Joerg Becker
Komodo skrev for 1 time siden:1) Ja, ikke sant. Det vanskelig å motsi det
![]()
2) Joda, du har sikkert rett. Seilere har jo noen ganger et større behov for lading når motoren først er i gang. Men det kan jo umulig gjelde alle seilere, for de fleste seilbåter jeg ser går jo for motor
![]()
Og nettopp derfor presiserte jeg verdien i å spesifisere hvilken motor det er snakk om. Men så langt har ikke @Karlsenkystfiske fortalt oss hvilken motor og dynamo han har i båten sin. Har han en ensylindret Sabb diesel på 10 hester, eller har han en 5,9 liter Cummins rekkeseker? Du snakker om å velge dynamo fra øverste hylle kun etter tekniske spesifikasjoner og avanserte laderegulatorer. Skudd fra hofta, men jeg tipper at løsningen enten blir som Ida Marie foreslår om å løfte turtallet litt, evt. bytte ei reimskive til noen hundrelapper.
1a) Tvert imot, synes jeg.
Det er det nok i flere tilfelle, som sagt særlig når motoren går lavere enn 800 1/min.
300 omdreiinger mer, da blir det bråk på en båt som ikke beveger seg.
Omvendt er det ofte heller ikke mulig å øke med så mye når båten skal gå i sakte fart.
1b) Slike motorer pleier ikke en gang å arbeide med mer enn 1800 1/min.
Reimhjulene der er vanligvis store allerede.
Øker man diameteren på reimhjulet enda mer da dreier mange dynamoer
med for høy turtall under marsjfart eller ved manøver.
2)
3) Det finnes nok bare få regulatorer på markedet som kan strømstyring,
men mange dynamoer og muligheter ellers.
"Øverste hylle" er både hypotetisk, og ikke riktig ord når vi snakker om noe som skal virke.
Prates det om å mekke med hobby er det en sak.
Men tjenes det penge med båten da er dynamoen temmelig det siste en bør spare penge på.
Særlig fiskebåt pleier å ha mange gjemte og glemte forbrukere som en stakkars dynamo må forsyne parallell.
Du aner nok ikke hvor mange fiskere som ble skremt når de måtte telle Ampere i forbruk.
Og ang. å bytte reimskive, til noen hundrelapper?
Det er det første vi snakker om hver gang, ellers kan man ikke prate om større dynamoer.
Men i de fleste av alle tilfellene finnes det bare ikke noe å bytte, passe til motorene, men må produseres.
Gamlingene var jo ikke laget for å kunne forsyne store dynamoer.
Og så var det da problemet med -maksimal- turtall på fysisk større dynamoer, som beskrevet ovenfor.
Som sagt, det finnes gjerne flere muligheter.
men i slike tilfelle er det nok mindretallet som bør søke eller
finner løsningen i "nedre hylla" eller hos BT.
Jørg