Silkebrisen Startet 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2019 Tenker å fjerne slitt teakdekk fra 1991 på sikt og er interessert å høre fra dere som har gjort dette på deres båter. Jeg tenker enten å fjerne teak for så å tette igjen skruhull og legge ny gelcoat, eller legge noe annet som erstatning for teaken. Kan jeg få høre deres løsninger/erfaringer? Fint hvis jeg kan se bilder av det dere har gjort. :) Jeg er klar over at dette sannsynligvis er en møkkajobb...;) Legger med bilde av dekket på båten, heldigvis er det kun teak på nedre del av dekk. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Enda bedre, ta en titt på denne jobben han er gjør med dekket. Et skrudd teakdekk på en plastbåt etterlater hundrevis av skruehull hvorav veldig mange lekker vann ned i laminatet: https://www.youtube.com/watch?v=pjZdTv2KMSE&list=PLQyv5OlNbA-o6qnrrBVRHDH816FozYm5y Sitér dette innlegget Link to post
Silkebrisen Svart 2.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Fant ikke noe i vedlagt link ang. dekket...? Fatter ikke hva de tenkte med på 80-90 tallet når de la skrudd teakdekk på nye og flotte båter, i mine øyne er dette hærverk...;) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Ja, å se det arbeidet som er gjort på Sail Life-kanalen med å fjerne teakdekket er effektiv vaksine mot å skaffe seg båt med dette. Om man har plass innendørs så letter det jo jobben ganske så ekstremt. Til det opprinnelige spørsmålet, så er det sannsynligvis ikke bare å fjerne teaken og legge på annet antiskli-lag. Du må påregne å finne fuktig distansemateriale som må erstattes, dvs at du får en jobb med å fjerne dette og legge nytt samt støpe nytt topp-lag og så kan du påføre antiskli-lag. Har sett en del båter som har limt teak-dekk, og da er det jo en litt annen og hyggeligere historie. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Silkebrisen skrev 38 minutter siden: Fant ikke noe i vedlagt link ang. dekket...? Fatter ikke hva de tenkte med på 80-90 tallet når de la skrudd teakdekk på nye og flotte båter, i mine øyne er dette hærverk...;) Du må nesten orke å bla lite grann. Vanligvis skjer det over år en utvikling. Vakuumliming var ikke funnet opp innen vanlig båtbygging på 80-tallet. Heller ikke var fungerende lim utviklet enda som fungerte til oppnåelig pris på utsiden av lab'en. Sånn var det bare. Til eksempel hadde ikke motoren på T-Ford trykksmøring. Kun for å illustrere at det siste utviklingstrinnet har ikke kommet enda. Så utfordringen vil kunne bli å fjerne mulig fuktighet fra laminatet. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Jeg må før eller senere gjøre samme jobb. Og etter å ha snakket med båtbyggere og set på YouTube har jeg foreløpig landet på følgende «oppskrift»: fjerne skruer og teak, slipe ned all gelcoat, bor opp skruehullene med Ø25-50mm hulbor (jeg har marineplywood som distansemateriale, og se for meg at jeg kanskje kan fjerne 90% av evt fuktighet rundt skruene på denne måte), lime propper i hullene, legge min. 2 lag med 400 gr glassfiber, legge antiskli eller Kiwigrib. Der er ikke problemer med mykt dekk eller likende pga fukt i dag, men mann må vel være forberedt på å finne alt fra litt fuktig finer til muld.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 40 minutes ago, Bjørkski said: Jeg må før eller senere gjøre samme jobb. Og etter å ha snakket med båtbyggere og set på YouTube har jeg foreløpig landet på følgende «oppskrift»: fjerne skruer og teak, slipe ned all gelcoat, bor opp skruehullene med Ø25-50mm hulbor (jeg har marineplywood som distansemateriale, og se for meg at jeg kanskje kan fjerne 90% av evt fuktighet rundt skruene på denne måte), lime propper i hullene, legge min. 2 lag med 400 gr glassfiber, legge antiskli eller Kiwigrib. Der er ikke problemer med mykt dekk eller likende pga fukt i dag, men mann må vel være forberedt på å finne alt fra litt fuktig finer til muld.. Ja, dette høres ut som en realistisk plan. Går an å fjerne fuktig distansemateriale og så fylle med fortykket epoksy. Om man ønsker å kutte noen hjørner så går det vel an å legge Kiwigrip rett på toppen av det gamle laminatet og på toppen av epoksy-pluggene - må selvsagt gjøres skikkelig rent og slipes for heft. Personlig ville jeg nok også har vurdert sterkt å støpe ekstra på toppen av dekk-laminatet, men det kommer jo mye an på hvor kraftig og i hvor god stand laminatet viser seg å være. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Før i tiden var det i handelen stoffer som Xylamon og Pingo soppvask. Om distansmaterialet har nødvendig styrke , men er angrepet, ville disse stoffene gjort slutt på alt liv og trevirket ville tørket ut. Som eks. å borre et 50 mm hull ned til innerlineren og tømt Xylamon oppi. Vi brukte disse stoffene blant annet når vi skulle reparere spanter. Laget et hull og foret på med giften. Våte spanter tørket ut, og vi kunne se hvor lang råtan hadde gått. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Thostr jeg tenker å lage propper med samme hulbor som jeg sager ut med, gapet fylles med epoxy. Det går fint å bruke epoxy ( med fyllstoff) til dette og andre mindre områder. Må man reparere større områder ville jeg bruke finer eller «skum». Epoxy utvikler mye varme hvis man legger tykke lag, typpisk tykkere enn 5-10 mm litt avhengig av hvor stor overflaten er. For å være rimelig sikker på at det ikke sprekker rundt hullene må man legge en glassfiberduk over, også når man vil benytte feks Kiwigrip. Hulda, vi bruke også xylamon da jeg gikk på båtbyggerskolen i Jondal tidelig på 90-tallet, men det er vel ute av handel for lenge siden. Men en god ide. Vil Borakol gjøre samme jobb? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 12 minutes ago, Bjørkski said: For å være rimelig sikker på at det ikke sprekker rundt hullene må man legge en glassfiberduk over, også når man vil benytte feks Kiwigrip. Ja. Tenkte meg ikke godt nok om når jeg skrev det med kun fortykket epoksy. Jeg er helt enig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Det vet jeg ikke. Poenget mitt var at trevek med råte, tørker innmari langsomt, er erfaringen. Og at selv om man pakker inn råtan, så fortsetter den å utvikle seg. Hvis det ikke er svikt i dekket, er det et godt tegn. Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Hei. Tenkte jeg bare ville dele noen videoer med dere i fra min favoritt kanal BoatworksToday. Planlegging a teakdekk fjerning: https://www.youtube.com/watch?v=k3HTQ1di06w Fjerning av teakdekk: https://www.youtube.com/watch?v=V8jxHCHPeGM&t=45s Eksponering av dekks kjærnen: https://www.youtube.com/watch?v=PFM6ZR1EbOA Forsegling av kjærnen: https://www.youtube.com/watch?v=AmmSD-OfIsc Glassfiber arbeid dekk: https://www.youtube.com/watch?v=Z9oUxVqQySw Reprasjon av hull etter teakdekk skruer: https://www.youtube.com/watch?v=2nx7HEWGZaA Legging av glassfiber over dekket: https://www.youtube.com/watch?v=ihhr283aW1A Siste klargjøring før legging av teak dekk: https://www.youtube.com/watch?v=-gOtxXwoAO4 Lage maler ttil nytt teakdekk: https://www.youtube.com/watch?v=GkjDLGag6pA Legging av nytt teakdekk, fullføring av prosjekt: https://www.youtube.com/watch?v=v7WlYFiycnQ Håper dette kan være til nytte. Sitér dette innlegget Link to post
Silkebrisen Svart 4.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2019 Hulda skrev On 2.3.2019 at 14.42: Du må nesten orke å bla lite grann. Vanligvis skjer det over år en utvikling. Vakuumliming var ikke funnet opp innen vanlig båtbygging på 80-tallet. Heller ikke var fungerende lim utviklet enda som fungerte til oppnåelig pris på utsiden av lab'en. Sånn var det bare. Til eksempel hadde ikke motoren på T-Ford trykksmøring. Kun for å illustrere at det siste utviklingstrinnet har ikke kommet enda. Så utfordringen vil kunne bli å fjerne mulig fuktighet fra laminatet. Ok, så ikke at det var flere videoer første gang...;) Men når jeg ble klar over dette og "orket" å bla til jeg fant rette videoen ser jeg jo at frykten jeg hadde for at dette kan være litt av en jobb ble bekreftet. ;) Heldigvis er ikke dette en jobb jeg skal til med i morgen så jeg har god tid til å planlegge jobben til den en gang kommer. Det blir nok ett heftig vinterprosjekt i forbindelse med opplag på land i en innendørs hall. Å gjøre jobben utendørs ser jeg blir håpløst, ihvertfall her på Vestlandet. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Silkebrisen Svart 4.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2019 Er det noen som har gjort denne jobben og lagt noe annet en teak oppå dekk? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2019 Du får jo kunstig teak som limes rett på dekk...det vil jo kunne skjule rep. jobben om den blir veldi synlig.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 4.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2019 39 minutes ago, Ida Marie III said: Du får jo kunstig teak som limes rett på dekk...det vil jo kunne skjule rep. jobben om den blir veldi synlig.. Ja finnes mange 'substitutter' som Flexiteek, Isiteek osv. Jobben blir jo dog bare større og dyrere med slikt på. Jeg hadde personlig gått for Kiwigrip for å få antiskli-effekt. En fordel med å legge noe på toppen (uansett hva det er) er at man ikke trenger å være _så_ opptatt av finish før man går i gang med påføring, ihvertfall om man går for heldekkende Kiwigrip. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2019 Hvor får man fatt i Kiwigrip? Noe å vurdere på Hulda, vinterglatt som bare fff. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Jeg rev av et 28 år gammelt teakdekk på en HR 352 i 2008 før jeg reparerte fuktskader i dekket fra gamle lekkasjer, og deretter la på nytt teakdekk. Det tok meg ca. 700 arbeidstimer, men jeg vil tro jeg kunne gjort det en del raskere i dag da man gjerne gjør ting raskere etter å ha gjort det en gang allerede. Fuktskadene var best synlig der hvor dekket er forsterket med plywood i stedet for divinycell e.l. Jeg boret opp alle skruehullene (ca. 1800), og der det var plywood kunne jeg se på boren i det jeg trakk den opp at det så ut som den hadde vært en tur i blomsterbedet. Man finner mye bra på nett, men også en del løsninger som ikke er like gode. Å velge hva som er bra eller ikke er ikke alltid like enkelt, men jeg har fått gode tilbakemeldinger på jobben jeg gjorde også fra et par båtbyggere som har lang erfaring i å legge teakdekk, samt bytte ut gamle slitte teakdekk så jeg tror nok jeg ville gått for samme løsning i dag hvis jeg hadde skulle lagt nytt dekk. Kanskje sett på vakumering, men jeg ville definitivt ikke boret opp skruehullene med 25-50 mm. hullsag. Jeg ville heller ikke gått for flexiteek e.l. men lagt teak slik jeg gjorde den gang eller bare støpt nytt dekk med antiskli av et eller annet slag. Ikke noe galt i teak lookalikes, men jeg har ennå tilgode å se noe jeg har likt. Legger ved link til et album jeg laget på prosjektet så du kan se litt av hva du har i vente. Ser du bort fra de bildene hvor jeg er i gang med å legge nytt dekk er det vel mye av det samme du skal gjøre. En helt grei jobb hvis du har litt tålmodighet, men det å legge nytt dekk var atskillig mere morsomt enn det å rive av gammelt dekk og det å reparere skadene i dekket. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2019 Nevermind skrev 38 minutter siden: Jeg rev av et 28 år gammelt teakdekk på en HR 352 i 2008 før jeg reparerte fuktskader i dekket fra gamle lekkasjer, og deretter la på nytt teakdekk. Det tok meg ca. 700 arbeidstimer Et imponerende stykke arbeid! Og fin dokumentasjon av arbeidet i tillegg Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Dette står det virkelig respekt av, @Nevermind. Flott at du dokumenterte prosessen så grundig. For 35 år siden jobbet jeg en periode på et lite trebåtbyggeri, og fikk da være med på arbeid med teakdekk. Etter det har jeg hatt særdeles stor respekt for dette og de utfordringene man kan få hvos grunnarbeidet ikke er godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Takker så mye. Må si jeg var overrasket over alle fuktskadene under det opprinnelige dekket, og det at det stort sett bare var en "tråd" lim under teakstavene. Jeg la mere lim, og brukte tannsparkel slik at det ble som en membran under teakdekket. Ser rett som det er at folk averterer 80-tallsbåter på finn.no hvor det står at natene er skiftet. Så høyt som en del av disse båtene er priset synes jeg synd på de som kjøper båt i god tro på at alt da er i orden. Tilbake til trådstarter så er det en overkommelig jobb å fjerne gammel teak. En av videoene lengre opp i tråden viste vel det at man bare river av gammel teak med et rivjern uten å ta opp skruene først. Hullene blir ubetydelig større, og må allikevel bores opp litt, men ikke med hullsag. Finner du fukt er det bare å sage ut de delene av dekket, og så støpe nytt. Legg epoxy med fyllstoff der det har vært finerplate så unngår du at det rotner ved en evt. fremtidig lekkasje. Liker man flexiteek er det en god løsning, og den slites ikke slik teak gjør. Personlig ville jeg nok valgt gelcoat med antiskli. Enklere, billigere, og like fint i mine øyne. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 Hulda skrev On 4.3.2019 at 15.49: Hvor får man fatt i Kiwigrip? Noe å vurdere på Hulda, vinterglatt som bare fff. https://www.benns.se/searchresults?pagesize=20&searchstring=Kiwigrip Roller 4" http://www.hfmarinsweden.se/aterforsaljare Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 10.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 @Roger jo, kjente til dem. Det er også en i Danmark. Ser ikke ut til at det er noen i Norge. Tenker jeg stikker innom DK og får det der. Dekket mitt er så innmari glatt om vinteren. Livsfarlig for gamlinger. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2019 (redigert) Hvorfor det 1,648.00 kr danske mot 1.848 kr svenske er dårlig butikk. Noen tips. https://www.jamestowndistributors.com/userportal/document.do?docId=1143 En test https://www.pbo.co.uk/event/beaulieu-boatjumble/deck-paints-test-17514 Redigert 10.Mars.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Silkebrisen Svart 13.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2019 Nevermind skrev On 9.3.2019 at 22.17: Takker så mye. Må si jeg var overrasket over alle fuktskadene under det opprinnelige dekket, og det at det stort sett bare var en "tråd" lim under teakstavene. Jeg la mere lim, og brukte tannsparkel slik at det ble som en membran under teakdekket. Ser rett som det er at folk averterer 80-tallsbåter på finn.no hvor det står at natene er skiftet. Så høyt som en del av disse båtene er priset synes jeg synd på de som kjøper båt i god tro på at alt da er i orden. Tilbake til trådstarter så er det en overkommelig jobb å fjerne gammel teak. En av videoene lengre opp i tråden viste vel det at man bare river av gammel teak med et rivjern uten å ta opp skruene først. Hullene blir ubetydelig større, og må allikevel bores opp litt, men ikke med hullsag. Finner du fukt er det bare å sage ut de delene av dekket, og så støpe nytt. Legg epoxy med fyllstoff der det har vært finerplate så unngår du at det rotner ved en evt. fremtidig lekkasje. Liker man flexiteek er det en god løsning, og den slites ikke slik teak gjør. Personlig ville jeg nok valgt gelcoat med antiskli. Enklere, billigere, og like fint i mine øyne. Takk for utfyllende svar og mange fine bilder. Som de andre også skriver er det ingen tvil om at du har gjort en kjempejobb. Jeg tilhører nok en annen kategori når det gjelder tålmodighet, spesiellt på detaljarbeid så jeg har for lengst bestemt meg for at når teaken på dekk en gang ryker så blir det kun gelcoat med antiskli. Teakdekk er fint på andres båter og i mine øyne er tre forbeholdt trebåter..;) Ett annet argument mot teakdekk kan dere se bilde av under. Jeg har dessverre vannlekkasje via hullet for dekksgjennomføring til vanntanken som jeg er i startfasen med å utbedre. Her er det 4 sprekkdannelser i innerliner & laminat som muligens går tvers gjennom helt opp på dekk. Men en mulig vannlekkasje der skjules selvsagt av teaken, altså enda ett argument for å få vekk oppfyringsveden på dekk...;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.