Jump to content

Horn / fløyte til 50 fots båt


Gammelfalken

Recommended Posts

Da jeg var i marinen hadde vi ikke behov for å bruke horn en eneste gang, og ikke har jeg hatt det i lystbåt heller! men sikkert fint å ha non blanke trompeter på taket. Når det gjelder skip er det sånn at tuta er i hennhold til størrelse på båten! F.eks Hurtigruta har valgt å installere horn som er teoretisk for båter med mye større tonnasje.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
-morten- skrev for 2 timer siden:

Da jeg var i marinen hadde vi ikke behov for å bruke horn en eneste gang, og ikke har jeg hatt det i lystbåt heller! 

 

Segla aldri i tåke då, reknar eg med... 

Fra Sjøveisreglane: 
"Regel 35. Lydsignaler under nedsatt sikt

I eller nær farvann med nedsatt sikt skal de signalene som denne regelen foreskriver, enten det er dag eller natt gis således:

(a) Et maskindrevet fartøy som gjør fart gjennom vannet, skal minst hvert annet minutt gi et langt støt."

 

I tillegg:
"Regel 33. Utstyr for lydsignaler

(a) Et fartøy på 12 meters lengde eller mer skal være utstyrt med en fløyte."

 

Forstår ikkje heilt kvifor ein skal få motstand når ein vil montere ei fløyte på ein 50-fots båt. 

Link to post
13 minutes ago, aleksbe said:

 

Segla aldri i tåke då, reknar eg med... 

Fra Sjøveisreglane: 
"Regel 35. Lydsignaler under nedsatt sikt

I eller nær farvann med nedsatt sikt skal de signalene som denne regelen foreskriver, enten det er dag eller natt gis således:

(a) Et maskindrevet fartøy som gjør fart gjennom vannet, skal minst hvert annet minutt gi et langt støt."

 

I tillegg:
"Regel 33. Utstyr for lydsignaler

(a) Et fartøy på 12 meters lengde eller mer skal være utstyrt med en fløyte."

 

Forstår ikkje heilt kvifor ein skal få motstand når ein vil montere ei fløyte på ein 50-fots båt. 

 

Det var ikke ment som motstand! bare en faktaopplysning! Tåkelur ble ikke brukt da jeg var i marinen. Skipstrafikken i Trondheimsleia bruker heller ikke å tute annanhvert minut om det er nedsatt sikt eller tåke, ville vært uutholdelig å være på hytta da! 

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Horn i ulike størrelser lager lyd med ulik frekvens. Frekvensen skal gjenspeile skipets størrelse. Fant en gang i tiden en veiledning for dette, men har ikke funnet den igjen siden. Et horn på en båt på 50 fot kan godt tillate seg å ha en litt dypere lyd enn på småbåter. Problemet med kompressorhorn som selges, er at det ikke oppgis hvilken frekvens de lager. Det skrytes bare av decibel. En kombinasjon av minst to kompressorhorn i litt ulik størrelse gir også en mye grommere lyd.

Link to post

Jeg la litt humor i svaret mitt lenger opp, angrer litt på det. Bakteppet er at jeg ikke ser nytten. Har ett kompressorhorn liggende i sikkerhetsutstyret, har aldri hatt behov for å bruke det. Strever også med å se når det kan brukes bortsett fra å hilse på vennebåter. (ja jeg kjenner sjøveisreglene). Skrur heller på radaren enn å finne frem hornet.

Link to post

Jeg fant, jeg fant. Internasjonale regler.

 

Du må ligge mellom 250 og 700 hz, og decibel ihht tabellen/frekvens. Lavere frekvenser bærer noe lengre, og har derfor noe labere dB.

Det er ingen forskjell på krav til småbåter og en båt på 19,9m.

 

 

ANNEX III: INTERNATIONAL TECHNICAL DETAILS OF SOUND SIGNAL APPLIANCES

1. Whistles

  1. Frequencies and range of audibility
    The fundamental frequency of the signal shall lie within the range 70-700Hz. The range of audibility of the signal from a whistle shall be determined by those frequencies, which may include the fundamental and/or one or more higher frequencies, which lie within the range 180-700Hz (+/-1%) for a vessel of 20 meters or more in length, or 180-2100Hz (+/-1%) for a vessel of less than 20 meters in length and which provide the sound pressure levels specified in paragraph 1(c) below.
  2. Limits of fundamental frequencies
    To ensure a wide variety of whistle characteristics, the fundamental frequency of a whistle shall be between the following limits:
    1. 70-200 Hz, for a vessel 200 meters or more in length;
    2. 130-350 Hz, for a vessel 75 meters but less than 200 meters in length;
    3. 250-700 Hz, for a vessel less than 75 meters in length.
  3. Sound signal intensity and range of audibility
    A whistle fitted in a vessel shall provide, in the direction of maximum intensity of the whistle and at a distance of 1 meter from it, a sound pressure level in at least one 1/3rd-octave band within the range of frequencies 180-700Hz (+/-1%) for a vessel of 20 meters or more in length, or 180-2100Hz (+/-1%) for a vessel of less than 20 meters in length, of not less than the appropriate figure given in the table below.

Length of Vessel in Meters

1/3 Octave band level at 1 meter in dB referred to 2x10-5 N/M2 Audibility range in Nautical Miles
200 or more 143 2.0
75 but less than 200 138 1.5
20 but less than 75 130 1.0
Less than 20 120 *1
115 *2
111 *3
0.5

*1 When the measured frequencies lie within the range 180-450Hz
*2 When the measured frequencies lie within the range 450-800Hz
*3 When the measured frequencies lie within the range 800-2100Hz

Link to post

Mht valg av horn så er det stort sett kun trykkluft som duger på sikt.

Det finnes anerkjente leverandører som Kockum Sonics, som har egne horn for alle størrelser fartøy.
Horn derfra kan kjøpes på ebay fra tid til annen.

 

Jeg kjenner en som ville unngå å ha egen kompressor. Han tok ombord en dykkerflaske og monterte på en god reduksjonsventil.

Dykkerflasken etterfylles med flere års mellomrom ...

Regelverket mht tone, rekkevidde, osv finnes i Vedlegg III til Sjøveisreglene:

Vedlegg III. Tekniske detaljer for lydsignalapparater

1. Fløyter.
(a) Frekvenser og rekkevidde av hørbarheten.

Signalets basisfrekvens skal ligge innenfor området 70-700 Hz. Rekkevidden av hørbarheten av signalet fra en fløyte skal bestemmes av de frekvensene, herunder basisfrekvensen og/eller én eller flere av de høyere frekvensene, som ligger innenfor området 180-700 Hz (± 1%) for et fartøy på 20 meters lengde eller mer, eller 180-2100 Hz (± 1%) for et fartøy på under 20 meters lengde, og som gir det lydtrykknivået som er spesifisert i avsnitt 1 (c) nedenfor.

(b) Grenser for basisfrekvenser.

For å sikre stor variasjon i fløytekarakteristikken skal basisfrekvensen for en fløyte ligge mellom følgende grenser:

(i) 70-200 Hz for et fartøy på 200 meters lengde eller mer,
(ii) 130-350 Hz for et fartøy på 75 meters lengde, men på mindre enn 200 meters lengde,
(iii) 250-700 Hz for et fartøy på mindre enn 75 meters lengde.
(c) Lydsignalstyrke og rekkevidde av hørbarheten.

En fløyte som er installert på et fartøy, skal i den retning hvor styrken er størst, og på en avstand av 1 meter fra den, gi et lydtrykknivå i minst et 1/3 oktavbånd innenfor frekvensområdet 180-700 Hz ( ± 1%) for et fartøy på 20 meters lengde eller mer, eller 180-2100 Hz (± 1%) for et fartøy på under 20 meters lengde, og som minst svarer til det trykk som er gitt i tabellen nedenfor: 

Fartøyets lengde i meter 1/3 oktavbåndnivå
ved 1 meter i dB
med referanseverdi
2 X 10-5 N/m²
Rekkevidden av
hørbarheten i
nautiske mil
200 eller mer 143 2
75 men mindre enn 200 138 1,5
20 men mindre enn 75 130 1
Mindre enn 20 120*1 0,5
  115*2 0,5
  111*3 0,5
*1 Når de målte frekvensene ligger i området 180-450 Hz.
*2 Når de målte frekvensene ligger i området 450-800 Hz.
*3 Når de målte frekvensene ligger i området 800-2100 Hz.
(d) Retningsbestemte egenskaper.

Lydtrykknivået til en retningsbestemt fløyte skal ikke være mer enn 4 dB lavere enn det foreskrevne lydtrykknivået i aksen i en hvilken som helst retning i horisontalplanet innenfor ± 45 grader på aksen. Lydtrykknivået i en hvilken som helst annen retning i horisontalplanet skal ikke være mer enn 10 dB lavere enn det foreskrevne lydtrykknivået i aksen slik at rekkevidden i hvilken som helst retning vil bli minst halvparten av rekkevidden i aksen forover. Lydtrykknivået skal måles i det tredjedels oktavbåndet som bestemmer rekkevidden av hørbarheten.

(e) Fløytens plassering.

Når en retningsbestemt fløyte skal brukes som den eneste fløyte på et fartøy, skal den installeres med sin største styrke rett forover.

En fløyte skal plasseres så høyt som praktisk mulig på et fartøy for å redusere at lyden blir avbrutt av hindringer og også for å gjøre faren for hørselskader hos besetningen så liten som mulig. Lydtrykknivået av fartøyets eget signal skal på lyttepostene ikke være over 110 dB (A) og så langt det lar seg gjøre helst ikke over 100 dB (A).

(f) Anordning av mer enn en fløyte.

Dersom det er anbrakt fløyter som er mer enn 100 meter fra hverandre, skal arrangementet være slik at de ikke gir lyd samtidig.

(g) Kombinerte fløytesystemer.

Hvis lydfeltet til en enkelt fløyte eller en av de fløytene som er nevnt i punkt (f) ovenfor på grunn av tilstedeværende hindringer kommer til å få en sone med et sterkt redusert lydnivå, anbefales det at et kombinert fløytesystem blir innstallert for å overvinne denne reduksjon. For så vidt angår reglene skal et kombinert fløytesystem anses som en enkelt fløyte. Fløytene i et kombinert system skal være anbrakt høyst 100 meter fra hverandre og arrangementet skal være slik at de gir lyd samtidig. Frekvensen til en hvilken som helst av fløytene skal atskille seg fra de andre med minst 10 Hz.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...