Jump to content

Dynamoer som lader på lavt turtall?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Hadde selv 2x115Ah dual Sønnak og de var aldri under 60% soc. Ble rett og slett skremt når jeg så de svelget unna nesten 120A og ble faktisk redd for at jeg ladet dem så hardt at de skulle ta skade. Stoppet motoren tvert og justerte regulator ned så langt jeg kom. Dette er lukkede syre batterier, så man ser at selv syrebatterier kan svelge unna ganske så mye strøm bare forholdene ligger til rette. Det som var moro var at dette var med motor kun på 1200rpm. 

JRK skrev for 6 timer siden:

Tja, alt er relativt. Hadde en gang en VP TMD 40, 129 HK og 500 Ha batteribank. Denne var utstyrt med en 65 A dynamo. Jeg lagde en egen brakett, og monterte en ekstra 130 Ampers dynamo. Når batteribanken var tilnærmet tom gikk dette ikke helt bra. Da jeg startet motoren  merket man godt at belastningen i startøyeblikket ble for stort for motoren begynte og oscillere. Dynamoen kvelte motoren, da turtallet gikk ned sluttet dynamoen og lade og motoren prøvede å komme opp på tomgangsturtall igjen. Etter 5 sekunder stoppet som regel motoren. Problemet lsøte seg ved at jeg satte på en større reimskive. Da kom ikke ladingen i gang før jeg nærmet med 1000 omdreinger og da var det krefter nok.

Hørtes rart ut. Kjørte min TMD 40A med 2x70A Valeo med eksterne regulatorer, og merket aldri noe på motor om de ladet for fullt, selv med propell innkoblet i tillegg. Høres ut som regulator på dieselpumpe ikke helt har gjort jobben sin??

• 1 måned senere...

Motoren min er en 90hk Mitsubishi / Herold Marine, bør være plenty moment til å dra rundt et par dynamoer på alle turtall. Har forresten to stykker. En til forbruksbanken, og en til startbatteriet.

Det må da vel kunne være så enkelt at man får kjøpt en dynamo som lader skikkelig ved lavt turtall? Enklere det enn å begynne å skifte skiver og reimer tenker jeg.

Dynamoen er en seiging fra gudbransdal trading. Ser helt forjævlig ut og har vært utsatt for mye saltvann, men lader enda med 14.2V! Forøvrig en helt liten remskive på, så kanskje den tåler en større?

Kanskje jeg bør høre med Gubransdal om dem har noe å anbefale :)

20190324_113602.jpg.be6388469adb490a82d698c78c87030d.jpg

En større reimskive vil få den til å gå saktere, det har vel lite for seg?

Ellers så vil jeg tro at du har litt å tjene på å pusse rene alle kontakter og remontere med vaselin på kontaktene. Selv om speningen er såvidt grei nok betyr ikke det at du får nok strøm inn på batteriene.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 måneder senere...
ebonita skrev On 20.2.2019 at 11.41:

Utan att vara dynamoexpert så kan jag i alla fall delge Dig ett par erfarenheter.

Vill man ha laddning från låga varv så gäller det ju som Bellen skriver att se till att generatorn snurrar med så högt varvtal som möjligt.

Ta reda på max tillåtet varvtal och dimensionera remskivorna så att generatorn snurrar i närheten av det vid max motorvarvtal.

Generatorns diameter lär kuna ha en viss betydelse. Själv har jag Mastervolt 130A generatorer och dom är av s k medium frame typ och laddar mycket från ganska låga varv, c:a 100A redan vid tomgång på motorerna (625 rpm).

image.jpeg.ced200044314b9816a7aa9dc91fe0bd3.jpeg

image.jpeg.dce24acb84adde14f401e0c5ef297776.jpeg

image.jpeg.c1fc68f904099199a3dac398109d9dfa.jpeg

Det ser ut som du har denne ? Hvis den lader allerede på tomgangsturtall så er det jo netopp en slik jeg ønsker meg!

Ref Karlsenkystfiske:  Hvis den lader allerede på tomgangsturtall så er det jo netopp en slik jeg ønsker meg!

Ja det är nog samma generator som min, den har kommit från Mastervolt, men tillverkas sannolikt av Prestolite.

Dock är mina generatorer utrustade med remskiva för dubbla kilremmar som syns på bilderna och inte multibelt.

Och ja, jag får som jag skrev 100 A redan på tomgång på vardera motorn och 130 A vid kanske 1000rpm.

Nyckeln till god laddning är ju att växla generatorn så att den snurrar på så högt varvtal som möjligt, dock utan att övervarva vid maxvarv på motorn.

På mina generatorer är det som synes angivet ett max varvtal på 8000 rpm och  med ett max motorvarvtal på 2800 rpm så får man ju då en utväxling på max 2,85 varv på generatorn per motorvarv. dvs med en remskiva på generatorn på 80 mm så kan remskivan på vevaxeln vara c:a 225 mm. Då kommer ju följaktligen generatorn att snurra med c:a 1800 rpm när motorn går på tomgång dvs 625 rpm.

Med 100 A ut vid det varvtalet så blir ju effekten c:a 1500 W och om man räknar med att man då tar ut det dubbla från dieselmotorn före transmissionsförluster så blir motorbelastningen någonstans omkring 3 hkr. Och det bör en rimligt stor diesel klara utan vidare.

Det går att justera in en fördröjning på AlphaPro regulatorn så att generatorn inte börjar ladda förrän efter t ex 10 sekunder så att motorn hinner komma igång innan generatorlasten läggs på.

Det hela har fungerat mycket bra för mig i över 10 år nu.

Redigert av ebonita (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...