Jump to content

Hvilke høyttaler kabler skal jeg bruke?

Mr_TJ

Recommended Posts

Fusion stereo med dab adapter og fusion høyttalere, sub og forsterker er innkjøpt.

Men hvilke kabler bør jeg bruke?

Liten vits med skikkelig anlegg hvis kablene begrenser, og ikke noe poeng med "overkill" heller. 

Hva er riktig å bruke, og er det forskjell på bil og båt her også (andre kabler)?

Jeg hadde gått for 2x2,5mm2 kabel. 

Trenger ikke mer ihvertfall. 

Det finnes fortinnede kobberkabler til marint bruk, men koster der etter. 

Vanlige kobberkabler vil nok irre over lengre tid. 

Selv la jeg biltema sine 2,5mm2 og forseglet hver ende med en krympestrømpe med lim. 

Ingen tegn til irring etter 2år

hvor stort anlegg ? 

enig med de over at det ikke er den store vitsen i å gå bananas med kvadratet 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Mr_TJ skrev for 3 timer siden:

Kan kabelen bli for stor?

Ser biltema har 10m 4mm for 269,-

Ser av prisen at du tenker på Biltemas twinkabel, den som er rød og sort. Denne er jo fortinnet og er således en utmerket kabel til å bruke som høyttalerkabel til bruk i båt.

Ingen ulempe med tykk kabel, men 2,5mm2 skulle være et greit kvadrat.

Biltema TWIN fortinnet kabel 2,5mm2 er mer en bra nok til vanlige høytalere. Om du har passiv sub med litt avstand mellom forsterker og sub bør du gå velge større kvadrat til sub. Kvadratet fra batteri til forsterker er viktigst.

Anbefaler generelt å være nøye med avisolering og terminering. Bruk gjerne ringkabelsko om mulig -og plastidip er supert som forsegling av kabel-ender i båt. Alternativt til plastidip bruker du selv-vulkaniserende tape. Sørg også for å feste forsterker godt og fest kabler slik at de får strekkavlastning.

Feks. denne (husk skrue - limet er for dårlig i lengden) 

https://www.elektroimportoren.no/mb3a-naturell-festesokkel-med-lim-for-buntebaand/1330030/Product.html

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Her ser jeg at det med stor sikkerhet anbefales visse kabeldimensjoner, uten at det er nevnt verken strømstyrke, eller kabellengde. Det blir som å spørre: "Hvor mye diesel trenger jeg"? -og få svaret: "200 liter er helt sikkert nok", uten at verken forbruk eller distanse er spesifisert.

Dimensjon på høyttalerkabler er diskutert opp og ned i det vide og brede i utallige fora.

Det er gjort en mengde forsøk med hvorvidt det er mulig å høre forskjell på lyden med tykk og tynn kabel.

Konklusjonen ser ut til å være at det ikke er mulig å høre forskjell på 2,5mm2 kabel og "sveisekabel" når lengden er under 10 meter.

Om trådstarter allikevel velger å bruke den fortinnede 4,5mm kabelen fra Biltema kan han sove godt og slippe å lure på om han kunne ha brukt noe som gir bedre lyd.

Eller kanskje ozo har en formel som gjør det mulig å regne ut riktig dimensjon på høyttalerkabel?  

Redigert av Jannmar (see edit history)

Jeg har kjøpt inn 4x6,5' som gir 230w, 2x4' som gir 120w (tiltenkt forkabinen), 10'passiv bass som 450 w og en forsterker på 1600w. Alt er Fusion.

Usikker på om jeg skal montere alt. Er det overkill eller blir det gjennomført..?

-og hvor mye strøm vil dette "stjele "? Har to store batt allerede (115A), men burde jeg hatt enda et?

Når jeg spør om kabel str er det høytaler kabler jeg spør om. Strøm fra batt til forsterker er noe annet. 

Mr_TJ skrev 4 minutter siden:

Jeg har kjøpt inn 4x6,5' som gir 230w, 2x4' som gir 120w (tiltenkt forkabinen), 10'passiv bass som 450 w og en forsterker på 1600w. Alt er Fusion.

Usikker på om jeg skal montere alt. Er det overkill eller blir det gjennomført..?

-og hvor mye strøm vil dette "stjele "? Har to store batt allerede (115A), men burde jeg hatt enda et?

Når jeg spør om kabel str er det høytaler kabler jeg spør om. Strøm fra batt til forsterker er noe annet. 

Høres ut som det blir fort isfritt i havna der du ligger .?

Redigert av Jannmar (see edit history)
8 minutes ago, Mr_TJ said:

Jeg har kjøpt inn 4x6,5' som gir 230w, 2x4' som gir 120w (tiltenkt forkabinen), 10'passiv bass som 450 w og en forsterker på 1600w. Alt er Fusion. Usikker på om jeg skal montere alt. Er det overkill eller blir det gjennomført..?

....

Er ikke bare måker du vil skremme vekk, men dine båtnaboer også ?!?  

Mr_TJ skrev 1 time siden:

Jeg tror egentlig du er på feil forum her når det gjelder høyttalerkabel. Du kan ta med deg at i båt er det best med fortinnet kabel, ellers er det bedre å gå til et forum for lyd og Hi-Fi. Der diskuteres høyttalerkabler i det vide og brede, alt i fra lampettledning til gullbelagt kabel i 100.000 kroners klassen. 

7 minutes ago, Jannmar said:

Jeg tror egentlig du er på feil forum her når det gjelder høyttalerkabel. Du kan ta med deg at i båt er det best med fortinnet kabel, ellers er det bedre å gå til et forum for lyd og Hi-Fi. Der diskuteres høyttalerkabler i det vide og brede, alt i fra lampettledning til gullbelagt kabel i 100.000 kroners klassen. 

Helt enig! legg opp vanlig 2,5 kvadrat til et helt ordinært anlegg.. virker det ikke etter 10 år! bytt det ut!   Selv driver jeg med musikk på hobbybasis og er optatt av god lyd, våre lydanlegg låter stort sett veldig bra! alt av ledninger er standard til en promille av ledningene som brukes i HIFI anlegg!  Har du et klinisk rent lydstudio og alle komponenter i høyt proffnivå kan du vel kanskje merke mikroskopiske forskjeller på de aller dårligste og de aller beste høytalerledningene!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg er på rett forum, og jeg har fått gode svar, takk.

Når jeg fører opp hva jeg har kjøpt er det fordi det ble etterspurt, og fordi jeg er usikker på hva jeg faktisk skal montere. Utgangspunktet er at båten jeg kjøpte i høst, en 2008 Skibsplast 690, hadde høyttalere som også var fra 2008. De var bare å kaste. Det er heller ikke høyttalere i kabinen (som jeg er usikker på om spiller noen rolle). Så kom jeg over to ulike Fusion pakker, en med spiller og to høyttalere, og en med høyttalere, bass og forsterker, som var såpass gunstige at jeg tenkte jeg bare kan selge det jeg ikke bruker.

Jeg har ingen erfaring med lyd i båt, og aner ikke hvor mye som er nok. Så har jeg heller aldri blitt klok på dette med str på kablene, men som nevnt har jeg fått gode svar på det.

Mr_TJ skrev for 1 time siden:

Tror nok dette er "lurewatt" og ikke RMS watt. Forsterkeren din er oppgitt til 1600W. De betyr at sikringne må tilsammen være på 150 A. Det vil du fort se at de ikke er...:nonod:. Mer vanlig er 2x30 eller 2x40A. Om man tar sistnevnte så kan du regne med at forsterkeren din teoretisk klarer å spise 1000W. Antagelig mindre, sikringer er som regel overdimensjonerte. Av dette går mye bort i varme. Jeg vil tippe at om du er heldig, så har du kanskje 500W. Om du har så mye så er også det ekstremt mye. 

Det er neppe mulig og få omsatt 230 W vi en 6,5" høytaler. Om ikke kablene er for lange holder det med 1,5 mm2 for de fire små og 2,5/4

mm2  for SUB'en. 

Specifications
  • Mounting Dimensions: Depth  210mm / Height  50mm / Length  300mm
  • Frequency Response: 10Hz - 50kHz
  • Peak Power: 1600 Watts
  • Rated Power: 80 Watts RMS x 4 + 250W RMS x 1 @ 4 Ohm 1% THD+N
  • Rated Power: 130 Watts RMS x 4 + 330W RMS x 1 @ 2 Ohm 1% THD+N
  • Rated Power: 250 Watts RMS x 2 @ 4 Ohm Bridged 1% THD+N + 250W RMS x 1 @ 4 Ohm 1% THD+N

1% THD+N. Mener å huske forsterkerne var oppgitt med betydelig lavere verdier i "gamle" dager. 

Holder i massevis med 2,5 mm2 kabel, men om det ikke er lange strekk vil du sikkert ikke merke forskjell ned til 1,5. Vil tippe på at forsterkeren drar maks 200W når du spiller høyt nok. Lite sannsynlig at det går mer enn 70-80w til en enkelt høyttaler noensinne. 2,5 til sub om ikke forsterkeren står langt unna.

Kjør på med vanlig høytalerkabel slik du bruker i bil. Er vel rundt 2.5mm2. Har brukt det i min båt og det holder og irrer ikke heller? går fint og ha litt sub og slikt i båt. Betyr jo ikke at en spiller høyt hele tiden. Har tre forsterkere og to 8 suber og 6.5frontsett og skal bytte ut 6×9 tommerne.  Har brytere slik at jeg kan slå av en og en forsterker og spare strøm vist jeg ikke trenger sub? 

Bilstereo opererer gjerne med litt slakkere standarder mtp forvrengning og watt :giggle:

Onkelen min kjøpte en bilstereo av ikke helt kjent merke til båten sin.   Redselsfull lyd :lol:

På eska sto det med store bokstaver "2 x 20W!"  - og med mindre bokstaver under sto det (2 x 10W / 10% THD) :diving:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Mr_TJ skrev for 2 timer siden:
Specifications
  • Mounting Dimensions: Depth  210mm / Height  50mm / Length  300mm
  • Frequency Response: 10Hz - 50kHz
  • Peak Power: 1600 Watts
  • Rated Power: 80 Watts RMS x 4 + 250W RMS x 1 @ 4 Ohm 1% THD+N
  • Rated Power: 130 Watts RMS x 4 + 330W RMS x 1 @ 2 Ohm 1% THD+N
  • Rated Power: 250 Watts RMS x 2 @ 4 Ohm Bridged 1% THD+N + 250W RMS x 1 @ 4 Ohm 1% THD+N

Ja da var det som jeg tenkte, men allikevel dette blir mye lyd! 

Bare pass på at du har grove nok ledninger til forsterkeren og kanskje en god kondensator på noen Fahrad som kan kompansere for spenningsfallet når bassen slår som verst. Lykke til med prosjektet. Dette blir fett!

Mr_TJ skrev for 2 timer siden:

Jeg er på rett forum, og jeg har fått gode svar, takk. 

Jeg har ingen erfaring med lyd i båt, og aner ikke hvor mye som er nok. Så har jeg heller aldri blitt klok på dette med str på kablene, men som nevnt har jeg fått gode svar på det.

Flott at du synes du har fått gode svar.

Virket som du var veldig sugen på å få så mange meninger som mulig vedrørende høyttalerkabler. Det var derfor jeg anbefalte å gå til et lydforum, hvor du finner lydnerdene. 

Min anbefaling er som tidligere 2,5mm2 fortinnet twinkabel fra Biltema og kanskje 4mm2 til suben, slik som JRK anbefaler. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...