Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Komodo skrev for 9 timer siden:

Har man derimot en bitteliten seilbåtmotor, og installerer en diger large-frame Balmar dynamo på et par hundre ampere er jeg enig med deg. Men det er vel et heller sjeldent syn :smiley:

...mmmh, Komodo, 160 til 220A på en seilbåtmotor er absolutt ikke noe som jeg ville kalle et sjeldent syn. :smiley:
Spørsmålet om Large Frame (opptil 310A), eller Medium (mellom 140 og 220A) ,
eller også kompakt (mellom 70 og ...220A (!) ) dreier seg om plasstilbud og kjøling.

 

Selvfølgelig er Hk / kW også et av spørsmålene som må til. 
Men de fleste har tydelig mer enn 20 hester i kjelleren.

Da er motoreffekt vanligvis ikke noe teknisk problem, både generelt og ikke minst siden belastninger
kan tilpasses/begrenses enkelt vha. justering på regulatoren (Balmar).

Så ligger problemene vel ofte mer i spørsmålet om penge eller/og ork ang. å gjennomføre monteringen.
Dvs. et forholdsvis mer u-teknisk problem. :smiley:
 

Ida Marie III skrev for 1 time siden:
Sitat

 

Men øker en tomgang hastigheten ( gir litt pådrag ) som gjerne ligger på rundt 700 rpm til 1000 rpm, så vil enhver dynamo levere maks om den er i orden..

Det enkleste er ofte det beste ..

 

Ja, det enkleste er ofte det beste.
Men så var det dette med ladeprofil, og ikke minst ønsket effekt.

Du skriver at enhver dynamo vill levere maks når man øker tomgang litt.
Dette er uheldig sagt, fordi du mener nok at den da begynner å arbeide.
Men forutsatt at dynamoen har normal utveksling ved noe mellom 1:2 og 1:3 vill den da havne
på noe mellom 2000 og 3000 1/min.
Det er nok turtall som betyr for gode dynamoer at de leverer en god del.

3000 1/min på dynamo er bra allerede, også med tanke på kjøling.
Men for mange "vanlige" dynamoer som befinner seg ved eller under 2000 omdreiinger (på dynamo)
betyr det nok at den da leverer omtrent 1/3 til 1/2 av sin "maks" effekt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sitat

 

Dette var jo bare et problem når han trakk bruket sitt....

Jeg gjør ofte det samme når jeg trekker anker, og har ekstra mye kjetting ute...

Har også hørt at det ikke er bra for dynamoen og få en ekstra tung belastning når den ikke leverer maks..

 

 

I slik situasjon er det et spørsmål om kjøling.
Lite turtall betyr redusert kjøling, mens dynamoen likevel må levere det den kan (i dette turtall-området).
Dette betyr maks termisk belastning, som går på alle deler.

Nettopp derfor velger alle bilprodusenter å installere dynamoer som kan yte omtrent dobbelt så mye
enn maks forventet belastning som kjøretøyet kan kreve under en hver kjøretilstands.
Enkelt sagt: når motoren går på tomgang mens -alle- tenkelige forbrukere suger på dynamoen.

 

SamH skrev for 4 timer siden:

Balmar MC-614 regulatoren har i en setting som dette en mulighet for, med en ekstern bryter,  redusere/halvere feltstyrken.

Ja, "Small Engine Mode".
Den samme funksjonen brukes også som vern når dynamoen ble for varm (grensen kan justeres).
Funksjonen brukes for å redusere feltstyrken bratt med 50%, slik at dynamoen kan kjøle ned.


Og MC / ARS-5 tilbyr funksjon "Belt Load Manager", som kan (og bør) brukes for
å tilpasse dynamoeffekten ift. både ønsket maksimal reimbelastning,
termisk belastning på dynamoen, og tillatt ladestrøm som sendes til batteriene.

Den og omtrent-dynamoeffekten kan så justeres mellom 100% og 55%.

Det er forresten den som holder dynamoene utenfor faresonen for unødvendig termisk slitasje, når brukt.

:seeya:
Jørg

 

Joerg Becker

Joerg Becker

Komodo skrev for 9 timer siden:

Har man derimot en bitteliten seilbåtmotor, og installerer en diger large-frame Balmar dynamo på et par hundre ampere er jeg enig med deg. Men det er vel et heller sjeldent syn :smiley:

...mmmh, Komodo, 160 til 220A på en seilbåtmotor er absolutt ikke noe som jeg ville kalle et sjeldent syn. :smiley:
Spørsmålet om Large Frame (opptil 310A), eller Medium (mellom 140 og 220A) ,
eller også kompakt (mellom 70 og ...220A (!) ) dreier seg om plasstilbud og kjøling.

 

Selvfølgelig er Hk / kW også et av spørsmålene som må til. 
Men de fleste har tydelig mer enn 20 hester i kjelleren.

Da er motoreffekt vanligvis ikke noe teknisk problem, både generelt og ikke minst siden belastninger
kan tilpasses/begrenses enkelt vha. justering på regulatoren (Balmar).

Så ligger problemene vel ofte mer i spørsmålet om penge eller/og ork ang. å gjennomføre monteringen.
Dvs. et forholdsvis mer u-teknisk problem. :smiley:
 

Ida Marie III skrev for 1 time siden:
Sitat

 

Men øker en tomgang hastigheten ( gir litt pådrag ) som gjerne ligger på rundt 700 rpm til 1000 rpm, så vil enhver dynamo levere maks om den er i orden..

Det enkleste er ofte det beste ..

 

Ja, det enkleste er ofte det beste.
Men så var det dette med ladeprofil, og ikke minst ønsket effekt.

Du skriver at enhver dynamo vill levere maks når man øker tomgang litt.
Dette er uheldig sagt, fordi du mener nok at den da begynner å arbeide.
Men forutsatt at dynamoen har normal utveksling ved noe mellom 1:2 og 1:3 vill den da havne
på noe mellom 2000 og 3000 1/min.
Det er nok turtall som betyr for gode dynamoer at de leverer en god del.

3000 1/min på dynamo er bra allerede, også med tanke på kjøling.
Men for mange "vanlige" dynamoer som befinner seg ved eller under 2000 omdreiinger (på dynamo)
betyr det nok at den da leverer omtrent 1/3 til 1/2 av sin "maks" effekt.
 
 

Sitat

 

Dette var jo bare et problem når han trakk bruket sitt....

Jeg gjør ofte det samme når jeg trekker anker, og har ekstra mye kjetting ute...

Har også hørt at det ikke er bra for dynamoen og få en ekstra tung belastning når den ikke leverer maks..

 

 

I slik situasjon er det et spørsmål om kjøling.
Lite turtall betyr redusert kjøling, mens dynamoen likevel må levere det den kan (i dette turtall-området).
Dette betyr maks termisk belastning, som går på alle deler.

Nettopp derfor velger alle bilprodusenter å installere dynamoer som kan yte omtrent dobbelt så mye
enn maks forventet belastning som kjøretøyet kan kreve under en hver kjøretilstands.
Enkelt sagt: når motoren går på tomgang mens -alle- tenkelige forbrukere suger på dynamoen.

 

SamH skrev for 4 timer siden:

Balmar MC-614 regulatoren har i en setting som dette en mulighet for, med en ekstern bryter,  redusere/halvere feltstyrken.

Ja, "Small Engine Mode".
Den samme funksjonen brukes også som vern når dynamoen ble for varm (grensen kan justeres).
Funksjonen brukes for å redusere feltstyrken bratt med 50%, slik at dynamoen kan kjøle ned.


Og MC / ARS-5 tilbyr funksjon "Belt Load Manager", som kan (og bør) brukes for
å tilpasse dynamoeffekten ift. både ønsket maksimal reimbelastning,
termisk belastning på dynamoen, og tillatt ladestrøm som sendes til batteriene.

Den og omtrent-dynamoeffekten kan så justeres mellom 100% og 55%.

Det er forresten den som holder dynamoene utenfor faresonen for unødvendig termisk slitasje, når brukt.

:seeya:
Jørg

 

Joerg Becker

Joerg Becker

Komodo skrev for 9 timer siden:

Har man derimot en bitteliten seilbåtmotor, og installerer en diger large-frame Balmar dynamo på et par hundre ampere er jeg enig med deg. Men det er vel et heller sjeldent syn :smiley:

...mmmh, Komodo, 160 til 220A på en seilbåtmotor er absolutt ikke noe som jeg ville kalle et sjeldent syn. :smiley:
Spørsmålet om Large Frame (opptil 310A), eller Medium (mellom 140 og 220A) ,
eller også kompakt (mellom 70 og ...220A (!) ) dreier seg om plasstilbud og kjøling.

 

Selvfølgelig er Hk / kW også et av spørsmålene som må til. 
Men de fleste har tydelig mer enn 20 hester i kjelleren.

Da er motoreffekt vanligvis ikke noe teknisk problem, både generelt og ikke minst siden belastninger
kan tilpasses/begrenses enkelt vha. justering på regulatoren (Balmar).

Så ligger problemene vel ofte mer i spørsmålet om penge eller/og ork ang. å gjennomføre monteringen.
Dvs. et forholdsvis mer u-teknisk problem. :smiley:
 

Ida Marie III skrev 58 minutter siden:
Sitat

 

Men øker en tomgang hastigheten ( gir litt pådrag ) som gjerne ligger på rundt 700 rpm til 1000 rpm, så vil enhver dynamo levere maks om den er i orden..

Det enkleste er ofte det beste ..

 

Ja, det enkleste er ofte det beste.
Men så var det dette med ladeprofil, og ikke minst ønsket effekt.

Du skriver at enhver dynamo vill levere maks når man øker tomgang litt.
Dette er uheldig sagt, fordi du mener nok at den da begynner å arbeide.
Men forutsatt at dynamoen har normal utveksling ved noe mellom 1:2 og 1:3 vill den da havne
på noe mellom 2000 og 3000 1/min.
Det er nok turtall som betyr for gode dynamoer at de leverer en god del.

3000 1/min på dynamo er bra allerede, også med tanke på kjøling.
Men for mange "vanlige" dynamoer som befinner seg ved eller under 2000 omdreiinger (på dynamo)
betyr det nok at den da leverer omtrent 1/3 til 1/2 av sin "maks" effekt.
 
 

Sitat


Dette var jo bare et problem når han trakk bruket sitt....

Jeg gjør ofte det samme når jeg trekker anker, og har ekstra mye kjetting ute...

Har også hørt at det ikke er bra for dynamoen og få en ekstra tung belastning når den ikke leverer maks..

 

I slik situasjon er det et spørsmål om kjøling.
Lite turtall betyr redusert kjøling, mens dynamoen likevel må levere det den kan (i dette turtall-området).
Dette betyr maks termisk belastning, som går på alle deler.

Nettopp derfor velger alle bilprodusenter å installere dynamoer som kan yte omtrent dobbelt så mye
enn maks forventet belastning som kjøretøyet kan kreve under en hver kjøretilstands.
Enkelt sagt: når motoren går på tomgang mens -alle- tenkelige forbrukere suger på dynamoen.

 

SamH skrev for 3 timer siden:

Balmar MC-614 regulatoren har i en setting som dette en mulighet for, med en ekstern bryter,  redusere/halvere feltstyrken.

Ja, "Small Engine Mode".
Den samme funksjonen brukes også som vern når dynamoen ble for varm (grensen kan justeres).
Funksjonen brukes for å redusere feltstyrken bratt med 50%, slik at dynamoen kan kjøle ned.


Og MC / ARS-5 tilbyr funksjon "Belt Load Manager", som kan (og bør) brukes for
å tilpasse dynamoeffekten ift. både ønsket maksimal reimbelastning,
termisk belastning på dynamoen, og tillatt ladestrøm som sendes til batteriene.

Den og omtrent-dynamoeffekten kan så justeres mellom 100% og 55%.

Det er forresten den som holder dynamoene utenfor faresonen for unødvendig termisk slitasje, når brukt.

:seeya:
Jørg



×
×
  • Create New...