Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Først må du sjekke hvor mye strøm (i A eller W) den skal kunne levere,
da ved turtallet motoren dreier mens du trenger denne strømmen.

For å finne ut av det måler du diameteren til reimhjulet på motoren.
Den deler du med diameteren til reimhulet på dynamoen.
Er diameteren på motoren f.eks. 140mm og den på dynamoen 70mm
da blir utvekslingen 140 / 70 = 2.
Og dvs. 1:2 fordi motoren dreier 1x og dynamoen dreier 2x


1000 1min på motor blir så 2000 1min på dynamoen.

Nå studerer du datablader og finner dynamoer som passer fysisk
og som leverer minst denne strømmen du trenger ved gitt turtall.

Da ser du ikke under "cold" (som pleier å være den leverandøren nevner),
men "hot" som da betyr arbeidstemperatur når den ha blitt varm.

Og siden du ønsker at den holder lenge velger du en dynamo
som klarer å levere tydelig mer ved det turtallet.
Den trenger jo godt kjøling og.
----------------------------------------

Men når du fant ut at motoren går alt for sakte for dynamoene du kom over
da blir det bare å finne enten en annen, da større reimskive på motoren,
eller en noe mindre reimskive på dynamoen.


Noen ganger finnes det også flere muligheter for det, men ofte begrenset.
Og noen er faktisk nødt å få laget et spesialtilpasset skive på motoren,
særlig når det gjelder motorer som dreier <800 1min på tomgang.

Men obs: Turtall på dynamoer.

Når en bruker stor reimskive på motor kan det fort hende at
dynamoen dreier for mye i øvre turtall.
Dynamoen må altså passe både på lav turtall, på maks turtall, mht. effekt og på arbeidstemperatur.

 

Og også obs: For små diameter på reimskiver kan også gi økt slitasje og friksjon,
som kan betyr overlast på rem og lager 
men også for høy temperatur i rotorakslingen og dermed frontlageret på dynamoen.

Reimbelastning er det siste som du må se på fysisk.
Reimen må kunne overføre energien som dynamoen vandler til elektrisk strøm.
Derfor må man sjekke dette også fordi grensene går ved 75A med kilereim <9,5mm;
100A med kilereim 10 - 13mm, så følger både dobbelt kilereim og MultiRib som
finnes med forskjellige antall sporer og mulighet for å overføre kraft.
 

Og til slutt: Spenning i Volt, selvfølgelig.
Den bør passe til systemspenningen og det som batteriene krever.

That´s it, da er du i mål.

:fishing:
Jørg

Joerg Becker

Joerg Becker

Først må du sjekke hvor mye strøm (i A eller W) den skal kunne levere,
da ved turtallet motoren dreier mens du trenger denne strømmen.

For å finne ut av det måler du diameteren til reimhjulet på motoren.
Den deler du med diameteren til reimhulet på dynamoen.
Er diameteren på motoren f.eks. 140mm og den på dynamoen 70mm
da blir utvekslingen 140 / 70 = 2.
Og dvs. 1:2 fordi motoren dreier 1x og dynamoen dreier 2x


1000 1min på motor blir så 2000 1min på dynamoen.

Nå studerer du datablader og finner dynamoer som passer fysisk
og som leverer minst denne strømmen du trenger ved gitt turtall.

Da ser du ikke under "cold" (som pleier å være den leverandøren nevner),
men "hot" som da betyr arbeidstemperatur når den ha blitt varm.

Og siden du ønsker at den holder lenge velger du en dynamo
som klarer å levere tydelig mer ved det turtallet.
Den trenger jo godt kjøling og.
----------------------------------------

Men når du fant ut at motoren går alt for sakte for dynamoene du kom over
da blir det bare å finne enten en annen, da større reimskive på motoren,
eller en noe mindre reimskive på dynamoen.


Noen ganger finnes det også flere muligheter for det, men ofte begrenset.
Og noen er faktisk nødt å få laget et spesialtilpasset skive på motoren,
særlig når det gjelder motorer som dreier <800 1min på tomgang.

Men obs: Turtall på dynamoer.

Når en bruker stor reimskive på motor kan det fort hende at
dynamoen dreier for mye i øvre turtall.
Dynamoen må altså passe både på lav turtall, på maks turtall, mht. effekt og på arbeidstemperatur.

 

Og også obs: For små diameter på reimskiver kan også gi økt slitasje og friksjon,
som kan betyr overlast på rem og lager 
men også for høy temperatur i rotorakslingen og dermed frontlageret på dynamoen.
 

Og til slutt: Spenning i Volt, selvfølgelig.
Den bør passe til systemspenningen og det som batteriene krever.

That´s it, da er du i mål.

:fishing:
Jørg



×
×
  • Create New...