mons
Hei
Enkleste forslaget fra Ventus med å trekke inn/ut over rekka manuelt er vel driftssikkert og bra, men jeg er avhengig av at det i sammenpakket stilling ligger langs rekka. All plassen på taket og baugen bruker vi når vi plukker spøkelsesredskaper.
Å ta den opp manuelt langs rekka i litt sjø betyr lite ståplass (ca 30 cm bredt dollbord) og litt tunge ting å håndtere. Ikke ønskelig.
Tror nok at denne løsningen fra Barbaria er nokså likt det jeg ønsker, men det hadde vært artig om den blir elektrisk kjørbar.
Hvis den har en fastsatt styrt bevegelse er det enklere å berge den litt store GPS antennen som skal monteres i toppen av stanga.
Brukshastigheten blir under 5 knop, men jeg vil at den skal tåle å kjøre i 10 i "unntakstilfeller"
Vi har innimellom med oss over 20 spøkelsesredskaper inn og har bestemt at redskaper med løse tauender ol ikke skal opp i nærheten av propellen. Bak skal det være plass til 8 dykkere med utstyr evt færre og en rov med 250 m kabel.
Røret står i kjelleren min, og på det sveises en rørflens som passer på sonden.
Har god tilgang på syrefast hos skraphandler, men litt dårlig med maskineringsmuligheter. Kan ordne det som er nødvendig, men ikke masse bare for gøy.
Kapping, sveising osv er ingen problem, og innfesting i båten bør gå bra.
Når den er svinget inn ser jeg for meg at sonden lander i en låsbar holder slik at vi kan tyverisikre den uten demontering.
Fikk nettopp beskjed om at båten i dag akkurat hadde losset 16 spøkelsesredskaper når den gikk ut for Mayday utfor Flekkerøy. Kajakkpadler i sjøen. Får se hvordan det går..
Padleren ble berget rett før de kom fram og alt er visst vel med han.