ne.andersson Startet 19.Februar.2019 Link til dette innlegget Startet 19.Februar.2019 Hei, jeg kjøpte i dag et kullosalarm som måler ppm. Monterte den først nede i båten og tenkte etterhvert at jeg skulle teste at det faktisk virket så jeg startet dieselvarmeren holdt den foran eksosgjennomføringen utenfor båten for å se om den oppdaget eksosen men til min forbauselse så indikerte den 0 ppm. Har jeg misforstått noe eller skal ikke et kullosalarm varsle ved eksoslekkasje? /Erik Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 (redigert) Hvis det er god forbrenning, så er det kanskje ikke noe CO, bare CO2? Den jeg har bestilt reagerer ikke på CO2, men jeg har ikke fått den enda, så jeg har ikke fått testet den. Jeg har lest at du kan bruke brennende/glødende papir for å teste CO-detektoren: Redigert 20.Februar.2019 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 20.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 Ahh riktig, ja da er det nå et godt tegn at den ikke reagerer når jeg holder den foran eksosgjennomføringen til dieselvarmere noe som da indikerer at den har en god forbrenning. Jeg skal utføre testen med brennende papir for å så om den reagerer. La meg snu litt på spørsmålet mitt, hva slags varlser/alarm burde jeg ha i båten i tillegg til kullos og brann? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 Jeg vil tro at med en kullos- og en optisk brannvarsler, så bør du være ganske trygg. Du kan teste om brannvarsleren din reagerer på eksosen fra dieselvarmeren? Ser at andre har samme erfaring som deg: Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 Jeg tenker at det er nettopp eksos/kullos som er farlig, og at uansett hvor rentbrennende en motor er så dannes det da Co forbindelser i en forbrenningsprosess, og at en alarm som ikke slår ut på eksos da er skummelt ? Det er eksos ved feks varmeaparat på om natta (eller noen sover under dekk ved motorgange) som er min store frykt, og som gjør at jeg har 2 stk frittstående Co alarmer på lugaren. Men jeg har egentlig ikke greie på det da, bare synes det høres rart/skummelt ut.. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hulda Svart 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 Søker man på forumet, finnes det testprosedyrer for tvilere. Å befinne seg ute i friluft og holde alarmdingsen foran et eksosrør er ikke korrekt prosedyre og vil ikke gi korrekt varsling. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 Grunnen til at du ikke får utslag ved eksosutløpet, er at du tilfører "frisk" eksos fortløpende og du kommer dermed ikke over ppm-verdien for å utløse alarmen. Forholdet blir noe helt annet når du får innsig og opphoping av eksosgasser inne i kabinen. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 20.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 (redigert) Takk - dere har roet meg og jeg stoler nå på at denne larmen virker, jeg skal gjennomføre "flaske-testen" og kommer tilbake til dere med resultatet :) Redigert 20.Februar.2019 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 ne.andersson skrev for 4 timer siden: Ahh riktig, ja da er det nå et godt tegn at den ikke reagerer når jeg holder den foran eksosgjennomføringen til dieselvarmere noe som da indikerer at den har en god forbrenning. Jeg skal utføre testen med brennende papir for å så om den reagerer. La meg snu litt på spørsmålet mitt, hva slags varlser/alarm burde jeg ha i båten i tillegg til kullos og brann? En gassvarsler er sikkert ikke dårlig for nattesøvnen, hvis du ikke er den flinke typen som stenger gassen ute ved flasken etter hver bruk Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 (redigert) Legger ved eit utklipp fra https://www.detectcarbonmonoxide.com/co-health-risks/ How Much CO is Too Much? The level of CO concentration is measured using a system called Parts Per Million (PPM). For example, 100 PPM CO means that for every 999,900 molecules of air, there are 100 molecules of CO. CO effects people differently depending on the concentration. In addition to measuring the current level of CO concentration, another measurement used is the Time-Weighted Average (TWA). This measures your average exposure to CO over time, and is also measured in PPM. For example, if you were exposed to a large dose of CO in the begining of the day, but none afterwards, your TWA for the day would be low, since for most of the day you had no exposure. If, however, you are continually exposed to 20 PPM CO throughout the day, your TWA for the day will be 20 PPM. The table below summarizes some health effects due to prolonged exposure to various concentrations of CO, as well as some government recommended limits, and Pocket CO alarm levels. It has been compiled from various sources, including the NFPA: Level of CO Health Effects, and Other Information 0 PPM Normal, fresh air. 9 PPM Maximum recommended indoor CO level (ASHRAE). 10-24 PPM Possible health effects with long-term exposure. 25 PPM Max TWA Exposure for 8 hour work-day (ACGIH). Pocket CO TWA warning sounds each hour. 50 PPM Maximum permissible exposure in workplace (OSHA). First Pocket CO ALARM starts (optional, every 20 seconds). 100 PPM Slight headache after 1-2 hours. 125 PPM Second Pocket CO ALARM starts (every 10 seconds). 200 PPM Dizziness, naseau, fagitue, headache after 2-3 hours of exposure. 400 PPM Headache and nausea after 1-2 hours of exposure. Life threatening in 3 hours. Third Pocket CO ALARM starts (every 5 seconds). 800 PPM Headache, nausea, and dizziness after 45 minutes; collapse and unconsciousness after 1 hour of exposure. Death within 2-3 hours. 1000 PPM Loss of consciousness after 1 hour of exposure. 1600 PPM Headache, nausea, and dizziness after 20 minutes of exposure. Death within 1-2 hours. 3200 PPM Headache, nausea, and dizziness after 5-10 minutes; collapse and unconsciousness after 30 minutes of exposure. Death within 1 hour. 6400 PPM Death within 30 minutes. 12,800 PPM Immediate physiological effects, unconsciousness. Death within 1-3 minutes of exposure. Redigert 20.Februar.2019 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
ne.andersson Svart 20.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 Kallethekid skrev 19 minutter siden: En gassvarsler er sikkert ikke dårlig for nattesøvnen, hvis du ikke er den flinke typen som stenger gassen ute ved flasken etter hver bruk Gass har jeg faktisk fjernet helt fra ligningen da jeg kun bruker gass til min Magma-grill og flaskene oppbevares utendørs. Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 Er det noen måte å teste alarmen mot eksos fra f.eks dieselvarmeren? Stappe eksos-tuten inn i en pappeske? Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 20.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 PostIT skrev 46 minutter siden: Er det noen måte å teste alarmen mot eksos fra f.eks dieselvarmeren? Stappe eksos-tuten inn i en pappeske? Jeg har faktisk vurdert en slik "ordentlig" test også.. Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 Blir vel litt drastisk å ta en slange fra eksosen og inn i båten, kanskje! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 Bedre, hvis du har bil, kan du legge en slange fra eksosrøret og inn i bilen. Mindre drastisk er å ta et stearinlys, la det brenne inni et Norgesglass. Når flammen slukker, vil du ha plenty av Co. Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 bellen skrev On 20.2.2019 at 11.04: Grunnen til at du ikke får utslag ved eksosutløpet, er at du tilfører "frisk" eksos fortløpende og du kommer dermed ikke over ppm-verdien for å utløse alarmen. Jeg har denne typen og testet ved å holde foran eksosrøret på dieselbil - alarmen ble utløst ganske så raskt. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 mbm skrev 14 minutter siden: Jeg har denne typen og testet ved å holde foran eksosrøret på dieselbil - alarmen ble utløst ganske så raskt. Kald motor? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Har også den ebay typen både i garasjen og båten. Den piper ganske snart vist eg står å arbeider med motor i gang i garasjen. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
mbm Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 bellen skrev for 6 timer siden: Kald motor? Det er et par år siden så jeg husker ikke men mest sannsynlig kald motor ja. Har montert alarmen inne i kabinen men har en til i bestilling for montering i motorrom hvor dieselvarmer er montert. Fikk lekkasje i eksosslangen her for en tid tilbake så greit å ha en alarm som sier fra om det skulle skje igjen. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 22.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 mbm skrev 16 minutter siden: Det er et par år siden så jeg husker ikke men mest sannsynlig kald motor ja. Har montert alarmen inne i kabinen men har en til i bestilling for montering i motorrom hvor dieselvarmer er montert. Fikk lekkasje i eksosslangen her for en tid tilbake så greit å ha en alarm som sier fra om det skulle skje igjen. Tenkte å gjøre det samme, ha en ekstra i luken hvor varmeren står for å få en tidligere varsel på om noe skulle være feil ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Erik skrev On 20.2.2019 at 10.37: Det er eksos ved feks varmeaparat på om natta (eller noen sover under dekk ved motorgange) som er min store frykt, og som gjør at jeg har 2 stk frittstående Co alarmer på lugaren. Sist sommer syns jeg at jeg kjente en snek jeg ikke hadde kjent før, inne i båten, men da helt akter. Gikk over det jeg kunne gå over helt til jeg kom "til endes" på eksosføringa og åpnet et skap som aldri er i bruk men som gir tilgang til gjennomføringa/bendet ut. Og ja, der luktet det vitterlig eksos. Bendet så fint ut men litt rust i sveisen på bendet og spor etter dråper med rust viste at noe var galt. Demonterte bendet og inspiserte visuelt. Det så forsåvidt "greit ut", men ikke helt 100. Ga den et par rapp med hammeren og sveisen sprakk lett som plett og det var lett å se at dette hadde vært en lekkasje over tid. Glad jeg oppdaget det i tide. En ytre påkjenning kunne fort ha skadd gjennomføringen nok til at både eksos og kjølevann ville fosset inn i båten. Billig og grei jobb å bytte. Mest stressende var å henge på utrigger med ladbar drill 3 cm over vannflata. Krysset tærne om at RS ikke skulle ploge fjorden på utsiden akkurat da ;-) --------- Om noen av dere bruker batterivarianter av alarmer så har Jula, og muligens også BT litium 9V batterier som holder over flere år. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 23.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2019 I følge medlemsbladet til SXK, På Kryss, er det viktig at varslere som benyttes i båt har riktig godkjenning, nemlig EN 50291-2. EN 50291-1 er klasset for campingvogner og bobiler i følge bladet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2019 Om jeg sov ombord med dieselvarmer gående (vil aldri skje) ville jeg hatt to alarmer godkjent for båt og jevnlig testing av utstyret. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2019 Nå er Hulda så tørr innvendig at klassifiseringen er for meg irrelevant. Jeg skal kjøpe et par fra eBay. Betalte flere hundre kroner for noe som er mistenkelig likt for et par år siden. Uansett sover Eber og jeg samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 23.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2019 Ja da er ein god investering synst eg med ein slik målar/alarm. God sikkerhet ombord er veldig viktig. Og ja, me sover med diesel varmeren på. Har ikkje så mangen andre alternativ når ein er på tur på vinteren. @Pinkvin eg blei litt forventen korleis du holder varmen i båten på vintertid om du er på tur? På Jandia blir det nok etter kvart ein Dickinson med vannsløyfe tenker eg, og vannbåren varme. Så får vår del blir det 3 stk co målerer ombord. Ein ved lugarer akter, ein ved lugarer forut, samt ein i styrehuset. Ellers er det også montert ein heilt ny eber d5. I Midgard hadde me ein måler som viste både co og gass. Da me har gass ombord til komfyr. Men i Jandia er det ingen gass. Kjøpte nett ein slik for å teste den ombord i Jandia. https://www.amazon.co.uk/Fireangel-CO-9D-Digital-Sealed-Monoxide/dp/B00441S9GS?th=1 Kjøpte også slike magnetiske holderer, så det er lett å bytte plass på den, og brannvarslerer. https://www.amazon.co.uk/SEBSON-Magnetic-Holder-adhesive-Attachment/dp/B019QE4ZYC/ref=sr_1_1?s=diy&ie=UTF8&qid=1550912702&sr=1-1&keywords=magnetic+fire+alarm+holder Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.