ebonita
Ref Karlsenkystfiske: Hvis den lader allerede på tomgangsturtall så er det jo netopp en slik jeg ønsker meg!
Ja det är nog samma generator som min, den har kommit från Mastervolt, men tillverkas sannolikt av Prestolite.
Dock är mina generatorer utrustade med remskiva för dubbla kilremmar som syns på bilderna och inte multibelt.
Och ja, jag får som jag skrev 100 A redan på tomgång på vardera motorn och 130 A vid kanske 1000rpm.
Nyckeln till god laddning är ju att växla generatorn så att den snurrar på så högt varvtal som möjligt, dock utan att övervarva vid maxvarv på motorn.
På mina generatorer är det som synes angivet ett max varvtal på 8000 rpm och med ett max motorvarvtal på 2800 rpm så får man ju då en utväxling på max 2,85 varv på generatorn per motorvarv. dvs med en remskiva på generatorn på 80 mm så kan remskivan på vevaxeln vara c:a 225 mm. Då kommer ju följaktligen generatorn att snurra med c:a 1800 rpm när motorn går på tomgång dvs 625 rpm.
Med 100 A ut vid det varvtalet så blir ju effekten c:a 1500 W och om man räknar med att man då tar ut det dubbla från dieselmotorn före transmissionsförluster så blir motorbelastningen någonstans omkring 3 hkr. Och det bör en rimligt stor diesel klara utan vidare.
Det går att justera in en fördröjning på AlphaPro regulatorn så att generatorn inte börjar ladda förrän efter t ex 10 sekunder så att motorn hinner komma igång innan generatorlasten läggs på.
Det hela har fungerat mycket bra för mig i över 10 år nu.