Jump to content

Kullosalarm, hvordan virker den og når burde den varsle?

ne.andersson

Recommended Posts

Hei, jeg kjøpte i dag et kullosalarm som måler ppm.

Monterte den først nede i båten og tenkte etterhvert at jeg skulle teste at det faktisk virket så jeg startet dieselvarmeren holdt den foran eksosgjennomføringen utenfor båten for å se om den oppdaget eksosen men til min forbauselse så indikerte den 0 ppm.

Har jeg misforstått noe eller skal ikke et kullosalarm varsle ved eksoslekkasje?

/Erik

Ahh riktig, ja da er det nå et godt tegn at den ikke reagerer når jeg holder den foran eksosgjennomføringen til dieselvarmere noe som da indikerer at den har en god forbrenning.

Jeg skal utføre testen med brennende papir for å så om den reagerer.

La meg snu litt på spørsmålet mitt, hva slags varlser/alarm burde jeg ha i båten i tillegg til kullos og brann? 

Jeg tenker at det er nettopp eksos/kullos som er farlig, og at uansett hvor rentbrennende en motor er så dannes det da Co forbindelser i en forbrenningsprosess, og at en alarm som ikke slår ut på eksos da er skummelt ?

Det er eksos ved feks varmeaparat på om natta (eller noen sover under dekk ved motorgange) som er min store frykt, og som gjør at jeg har 2 stk frittstående Co alarmer på lugaren.

Men jeg har egentlig ikke greie på det da, bare synes det høres rart/skummelt ut..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

ne.andersson skrev for 4 timer siden:

Ahh riktig, ja da er det nå et godt tegn at den ikke reagerer når jeg holder den foran eksosgjennomføringen til dieselvarmere noe som da indikerer at den har en god forbrenning.

Jeg skal utføre testen med brennende papir for å så om den reagerer.

La meg snu litt på spørsmålet mitt, hva slags varlser/alarm burde jeg ha i båten i tillegg til kullos og brann? 

En gassvarsler er sikkert ikke dårlig for nattesøvnen, hvis du ikke er den flinke typen som stenger gassen ute ved flasken etter hver bruk

Legger ved eit utklipp fra https://www.detectcarbonmonoxide.com/co-health-risks/

How Much CO is Too Much?

The level of CO concentration is measured using a system called Parts Per Million (PPM). For example, 100 PPM CO means that for every 999,900 molecules of air, there are 100 molecules of CO. CO effects people differently depending on the concentration. In addition to measuring the current level of CO concentration, another measurement used is the Time-Weighted Average (TWA). This measures your average exposure to CO over time, and is also measured in PPM. For example, if you were exposed to a large dose of CO in the begining of the day, but none afterwards, your TWA for the day would be low, since for most of the day you had no exposure. If, however, you are continually exposed to 20 PPM CO throughout the day, your TWA for the day will be 20 PPM.

The table below summarizes some health effects due to prolonged exposure to various concentrations of CO, as well as some government recommended limits, and Pocket CO alarm levels. It has been compiled from various sources, including the NFPA:

Level of CO Health Effects, and Other Information
0 PPM Normal, fresh air.
9 PPM Maximum recommended indoor CO level (ASHRAE).
10-24 PPM Possible health effects with long-term exposure.
25 PPM Max TWA Exposure for 8 hour work-day (ACGIH).
Pocket CO TWA warning sounds each hour.
50 PPM Maximum permissible exposure in workplace (OSHA).
First Pocket CO ALARM starts (optional, every 20 seconds).
100 PPM Slight headache after 1-2 hours.
125 PPM Second Pocket CO ALARM starts (every 10 seconds).
200 PPM Dizziness, naseau, fagitue, headache after 2-3 hours of exposure.
400 PPM Headache and nausea after 1-2 hours of exposure.
Life threatening in 3 hours.
Third Pocket CO ALARM starts (every 5 seconds).
800 PPM Headache, nausea, and dizziness after 45 minutes; collapse and unconsciousness after 1 hour of exposure.
Death within 2-3 hours.
1000 PPM Loss of consciousness after 1 hour of exposure.
1600 PPM Headache, nausea, and dizziness after 20 minutes of exposure.
Death within 1-2 hours.
3200 PPM Headache, nausea, and dizziness after 5-10 minutes; collapse and unconsciousness after 30 minutes of exposure.
Death within 1 hour.
6400 PPM Death within 30 minutes.
12,800 PPM Immediate physiological effects, unconsciousness.
Death within 1-3 minutes of exposure.
Redigert av Steini (see edit history)
bellen skrev for 6 timer siden:

Kald motor? 

Det er et par år siden så jeg husker ikke men mest sannsynlig kald motor ja.

Har montert alarmen inne i kabinen men har en til i bestilling for montering i motorrom hvor dieselvarmer er montert. Fikk lekkasje i eksosslangen her for en tid tilbake så greit å ha en alarm som sier fra om det skulle skje igjen. 

mbm skrev 16 minutter siden:

Det er et par år siden så jeg husker ikke men mest sannsynlig kald motor ja.

Har montert alarmen inne i kabinen men har en til i bestilling for montering i motorrom hvor dieselvarmer er montert. Fikk lekkasje i eksosslangen her for en tid tilbake så greit å ha en alarm som sier fra om det skulle skje igjen. 

Tenkte å gjøre det samme, ha en ekstra i luken hvor varmeren står for å få en tidligere varsel på om noe skulle være feil ?

Guest Avmønstret#
Erik skrev On 20.2.2019 at 10.37:

Det er eksos ved feks varmeaparat på om natta (eller noen sover under dekk ved motorgange) som er min store frykt, og som gjør at jeg har 2 stk frittstående Co alarmer på lugaren.

Sist sommer syns jeg at jeg kjente en snek jeg ikke hadde kjent før, inne i båten, men da helt akter. Gikk over det jeg kunne gå over helt til jeg kom "til endes" på eksosføringa og åpnet et skap som aldri er i bruk men som gir tilgang til gjennomføringa/bendet ut. Og ja, der luktet det vitterlig eksos. Bendet så fint ut men litt rust i sveisen på bendet og spor etter dråper med rust viste at noe var galt. 

Demonterte bendet og inspiserte visuelt. Det så forsåvidt "greit ut", men ikke helt 100. Ga den et par rapp med hammeren og sveisen sprakk lett som plett og det var lett å se at dette hadde vært en lekkasje over tid. 

Glad jeg oppdaget det i tide. En ytre påkjenning kunne fort ha skadd gjennomføringen nok til at både eksos og kjølevann ville fosset inn i båten. Billig og grei jobb å bytte. Mest stressende var å henge på utrigger med ladbar drill 3 cm over vannflata. Krysset tærne om at RS ikke skulle ploge fjorden på utsiden akkurat da ;-)

---------

Om noen av dere bruker batterivarianter av alarmer så har Jula, og muligens også BT litium 9V batterier som holder over flere år. 

Ja da er ein god investering synst eg med ein slik målar/alarm. God sikkerhet ombord er veldig viktig.

Og ja, me sover med diesel varmeren på. Har ikkje så mangen andre alternativ når ein er på tur på vinteren.

@Pinkvin eg blei litt forventen korleis du holder varmen i båten på vintertid om du er på tur?

På Jandia blir det nok etter kvart ein Dickinson med vannsløyfe tenker eg, og vannbåren varme.

Så får vår del blir det 3 stk co målerer ombord. Ein ved lugarer akter, ein ved lugarer forut, samt ein i styrehuset.

Ellers er det også montert ein heilt ny eber d5.

I Midgard hadde me ein måler som viste både co og gass. Da me har gass ombord til komfyr.

Men i Jandia er det ingen gass.

Kjøpte nett ein slik for å teste den ombord i Jandia.

https://www.amazon.co.uk/Fireangel-CO-9D-Digital-Sealed-Monoxide/dp/B00441S9GS?th=1

Kjøpte også slike magnetiske holderer, så det er lett å bytte plass på den, og brannvarslerer.

https://www.amazon.co.uk/SEBSON-Magnetic-Holder-adhesive-Attachment/dp/B019QE4ZYC/ref=sr_1_1?s=diy&ie=UTF8&qid=1550912702&sr=1-1&keywords=magnetic+fire+alarm+holder

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...