Jump to content

Automatsikring går til stadighet

Kaptinnen

Recommended Posts

Jeg har en automatsikring i båten som går til stadighet når jeg ligger i havn og vifteovnen står på. Sikringen er på 10 ampere og er merket med "landstrømsikring" av forrige eier. Jordfeilbryteren slår ikke ut. Slik jeg har forstått det, skal jeg ha 2200 W til rådighet (10 Ampere ganger 220 volt). Vifteovnen er på 1500 W. Hva er det da som gjør at sikringa går? Kursen er jo ikke overbelastet. Sikringer ryker vanligvis ved overbelastning, men her kan sikringen plutselig gå etter ovnen har stått på i noen timer, og uten at kursen har blitt belastet ytterligere. Håper noen kan komme med gode råd til hvordan jeg skal gå frem for å finne feilen. 

Kaptinnen skrev for 3 timer siden:

Jeg har en automatsikring i båten som går til stadighet når jeg ligger i havn og vifteovnen står på. 

Jeg opplevde det samme når jeg hadde landstrøm

Min feil var jordfeil i varmtvann tanken. Måtte dra ut stikkontakten til tanken, og da holdt sikringen.

Måtte bytte varmtvann tanken senere. Rust/overledning!

Kallethekid skrev for 1 time siden:

Vet du hvordan standarden på bryggeanlegget er? 

Hvis mange båter trekker mye strøm kan det muligens oppstå et spenningsfall i perioder. Går spenningen en periode ned til 200 volt gir  10 ampere  2000W du har vel sikkert også litt lading og kanskje lys på slik at du nærmer deg grensa? 

Det er nok en sannhet med modifikasjoner. Går spenningen ned, så går som regel også effekten ned. Så om en varmeovn med effekt på 1500W ved 230 volt har bare ca 1300W ved 200 volt. 

jotto skrev for 22 timer siden:

Prøv å måle den faktiske belastningen med et tang-amperemeter.

Aldri hørt om et tang-ampermeter  Vil dingsen jeg får anbefalt fra Clas Ohlson gjøre samme nytten? 

Mix skrev for 19 timer siden:

Kanskje en slik kan hjelpe deg litt på vei.

Har du Shuko til CEE overganger kan du kople den inn på  landstrømsinntaket.

https://www.clasohlson.com/no/Energimåler/36-2897

Kallethekid skrev for 21 timer siden:

Vet du hvordan standarden på bryggeanlegget er? 

Hvis mange båter trekker mye strøm kan det muligens oppstå et spenningsfall i perioder. Går spenningen en periode ned til 200 volt gir  10 ampere  2000W du har vel sikkert også litt lading og kanskje lys på slik at du nærmer deg grensa? 

Hele bryggeanlegget ble skiftet ut her i høst, også det elektriske, mener jeg. Men mulig de andre båtene bruker mye strøm de også, og at det er et spenningsfall, som du sier. 

sjöfugelen skrev for 19 timer siden:

Jeg opplevde det samme når jeg hadde landstrøm

Min feil var jordfeil i varmtvann tanken. Måtte dra ut stikkontakten til tanken, og da holdt sikringen.

Måtte bytte varmtvann tanken senere. Rust/overledning!

Interessant! Varmtvannstanken min er 18 år gammel. Overtrykksventilen har løst ut et par ganger (pga tørrkjørt pumpe), noe som har medført at tanken har badet i vann. Ser at den har litt rust på utsiden, så du skal ikke se bort ifra at jeg har samme problemet som deg. 

Bårdp skrev 2 minutter siden:

Da er det jo ikke noe som er feil. Du bruker kort sakt bare mer en du har tilgjengelig.

Går det så mye til VVB og lader? Hører andre i båthavna her har ovner på 2000 W stående på uten problemer, men da har de kanskje en egen sikring til bare varme? Oppdaget ikke før i dag at VVB og lader var på samme sikring. Blir litt "blind" i ledningsskapet noen ganger :giggle:

Kaptinnen skrev 26 minutter siden:

Godt å vite! Jeg får starte med å skifte ut sikringen da. 

Greia er, hver gang en automatsikring kobler ut, skjer det et gnistsprang. Gnistspranget smelter anleggsflaten. Etter hvert går det mindre strøm over flaten, motstanden øker. Varmen øker. Sikringen tåler mindre før den løser ut. Formelen er E=R*I^2. E er energi i Watt, R er motstand i Ohm, I er strøm i Ampere. Det vil si, økende motstand, gitt samme strøm gir øket energi. Som de skriver over, du bruker mer energi enn sikringen tåler. Prøv å skifte sikringen om du opplever at den stadig går oftere.

Kaptinnen skrev 8 minutter siden:

Interessant! Varmtvannstanken min er 18 år gammel. Overtrykksventilen har løst ut et par ganger (pga tørrkjørt pumpe), noe som har medført at tanken har badet i vann. Ser at den har litt rust på utsiden, så du skal ikke se bort ifra at jeg har samme problemet som deg. 

Om varmeelementet har vært under vann, så er det stor sansynlighet for at det kan være irr og overledning i koblingene. Dette kan være høyst mulig veldig brannfarlig!! 

Hulda skrev 1 minutt siden:

Greia er, hver gang en automatsikring kobler ut, skjer det et gnistsprang. Gnistspranget smelter anleggsflaten. Etter hvert går det mindre strøm over flaten, motstanden øker. Varmen øker. Sikringen tåler mindre før den løser ut. Formelen er E=R*I^2. E er energi i Watt, R er motstand i Ohm, I er strøm i Ampere. Det vil si, økende motstand, gitt samme strøm gir øket energi. Som de skriver over, du bruker mer energi enn sikringen tåler. Prøv å skifte sikringen om du opplever at den stadig går oftere.

Sånn det henger sammen ja! Kjekt å lære mer om strøm! 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...