKKE trivielt.  Mye viktigere enn et obigatorisk båtregister for at folk skal kunne kjøpe båt med "ren samvittighet".

Dette passer tollvesenet på, og jeg kan ikke tenke meg at noen kommer i heisen for ulovlig innførsel med en båt de har kjøpt i Norge.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Hulda skrev for 2 timer siden:

Tror du trenger en influenser.

Feil måte å si fra på (av meg), kanskje. Klarer ikke helt  tolke hva du mener presist - hvilket kan skyldes ...?

Det jeg vet sikkert, er at å appelere til folks følelser allerede trumfer logikk, men det er ikke min legning, så.... Noen må si fra, synes jeg. Så da gjør jeg det og tar sjansen på at det jeg sier blir forstått.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Guest Avmønstret#

Tror ikke jeg skjønte så mye egentlig. Men å ha dokumentasjon på at momsen er betalt på båten min, selv om jeg har kjøpt den i Norge, ja det syns jeg er fint. Hadde det vært snakk om en dyrere båt så hadde jeg forlangt papir på innførsel/import og betalt moms osv før jeg kjøpte. Så dette er egentlig noe jeg vil ha på plass og da vil evt. innsmuglede båter som har gått i Norge pga manglende register være uaktuelle. 

---

Fikk en følelse av influensa når jeg leste, så kanskje det har vært en influenser i nærheten? 

Pinkvin skrev 7 minutter siden:

Fikk en følelse av influensa når jeg leste, så kanskje det har vært en influenser i nærheten? 

Det må vel ha vært meg, det i såfall...

Stoppet ekvipasjen min på riksgrensen for å tolle moms på den nykjøpte bruktbåten. Følte dette var viktig, og riktig nok så ba forsikringsselskapet om dokumentasjon på både betalt MVA og registreringsdetaljer fra båtregisteret. Båtregisteret hadde  i sin tur ønsket dokumentasjon på betalt MVA. Hvorfor ikke bare gjøre dette så enkelt som det kreves, og siden så har det bare vært smil hele veien og god samvittighet i tillegg? 

I mitt tilfelle krevde altså forsikringsselskapet dokumentasjon, i likhet med båtregisteret.      

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

vidared skrev for 1 time siden:

Hei

En ting som ser ut som om det ikke er nevnt enda, er at du som Norsk statsborger ikke trenger å betale EU-Mva på en båt du har liggende i Sverige.(eller i EU)

Men, du må ha den ut av EU hver 18 mnd. (Kanaløyene)

Ofte kan man gjøre gode kjøp i Middelhavet på båter som det ikke er betalt EU-Mva på.

Men med adresse i Norge kan man da ikke forlate Eu og gå til Norge såfremt man ikke får en utlending til å gjøre den jobben.

Det er et stykke til et annet land som ikke er medlem av Eu fra Sverige.

krabbelars skrev 12 minutter siden:

Stoppet ekvipasjen min på riksgrensen for å tolle moms på den nykjøpte bruktbåten. Følte dette var viktig, og riktig nok så ba forsikringsselskapet om dokumentasjon på både betalt MVA og registreringsdetaljer fra båtregisteret. Båtregisteret hadde  i sin tur ønsket dokumentasjon på betalt MVA. Hvorfor ikke bare gjøre dette så enkelt som det kreves, og siden så har det bare vært smil hele veien og god samvittighet i tillegg? 

I mitt tilfelle krevde altså forsikringsselskapet dokumentasjon, i likhet med båtregisteret.      

Man kan bare ringe tollvesenet å si at man er på vei over grensen. Det blir loggført, og man får en frist til å betale Mva. etter hjemkomst.

krabbelars skrev for 1 time siden:

Hvorfor ikke bare gjøre dette så enkelt som det kreves, og siden så har det bare vært smil hele veien og god samvittighet i tillegg? 

Det er ingen som snakker om å jukse eller væree uærlig menneske her. Lover og regler er til for å følges, men det er jo kjekt å sette seg inn i hva som gjelder.

Hvis du handler båt fra et EU firma (som har utgiftsført og fått refundert inngående EU moms på den), blir du ikke momset i EU som nordmann, forutsatt at du straks tar båten strake veien hjem på kjøl selv. Det regnes som tollfri eksport/transitt til norsk tollsted, og du må spørre tollvesenet om hvordan du skal dokumentere dette. Dette er en regel svært få er klar over (gjelder i hvertfall i UK), og slike tilfeller er også uhyre sjeldne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...