Jump to content

Edit History

ravddo

ravddo

Generelt skulle man tro at båten går høyere mot vinden når man skjøter inn. Det kan den gjøre men det er ikke sikkert båten går høyere mot vinden selv om baugen peker høyere. Dette pga avdrift. Generelt er en langkjølet båt sin kjølprofil ikke laget for å stå høyt mot vinden.

Jeg forstår at du har rulle? Da ville jeg laget en rullefokk som hadde skjøtehjørne plassert slik at skinnen kan justeres så det fungerer som en fokk når det blåser mye. Vevd polyester duk (dacron) er fornuftig på båten. Seilene er jo forholdsvis små så her er ikke prisen så gal uansett hvor du får fem laget.

ravddo

ravddo

Generelt skulle man tro at båten går høyere mot vinden når man skjøter inn. Det kan den gjøre men det er ikke sikkert båten går høyere mot vinden selv om baugen peker høyere. Dette bra avdrift. Generelt er en langkjølet båt sin kjølprofil ikke laget for å stå høyt mot vinden.

Jeg forstår at du har rulle? Da ville jeg laget en rullefokk som hadde skjøtehjørne plassert slik at skinnen kan justeres så det fungerer som en fokk når det blåser mye. Vevd polyester duk (dacron) er fornuftig på båten. Seilene er jo forholdsvis små så her er ikke prisen så gal uansett hvor du får fem laget.

• Create New...