Jump to content

Sertifikatkrav ved "utleie med skipper"

Saltos

Recommended Posts

Har tenkt litt på om jeg skal leie ut båten i sommer for å spe på en astronomisk utgiftspost som båt jo er. Har imidlertid betenkligheter med å la noen føre båten min uten tilsyn.

Er det sertifikatkrav dersom jeg skulle leid ut til en barnefamilie (to voksne m. barn) og vært med selv som skipper / ansvarlig? Det ville jo da snakk om kanskje 20' i året så målet er jo å dekke litt av kostnadene med å eie båten.

@Kallethekid: 45 fot.

Ser av forskrift om drift av fartøy som fører 12 eller færre passasjerer mv. at loven ikke gjelder for fartøy som ikke anvendes i næringsvirksomhet. Næringsvirksomhet er jo definert som en virksomhet som ikke er beregnet til å gå med overskudd over tid, noe dette helt klart ikke er. Jeg ser ikke for meg at virksomheten vil kunne dekke de faktiske driftskostnadene med maksimalt halvparten.

Dersom man bruker skatteetatens veiviser på om man driver næring eller hobby og bruker utleie av bil som eksempel så får jeg opp at det er hobby: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/veiviser/?22040=0

Jeg sender en mail til Sjøfartsdirektoratet for å høre, men ta gjerne å kommenter med tanker. Evt. om det er andre avklaringer / regler man også bør ta hensyn til.

Mener dette har vært diskutert en del ganger her før og at så lenge man tar betalt av passasjerer gjelder forskriften uansett hva det økonomiske resultatet av prosjektet blir, men det får du sikkert svar på fra sjøfartsdirektoratet.

Det går selvsagt an å lage en slik gråsoneløsning som brs skisserer, men det er viktig å huske på at hvis noe skulle skje kan det bli problemer hvis man kringgår regelverket med en papirkonstruksjon. 

Nå veit ikkje eg ka stor skute du har men at en famile med to barn feks som du nevner skulle være interessert i å leie båt med fører? kan eg aldri i verden tenke meg. Båt med fører blir utelukkende for fisketurer elns et par tre timer. Da du blir som kjentmann. 

Hva er det som er så spesielt med akkurat din båt som gjør at den ikkje kan føres uten ditt tilsyn?  Det som derimot blir et tema er at båten må ribbes totalt for personlige effekter og kvasiløsninger og denslags halvveise greier. 

Saltos skrev On 28.2.2019 at 10.18:

@Kallethekid: 45 fot.

Dersom man bruker skatteetatens veiviser på om man driver næring eller hobby ......

Ja, men det har flere ganger vist seg å være formidable sprik mellom skatteetatens definisjon av næringsdrift og Sjøfartsdirektoratets definisjon av samme.

Der skal man være forsiktig for å unngå å komme i en stygg klemme.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...