Snafu3000 Startet 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2019 Hvilke av 4 takt 15-30 hk påhengsmotorene er generelt best? Og hvilke av 2 takt 15-30 hk påhengsmotorene er generelt best? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 Yamaha. Sitér dette innlegget Link to post
Martin01 Svart 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 2 takt er jeg fast bestemt at gamle yamaha autolube eg best, av 4 takt ville jeg nok sett på noe litt nyere mercury Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 Gammal 2takt vinner yamaha lett, hvis ikke så er suzuki en vinner i mine øyne, etter at jeg kjørte 2000timer på 2år uten feilslag, med min df50a Hercury er ikke stas, med mindre man skal kjøre kjempe fort. Sitér dette innlegget Link to post
Haill Svart 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 Jeg har god erfaring med Suzuki, kjede istedenfor registerreim, så det er enkel og rimelig service på de. Jeg har tidligere hatt Yamaha totakt autolube og det er suverene motorer, men de begynner å bli i eldste laget. De som jeg kjenner, som har nyere Evinrude mener de er best, men de har vist nok høye delepriser. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Jeg kjører 16mod etec 200 til vanlig, etter 350 timer så røyk kondensatoren til tenninga. Utenom det så har den gått sånn ca feilfritt, den jukser litt hvis jeg gir på rolig opp i plan. Men det som irriterer meg noe sinnsykt at man ikke kan slå av lysene til instrumentene, de blender fælt om natta, selv om jeg har bytta til rød og dempa lysstyrken. Gode motorer og svært lite vedlikehold, men fortsatt ikke best. Jeg vil påstå suzuki er den beste påhengsmotoren på markedet idag, selv om Hercury 300r v8 med 15" stamme og sportmaster er drømmen Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Husker i fra min tid i fiskeri bransjen, så var jeg mye rundt på div. fiskemottak, fiskere,skjelloppdrett etc. Der gikk det mye på Honda. Disse motorene ble jo aldri utslitt ble det altid sagt i fra brukerne. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 (redigert) Her tror jeg «smaken er som baken». Etter hvert som tiden går her så vil du få alle mulige slags svar på hvilken motor man bør velge. Noen har god erfaring med et merke mens naboen har motsatt erfaring. Det jeg ville gjort var å kikke litt rundt og sett om man fikk en på tilbud, kampanje eller noe slikt. Tror de fleste kjente merkene er gode motorer i dag. Om du tenker på ny motor så tror jeg du vil få problemer med å finne en to takter i det hele tatt. Miljøkravene i CE direktivet er så strengt at nesten ingen klarer å leve opp til dem når det gjelder to takter. Vet kineserne selger noen som skal være CE godkjent, men vet da søren... Uansett så er det dårlige saker i følge de som har kjøpt dem på AliExpress eller ebay. Redigert 21.Februar.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Etec er 2takt, det er vel eneste 2takteren på det norske markedet idag Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Eika skrev 3 minutter siden: Etec er 2takt, det er vel eneste 2takteren på det norske markedet idag Er 15Hk det også? Så på vekta på den motoren, 82kg.... Link Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Ja den er det. Det er ingen som har sagt etec er lette. G2 150-200 v6 smallblock veier det samme som Mercury 300r 4.6 v8 Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Eika skrev 7 minutter siden: Ja den er det. Det er ingen som har sagt etec er lette. G2 150-200 v6 smallblock veier det samme som Mercury 300r 4.6 v8 Stusset bare for 25 og 35, eller hva det var, veide visst bare 63kg. Derfor jeg tenkte 15hk var 4 takt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Skrivefeil, 52-55kg sier andre sider jeg sjekker Sitér dette innlegget Link to post
REMA Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Jeg vil si at blant 4-takterene er Tohatsu og Yamaha de beste med tanke på driftssikkerhet. Men det skal sies at i dagens påhengsverden er det kun små nyanser som skiller de forskjellige merkene. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Evinrude 3,5 -15 hk er 4-takts motorer. E-tec begynner på 25 hk Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Tror påliteligheten på en nyere påhenger er veldig bra uansett merke.. Hadde jeg fåttvelge motor ville jeg valgt i denne rekkefølge: Honda, Yamaha, Suzuki, Mercury, Evinrude Det som derimot teller mest med liten motor og liten båt er vekta på motoren! her er det ganske store variasjoner om motoren er en liten motor som eropptrimma eller om det er en stor motor som er nedstrupa.. alt etter hvilken båt det er og selfølgelig! Kjøpte ny Mercury 10HK til jolla til sønnen i 2016. Rimelig motor som er veldig stillegående og bruker lite drivstoff,men den er ganske tung. fordel er at den er 15hk bare ved å fjerne en splint på gasseren. får ut 20hk med større gasser. Men det som styrte valget mest er Autorisert verksted like ved hytta vår, der det er veldig bra service! Har Merc på Askeladden også! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
LM 605 Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Kallethekid skrev 12 minutter siden: Evinrude 3,5 -15 hk er 4-takts motorer. E-tec begynner på 25 hk Disse små Evinrude motorene er vel Tohatsu motorer ? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 LM 605 skrev 5 minutter siden: Disse små Evinrude motorene er vel Tohatsu motorer ? Ja, så vidt jeg vet produserer Evinrude kun E-tec motorer selv. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Har nyere 9,9 firtakt (2-3år) på begge gummibåtane mine. Det er Honda og Mercury. Av desse fortrekker eg Mercuryen. Betre justering av pådraget når ein kjører. Synest også det er veldig praktisk med gir på gasshandtaket (eller ka da heiter) Når det gjelder kvalitet, så trenger eg nok ein god del år på å finne det ut. Håper eg. Men Honda har vel alltid vert kjent for bra kvalitet. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Guest Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Kallethekid skrev for 1 time siden: Evinrude 3,5 -15 hk er 4-takts motorer. E-tec begynner på 25 hk Får de ned i 15ho. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Se der ja! Lærte noe idag også, men lurer på om High output-utgaven er en nedtrimmet versjon av 25 hk? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 15-25 Har begge 577ccm. Sitér dette innlegget Link to post
HPF Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Skal ha meg en ny 25-30 hk til våren og har sjekket litt rundt på utenlandske fora siste tiden. Nye Yamaha 25 hk med EFI og Suzuki 25/30 hk er gjengangere når det gjelder hva folk anbefaler. Begge er relativt lette, Yamaha 2 sylindret, Suzuki 3-sylindret. Evinrude i samme størrelsesklasse er det noen som er kritiske til pga kvaliteten, blir visst laget i Kina etter at Bombardier kjøpte opp konkursboet ved årtusenskiftet. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 HPF skrev for 3 timer siden: Evinrude i samme størrelsesklasse er det noen som er kritiske til pga kvaliteten, blir visst laget i Kina etter at Bombardier kjøpte opp konkursboet ved årtusenskiftet. Det i seg selv burde ikke være negativt. Kineserne kan bare de vil :) Neida, du får alt mulig fra kina i dag, både ræl og kanskje det beste i verden. Men en motor beregnet på det kinesiske markedet er noe helt annet. Det skal man styre unna, for det kan det skorte på kvaliteten. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Kjellg skrev 15 minutter siden: Det i seg selv burde ikke være negativt. Kineserne kan bare de vil :) Neida, du får alt mulig fra kina i dag, både ræl og kanskje det beste i verden. Men en motor beregnet på det kinesiske markedet er noe helt annet. Det skal man styre unna, for det kan det skorte på kvaliteten. Mercury 40/50/60hk blir jo også bygget i Kina. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.