Jump to content

Kullosalarm, hvordan virker den og når burde den varsle?

ne.andersson

Recommended Posts

ne.andersson skrev On 19.2.2019 at 10:31 PM:

jeg kjøpte i dag et kullosalarm som måler ppm.

Monterte den først nede i båten og tenkte etterhvert at jeg skulle teste at det faktisk virket så jeg startet dieselvarmeren holdt den foran eksosgjennomføringen utenfor båten for å se om den oppdaget eksosen men til min forbauselse så indikerte den 0 ppm.

Har jeg misforstått noe eller skal ikke et kullosalarm varsle ved eksoslekkasje?

Det som er viktig er å montere Alarmer på rett plass  Les monteringsanvisningen.

Generelt.

Brannalarmer  oppe under taket.

CO alarm

I hodehøyde .

Gassalarm propan/butan

Ved gulv under komfyr eller lav-punkter der det er naturlig at  gass vil havne.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Guest Avmønstret#
Steini skrev for 3 timer siden:

Ja da er ein god investering synst eg med ein slik målar/alarm. God sikkerhet ombord er veldig viktig.

Og ja, me sover med diesel varmeren på. Har ikkje så mangen andre alternativ når ein er på tur på vinteren.

@Pinkvin eg blei litt forventen korleis du holder varmen i båten på vintertid om du er på tur?

Er ikke ofte jeg er ute med båten i minusgrader, men de gangene jeg har vært det så holder jeg i hovedsak varmen vha klærne jeg står og går i, som en må med seilbåt som har åpen cockpit. Flytebukse og jakke, svære støvler med neoprenskaft og mye plass osv. 

Om kvelden/morgenen osv fyrer jeg i Taylorovnen. 

Jeg tåler uansett ikke å sove i varme og er godt vandt med å ligge kaldt om natta. Da er det sovepose og tepper som gjelder. Blir uansett ikke særlig kalt i båten om en har gått motoren varm og fyrt litt om kvelden. Har aldri opplevd minusgrader nedi båten når vi har vært på vintertur. 

-----

Noe eget med rim på dekk og brygga om morgenen :-) 

Hehe ja.

For vår del som budde ombord så måtte me self ha varme, da me var ombord heila året, inkl både ankring og uthavn.

Registrerte vel -12 på den minste utvendig.

Kunne vert greit å hatt eit alternativ til diesel/gass/parafin brenner, men har ikkje kommet fram til noko lurt enno.

Så no går eg og funderer på kva opplegg me skal ha i Nauticaten. Men det må nok blir diesel på eit vis, da me har kapasitet til 2000ltr diesel, fordelt på 2 tanker.

Når me ligger på landstrøm, blir det self elektrisk.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...