Jump to content

Scand 25 classic/ Buck 36 - Flaps

whatever

Recommended Posts

Ja jeg hadde Scand Classic ifjor uten trimplan og monterte trimplan i våres etter å ha sett på båten v sjøen for "noen", hvor enkelt den ble montert også på nye båter.

Vet ikke farten på båten føre montering da jeg ikke hadde gps ifjor, men etter montering gjorde den ikke mer enn 8 knop.

Men det var vesentlig forbedringer når det gjaldt sjøegenskaper, både ved stilleligge og under gange.

Med andre ord båten rullet mindre og var mye mer stabil.

Nå har jeg derimot solgt den selv om vi hadde en glimrende forsommer og ferietur nedover svenskekysten med den.

Årsaken var rett og slett at vi ønsket en annen løsning med toiletten og mere plass.

Nå er jeg eier av en Tresfjord 28 som etter min mening er en like flott båt som Scand`en var.

Mvh

en knop å tjene + stabilitet høres ikke dumt ut. Var det lett å lage? Fikk du mal en plass?

Tresfjord har nok bedre plass en classic'en - har ikke blitt helt bitt av to fot syken i år :wink: (er litt sugen på en summer family - men ser vel at bruken min forsvarer vel mest prisleien til classicen)

Ringte med Scan - de tar 2800,- for flapsen - og den øker farten med ca.1.5 knop. Det er vel ikke noe å spare på å lage denne selv?

Redigert av whatever (see edit history)

en knop å tjene + stabilitet høres ikke dumt ut. Var det lett å lage? Fikk du mal en plass?

Tresfjord har nok bedre plass en classic'en - har ikke blitt helt bitt av to fot syken i år  :wink:  (er litt sugen på en summer family - men ser vel at bruken min forsvarer vel mest prisleien til classicen)

Ringte med Scan - de tar 2800,- for flapsen - og den øker farten med ca.1.5 knop. Det er vel ikke noe å spare på  å lage denne selv?

<{POST_SNAPBACK}>

Nei for all del kjøp den hos Scand.

Den er støpt i en del med en leppe som går vertikalt oppover ca 10 cm og som følger skroget perfekt.

Ta 2 lekter og stemple opp under skroge bak der det flater ut.

Legg deretter flapsen på lektene og trykk den mot skroget og sentrer den i midten.

Forbor med bor lik det som skal til for at karosseriskruene (i syrefast) som følger med, får feste i båten.

Jeg kjøpte 3 stk 6 mm syrefaste maskinskruer i tillegg som ble satt inn i forkant av flapsen på begge sider og 1 bak.

Ta så flapsen av og bor opp hullene til skruestørrelse.

Klin deretter baksiden av flapsen med Tec7 eller sicaflex og trykk den inn mot skroget og skru fast.

Dette løsner garantert aldri.

Jeg gjorde dette etter at skroget var strippet for primer/bunnstoff og monterte deretter flapsen og primet "alt" med 3 strøk epoxyprimer.

• 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...