Mektek Startet 22.August.2005 Del på Facebook Startet 22.August.2005 Er det noen her som har erfaring med denne motoren? I boka står det jeg kan kjøre denne opp mot 4000 o/m i korte perioder? Eieren som jeg kjøpte denne av i sommer sa jeg ikke måtte kjøre over 2500 o/m! Motoren er fra ca. 1980. Overhalt for 4 år siden, og lite brukt etter den tid. Den virker i bra form. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 23.August.2005 Del på Facebook Svart 23.August.2005 Er det noen her som har erfaring med denne motoren? I boka står det jeg kan kjøre denne opp mot 4000 o/m i korte perioder? Eieren som jeg kjøpte denne av i sommer sa jeg ikke måtte kjøre over 2500 o/m! Motoren er fra ca. 1980. Overhalt for 4 år siden, og lite brukt etter den tid. Den virker i bra form. <{POST_SNAPBACK}> Tror noen missforstår her. 32 serien til Volvo ble vel introdusert sammen med 42 serien tidlig på -90 tallet. 92 tror jeg det var. 32/42 skal klare 3850 RPM +/-100 RPM. Har den kompressor? I såfall er det en KAD32 du har. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ole-Jacob Svart 23.August.2005 Del på Facebook Svart 23.August.2005 AQD32 er en 70-talls konstrksjon fra VP som ikke har noe med KAD-serien å gjøre. Alu topp som er utsatt for varmgang er vel så vidt meg bekjent ofte et problem med denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Tarsis Svart 23.August.2005 Del på Facebook Svart 23.August.2005 Trur dette er samme som MD21 men med 2 ekstra sylindrer MD21 er Indenor XD.P 4/90 / Peugeot 504 (XD90). Det er fleire dokumenter i dokumentarkivet under MD21A/32 Tarsis Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 23.August.2005 Del på Facebook Svart 23.August.2005 AQD32A ble produsert fra 1969 - 1977. Den er 6 sylindret med en effekt på 106 hk og oppgitt turtall på 4000 rpm. Den er vel i "familie" med den noe mer kjente AQD21A / MD21A som faktisk har et oppgitt turtall på 4500 rpm og som har vært omtalt en del på dette forumet tidligere. I utgangspunktet så er det en Indenoor eller rettere sagt en Peugot-motor som Volvo har marinisert. Det har vært noen artikler om disse motorene i Båtbørsen tidligere. Som det stod der så var det oppgitte turtallet på disse motorene alt for høyt i forholdt til hva motoren/toppen tålte. I Båtbørsen anbefalte de å heller øke propellen og kjøre på lavere turtall og benytte seg av dreiemomentet på motoren. Effekten på 106 hk er vel på bortimot maks turtall så den reelle effekten hvis blir mye lavere hvis man i realiteten ikke kan kjøre på dette turtallet. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.August.2005 Del på Facebook Svart 23.August.2005 Det som er meget viktig ved denne motoren er at den blir kjørt skikkelig varm før den belastes hardt. Dette gjelder forøvrig ikke bare denne motoren Det syndes ofte her.. Den har jo forøvrig ikke verdens beste rykte, og er nok en av de "volvo" motorene som var med å skape dårlig rykte for de grønnmalte fra søta bror. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Divemaster Svart 23.August.2005 Del på Facebook Svart 23.August.2005 AQD32 er en 70-talls konstrksjon fra VP som ikke har noe med KAD-serien å gjøre. Alu topp som er utsatt for varmgang er vel så vidt meg bekjent ofte et problem med denne motoren? <{POST_SNAPBACK}> AQAD32 = drevMD32=Aksling Nevnes 80 tallet, så regner mer med at dette er en 70-talls maskin og rekke sekser. Mye problemer med de som har blitt kjørt "hardt". disse ble tidlig installert i planende båter (Fairline Mirage, Phantom, Princess 32 etc. Også ombord i halvplanere og displasement båter, slik som Birchwood og en del Nederlandske båter... Hvor de ble kjørt hardt (Planende båter, og halvplanere som var undermotorisert), røyk toppene regelmessig, og var veldig upålitelige.... Hvordan Volvo klarte å selge disse maskinene for så lenge er helt uforståelig... De håndterte ikke turtallet, og den hurtige oppvarmingen med tilhørende varmgang. I displasement båtene hvor turtallet ble holdt nede ... 2 - 2500, så ble de nesten evigvarende.... men da tar du jo ut under 50% av hestekreftene, så det er jo egentlig forståelig. AQAD32 kom på markedet som 130 HK, ble nedjustert av etter tester av presse osv. til 106 ... og senere har jeg hørt at 93 er mer realistisk i moderne målestokk. Hold deg til 2500 du, så vil du ha en maskin som kan vare lenge ... ikke press denne da deler kan være vanskelige å få tak i, samt at forskjellige verksteder ikke vil ta imot disse maskinene pga det dårlige ryktet som de opparbeidet, som medførte mange garantikrav mot verksteder osv., som hadde tatt service og reparasjon på disse maskinene. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
fredivar Svart 23.August.2005 Del på Facebook Svart 23.August.2005 Motoren satt tydeligvis i Peugeot J7 fra 1965-1980. Se Peugeot J7 Sitér dette innlegget Link to post
Ben Svart 23.August.2005 Del på Facebook Svart 23.August.2005 Er det noen her som har erfaring med denne motoren? I boka står det jeg kan kjøre denne opp mot 4000 o/m i korte perioder? Eieren som jeg kjøpte denne av i sommer sa jeg ikke måtte kjøre over 2500 o/m! Motoren er fra ca. 1980. Overhalt for 4 år siden, og lite brukt etter den tid. Den virker i bra form. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har to stk av samme slag. De tåler godt ca 3000 og 3300 - 3400 i kortere perioder. Pass på varmgang, varmeveksleren tæres ved utgangen til manifolden, men kan repareres. med epoxy. Vanskelig å få tak i deler, som også er dyre(se innlegg drivstoffpumpe) Bertel O. Steen kan være vel så godt alternativ som Volvo. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.