K.I.S.S. Startet 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2019 har en 24v dynamo og vil lade en 12v batteribank , Hva trenger jeg?? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 En 12v dynamo eller en 24v/12v ladder Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 (redigert) Tveksam om det inte är enklast att byta generator, men annars borde man kunna använda en DC/DC omvandlare. Redigert 2.Mars.2019 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Det er jo også mulig bare å bytte spenningsregulatoren på dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Jeg hadde vurdert om man virkelig trenger ett 12v batteri ombord for man kan jo ta ut 12v ved å bruke en omformer. Hvis ja har jeg ikke ett bedre råd å gi en omformer 24v-220V + batterilader eller lade 12v batteriet på landstrøm Kan ikke komme på noe bedre hvis man er avhengig av også å lade 24V i fra dynamo Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 (redigert) Det med omformer må ev. dimensjoneres etter andre el.motorer om bord. Trådstarter gir null info. om eventuelle wincher, dass, baugpropell, starter osv. Det blir litt teleptiøving. Kan være at det skal om bord i en båt der alt annet er 12 V, og at man har en 24 V dynamo på hylla. Redigert 3.Mars.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Ut fra en tråd trådstarter hadde på fredag så har han 24 volt starter og instrumenter til motoren. Men resten må han selv komme med. Det er grenser for mine telepatiske evner Sitér dette innlegget Link to post
sjore Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Kunne man koblet to 12 volts i serie og « tappet» 12v fra «midten»? Man kunne kanskje hatt en vender til å velge hvilket batteri man skulle ha mot jord i kretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Klussete greier, laderegimet går som regel feil. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Forholdsvis liten 24V startbatteribank, større 12V forbruksbank, 24->12V DC/DC lader eller egen dynamo for 12V. Å koble seg inn "i midten" på en 24V batteribank er å be om trøbbel. Sitér dette innlegget Link to post
sjore Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Hva blir problemet hvis man kobler seg inn på midten - er det varierende spenning når dynamoen lader? Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Går helt fint å lade i serie og tappe i parallell. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Regulatoren føler kun spenning. Den delen av batteribanken som har høyest spenning vil styre laderegimet. Den delen der det blir trukket mest strøm vil bli underladet. Forholdet har blitt forsøkt i mange settinger, går like dårlig hver gang. En kompis ville ha blant annet 24 V baugpropell, ankerwinch, etc. På Perkins'en monterte han ekstra 24 V dynamo for å fóre en ekstra 24 V batteribank. Resten av båten ble 12 V. Han er av profesjon skipsingeniør og har jobbet for verftene på Orust. Uten at det forteller noe om hvor dyktig han er. Nå er han 75, og jobber fremdeles. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Seilerslask skrev for 3 timer siden: Å koble seg inn "i midten" på en 24V batteribank er å be om trøbbel. Enig, fordi det før eller siden vil skape ubalanse mellom batteriene i serien. Når de da skal lades så vil det som er nedtappet få for lite strøm, mens det som er oppladet fra før vil koke før spenningen synker. Til slutt er begge batteri ødelagt. Det er jo av samme grunn man skal bytte alle batteri i fjernkontroller samtidtig og aldri ett og ett. 95% av slike fjernkontroller har batterier i serie. Parallell er annerledes. Da vil et tomt batteri lades mer enn det fulle i parallellen da det ikke går strøm inn på det fulle før det tomme når samme nivå. I serie må strøm og spenning gjennom alle batterier i serien og dermed blir noen overladet, mens andre får for lite om de er i ubalanse. Sitér dette innlegget Link to post
ulsetbåt Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Jeg skal montere ekstra dynamo på min motor i løpet av våren, da jeg har ledig spor på reimskiva til det. Har landet på at det er den beste løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Kan det være at jørg har en omformer Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 (redigert) Jo, vi har forskjellige BB-ladere, fra 20 til 120A. Flere ladere kan slås sammen, i tilfellet det trengs mer. Spørsmålet for meg er først og fremst hvor mye strøm TS trenger på sekundærbatteriet (12V). Finnes det mulighet for å drive separat dynamo da er det kanskje også en fin løsning. Også med den finnes det mange muligheter, inkl. ordentlig styring vha. gode regulatorer. .....aaaaalt etter behov. Jørg Redigert 3.Mars.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
K.I.S.S. Svart 4.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2019 Hei og takk for mange gode tips . For å gjøre det billigere la jeg opp en egen kurs for 12v og lader denne batteribanken via de ander batteriene (Skillerele). Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 4.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2019 Skillerele mellom 24v og 12v???????????????????????????????????????????? Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 4.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2019 K.I.S.S. skrev for 2 timer siden: Hei og takk for mange gode tips . For å gjøre det billigere la jeg opp en egen kurs for 12v og lader denne batteribanken via de ander batteriene (Skillerele). Attevar? Sitér dette innlegget Link to post
K.I.S.S. Svart 4.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2019 Beklager dette ble feil fra min side , det skal ikke være noe skillerele . Jeg fikk tak i en fra 24v til 12v omformer slik det var tidligere Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 4.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2019 @K.I.S.S. Aha. Hvor mange Amper lader den 12V batteriene med? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2019 Omformer er ikkje egnet til å ivareta god batterihelse. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hegra Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Hvorfor ikke bare ha to 24 volt battribanker, en start og en forbruk. Så kobler du omformer til forbruksbatteribank og 12 volt forbrukere direkte til omformer. Det krever riktignok at omformer er stor nok til.å drive 12 volt utstyret Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Det vill i alle fall være en mye bedre løsning enn og lade med en omformer fra 24 volts batteribank til 12 Volt. Om det er praktisk mulig er jo litt avhengig av hva man har av utstyr og hvor mye strøm det trekker. Efektiviteten på slike omformere ligger gjerne fra 70-90 % virkningsgrad. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.