Stekepanne Startet 24.Februar.2019 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2019 Hallo. Vi har en Yamaha 4hk fra 1986. Den har kranglet litt etter at den fikk litt møkkete bensin. Hadde opp fadderen og rengjorde, fortsatt no go, byttet membran på bensinpumpe og da blei det full fart. Siste turen i fjor sleit jeg med at den «kom og gikk». Jeg holdt full gass, men motoren gikk som ei kule før den enten døde eller gikk ned til tomgang, så full gass igjen osv osv. Nå plukket jeg forgasseren fra hverandre igjen og trenger litt hjelp med to ting: Bilde 1: Noen har prøvd å skru ut denne før, og ødelagt toppen. Sitter som faen. Er det nødvendig å bytte den eller skal jeg bare la den sitte? Bilde 2: hvor langt inn skal jeg skru denne? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2019 Bilde 1: bare blås ut av den med trykkluft og la den sitte. Bilde 2: dette er blandeskruen, den skal du helst ikke røre i det hele tatt. Men hvis du har hatt den ute og rotet med den: Skru forsiktig til bunns (ikke hardt!) Og halvannen runde ut. Så justerer du til motoren går lett etter start. Det er imidlertid aldri noen grunn til å skru ut denne. La den være som den er, innstillinger endrer seg ikke! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Stekepanne Svart 24.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2019 Tusen takk for svar! I affekt skrudde jeg ut alt jeg fant! Hehe Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 24.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2019 Er det noe annet som bør tenkes på for å være sikker på at forgasser er tip top og klar for nye eventyr? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2019 Sjekk at nåleventil ved flottøren åpner og stenger som den skal. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fjordland Svart 24.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2019 -Rengjør grundig, helst med ultralyd. (sjekk YouTube for DIY videoer) -Er flottør I god stand? Sjekk om den er lekk, fylles med bensin? -sjekk/juster flotørhøyden. -... Flotørventil, holder tett/åpner -sjekk flens mot innsug, er den plan? Pakninger ok? -Reedventiler... - sjekk bensinslanger/filter/pumper for lekkasje, innsnevring. Sett blandingsskrue på grunninnstilling og prøv igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 24.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2019 Tusen takk for mange gode tips! Oppfølgingsspørsmål: Teste flotøren - bare å putte den i en boks med vann og se om den flyter? Hvordan justerer man flotørhøyde? Hvordan teste flotørventil? Jeg tenkte å bytte alt av bensinslanger inni motoren. Det sitter en liten, hvit, plastikk-dings der. Er det en enveisventil? Den ser helt tom ut. Kan jeg sette på et lite filter her i tillegg? Tror det er mer passende enn å ha det mellom tank og motor. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Flottøren sjekkes ved å riste på den. Er den ikke tom er den lekk. Men dette kan utelukkes utifra de symptomene du hadde. Flottørventilen er imidlertid en vanlig synder, så den bør sjekkes. Dette gjøres ved å holde forgasserlokket horisontalt (normal stilling). Da skal ventilen åpne vha. tyngdekraften. Blås så inn i bensininntaket mens du løfter den forsiktig (kun noen grams trykk). Da skal den stenge, slik at du ikke klarer å blåse gjennom den. Hvis du må trykke hardt for å få den til å stenge, må den rengjøres/byttes. Sjekk også gjentatte ganger at den åpner når du slipper den ned, uten antydning til å henge igjen. Flottørnivået er neppe justérbart, men kan endres ved å bøye på opphengsarmen. Dette er imidlertid en relativt omfattende operasjon, som sjelden er nødvendig. Som "index" skrev, flytter normalt ikke luftskruen på seg, men den bør uansett tas ut for å få blåst ren kanalene bak den. Det man da gjør, er å telle omdreininger til helt lukket, før man tar den ut ;-) Nå bør den nok justeres, i hvert fall hvis tomgangsskruen også er endret. Hvis den er for langt inn, vil motoren vanligvis gå ujevnt på tomgang. Det gjør den hvis den er alt for langt ut også. Er den litt for langt ut kan du oppleve at motoren går fint, men stanser når du setter den i gear. Dette fordi den får for tynn blanding, som dermed gir mindre moment. Da må luftskruen skrus litt inn, og tomgangen deretter korrigeres med tomgangsskruen. Her må du regne med å prøve noen runder før resultatet blir bra. Sjekk i tillegg at dysa (den delen du ikke får ut) er ren innvendig, og ender i et uskadet hull (på rundt 1 mm) i bunnen. Er det noe som har kilt seg fast i den, så bruk en kobbertråd for å få det ut. Kobber er mykt, og vil ikke skade selve dysa. Et ekstra bensinfilter rett før forgasseren er ingen dum idé. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.