Hulda
Hvis du tar en titt på denne linken:
https://www.youtube.com/watch?v=F6NZJgroiE0
Så beskriver 'Drake Paragon' en app på Ipad der det er lagt inn kart, som overlappes av værkart og kjøres via Iridium. Kontinuerlig oppdatering.
Autopilot er greit, og nødvendig. Det underlige er at Hulda, som er mindre langkjølet enn @Bitteliten, seiler forbausende godt med lastestrikker surret til rattet og ut til borde. Skal eksperimentere mer med dette til sommeren. Når Hulda ligger og seiler med autopiloten gående, trekker vi mellom 10- og 15 A kontiuerlig. Lanterner er LED og alle lys inne er LED. Så det er PC navigasjon, to Garmin-idioter, AIS og VHF i tillegg. Den Garminen vi har inne trekker så mye strøm at den varmer salongen, helt borti natta (type 4012). Får du kjøpt noe brukt, ikke kjøp Garmin 4000-serien. Den gamle PC'en (Toshiba) er heller ikke billig på strømtrekket. Slik sett har vi forbedringspotensiale, men det koster kroner.
Forbruksbanken vår er på 450 Ah og lader ved seilas om natten via aggregat. På en slik tur ville jeg hektet på et par store solcellepaneler med MPPT-regulator.
Hulda har AIS type (Class) B. Om jeg ikke hadde fra før av, ville jeg vurdert AIS type A på en slik tur.