Kaptinnen Svart 21.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 bellen skrev 3 minutter siden: Om varmeelementet har vært under vann, så er det stor sansynlighet for at det kan være irr og overledning i koblingene. Dette kan være høyst mulig veldig brannfarlig!! Hjelp! På tide med krisemaksimering igjen, altså? Kanskje på tide å bytte ut en 18 år gammel bereder uansett? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 bellen skrev 6 minutter siden: Om varmeelementet har vært under vann, så er det stor sansynlighet for at det kan være irr og overledning i koblingene. Dette kan være høyst mulig veldig brannfarlig!! Absolutt meget farlig. Formelen jeg skrev over gjelder også her. Det går an å få lysbue ved 10 A. Har selv slukket en brann et sted jeg jobbet, da brant det i en stikk sikret med 10 A sikring. Isolasjonen på ledningen brant lystig bortover tregulvet. I dag er vel vanlige ledninger selvslukkende, ikke den gangen. Kun som et eksempel. Det var et foretak ved siden av det verkstedet jeg jobbet. Måtte bryte opp døren mellom verkstedene. Fikk i etterkant kjeft for at jeg ikke lot hele brakka brenne ned :-) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Kaptinnen skrev 5 minutter siden: Hjelp! På tide med krisemaksimering igjen, altså? Kanskje på tide å bytte ut en 18 år gammel bereder uansett? Du bør hvertfall få en kyndig til å se over så fort som mulig. Varmeelementet er mulig å bytte ut, så har du en god som ny bereder og koster ikke mange kronene. Spørsmålet er om det er mulig å oppdrive deler til din bereder. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptinnen Svart 21.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Hulda skrev 3 minutter siden: Absolutt meget farlig. Formelen jeg skrev over gjelder også her. Det går an å få lysbue ved 10 A. Har selv slukket en brann et sted jeg jobbet, da brant det i en stikk sikret med 10 A sikring. Isolasjonen på ledningen brant lystig bortover tregulvet. I dag er vel vanlige ledninger selvslukkende, ikke den gangen. Kun som et eksempel. Det var et foretak ved siden av det verkstedet jeg jobbet. Måtte bryte opp døren mellom verkstedene. Fikk i etterkant kjeft for at jeg ikke lot hele brakka brenne ned :-) Det hørtes skummelt ut! Kanskje de planla at brakka skulle brenne ned Sitér dette innlegget Link to post
Kaptinnen Svart 21.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 bellen skrev 4 minutter siden: Du bør hvertfall få en kyndig til å se over så fort som mulig. Varmeelementet er mulig å bytte ut, så har du en god som ny bereder og koster ikke mange kronene. Spørsmålet er om det er mulig å oppdrive deler til din bereder. Jeg bør nok det ja! Ikke så mange Etapér i Norge, så kan kanskje bli utfordrende å få tak i deler. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Du må gjerne bytte varmtvannstank men sikringen din vil nå fremdeles løse ut. Med 10 A har du 2300w tilgjengelig. Når du så belaster med Vifteovn 1500w, varmtvannstank ca 1000w og en lader ca 100w. Blir det til sammen mye mer en du hat tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptinnen Svart 21.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Bårdp skrev 1 minutt siden: Du må gjerne bytte varmtvannstank men sikringen din vil nå fremdeles løse ut. Med 10 A har du 2300w tilgjengelig. Når du så belaster med Vifteovn 1500w, varmtvannstank ca 1000w og en lader ca 100w. Blir det til sammen mye mer en du hat tilgjengelig. Bruker varmtvannstanken så mye? Ikke rart sikringa går. Er det vanlig at VVB, lader og varmeovn går på samme sikring? Har bodd i denne båten i 6 år, men sikringa har aldri gått så ofte som nå, så den er sikkert slitt. Har riktignok fått ny vifteovn, men den er på like mange watt som den forrige. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Ja det er vel vanlig med 1000w på slike båttanker min er nå i alle fall på 1000w. De en bruker på land er vanligvis på 2000w. Men nå bruker jo ikke varmtvannstanken effekt hele tide den er jo termostatstyrt. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Kaptinnen skrev 1 time siden: Aldri hørt om et tang-ampermeter Vil dingsen jeg får anbefalt fra Clas Ohlson gjøre samme nytten? Kommer an på hvilken dings du ble anbefalt ;) Clas Ohlson har tang-amperemeter: https://www.clasohlson.com/no/UNI-T-UT203-tangamperemeter-/36-4718 Fordelen med denne er at du klemmer den rundt kabelen for å måle strømmen. Du slipper med andre ord å koble fra kabler for å koble et instrument mellom. Dette er kanskje en vanlig 230V shuko-kontakt (stikkontakt)? Isåfall er denne billigere: https://www.biltema.no/bygg/el/energimalere/multifunksjonell-energimaler-2000037639 , men jeg ville uansett ikke hatt den permanent koblet inn. Den er neppe særlig glad i det fuktige miljøet i en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Slitt sikring, eller spenningsfall (spenning ned/strøm opp). Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Stiffler skrev 15 minutter siden: Slitt sikring, eller spenningsfall (spenning ned/strøm opp). Nei, strømmen går ikke opp på en resistiv last. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 I=U/R Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.