Komodo
Nå har du jo fått et veldig bra svar fra @ebonita, men jeg supplerer litt.
Jeg gjorde som bellen sier på båten vår:
bellen skrev 40 minutter siden:Du kan sette på mindre reimhjul på dynamoen, da går den fortere rundt.
Jeg fant en gammel reimskive i rotekassa som hadde mindre diameter enn den originale, og tilpasset den til akselen på dynamoen. Bonusen var at jeg fikk ei reimskive med mye bedre kvalitet, og bedre spor, enn den originale som satt på Hitachien. Den gamle var av pressede tynnplater.
Men det er begrenset hvor lite reimhjul du kan sette på. Når reimhjulet får veldig liten diameter blir det for stor bøyeradius på reima, det er ikke heldig. Dessuten er det uheldig med liten diameter i prinsippet fordi radien på skiva utgjør vektarmen hvor kraften overføres. Dynamoen skal ha et visst moment for å bli trekt rundt ved full lading, og moment = kraft x arm. Dvs at jo kortere arm (mindre diameter), jo større friksjonskraft blir det mellom reima og reimhjulet. Det beste er derfor å øke diameter på den skiva som driver, altså reimskiva på motorens svinghjul. Der er det som regel mulig å skru på en løs skive utenpå den originale. Ser av ebonitas bilde at reimskivene på hans motor er vesentlig større enn på vår Yanmar.
Edit:
Og der kom Jörg i mellom med noen betraktninger
Edit 2:
Det hadde jo også vært en fordel om du skriver hvilken motor og dynamo du har når du ber om råd. Lurt å legge ved noen bilder av konfigurasjonen også, samt mål på de reimskivene og reimer som du har i dag.