Jump to content

Lade 12v batteri fra 24v dynamo, hva trenger jeg?


K.I.S.S.

Recommended Posts

En omformer kan brukes betinget til lading.
Det er mulig når batteriene utlades <7% (absolutt grense) slik at den kan stå i floatspenning i hele tida.

Ren praktisk anbefales slik lading ikke for noen som helst bly-batterier som brukes til forbruksbank.
Det er illusorisk å anta att en slik bank ikke utlades med mer enn 7%.
Ved bruk på AGM er det komplett feil fordi AGM trenger helst økt ladespenning og (helt motsatt)
bør floatlades ikke med mer enn 13,3V over lengre tid.  

Omformeren måtte da brukes slik at man justerer manuell,
og dette er vel for de fleste en blanding av upraktisk og farlig.

:fishing:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

@Joerg Becker (ikke helt relatert til tråden, men relevant til problemstillingen) ... kan man bruke f.eks. en Victron MPPT regulator for å lade 12V batteri fra en 24V krets? F.eks. om man setter den opp slik at MPPT-regulatoren ikke får strøm fra 24V med mindre motoren går? Disse regulatorene er jo forholdsvis prisgunstige, og har programmer for lading av forskjellige typer batterier.

Link to post

Man kan nok bruke en slik regulator også, når strømmen er begrenset.

 

Termisk stabilitet ift. konstant effekt og omgivelsetemperatur?
Har jeg aldri sammenliknet.

Men at det er mere prisgunstig?

Ser du f.eks. på en 241235 da koster den idag ca. 4.100,- (uten rabatt) og

leverer opp til ca. 68A på 12V avh. primærspenning.
 

:fishing:
Jørg

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Joerg Becker skrev 30 minutter siden:

Man kan nok bruke en slik regulator også.

Var det jeg mente, men som under:

Joerg Becker skrev 30 minutter siden:

Termisk stabilitet ift. konstant effekt og omgivelsetemperatur?
Har jeg aldri sammenliknet.

Dette er jo fort noe annet.

 

Og skal man over 20-30A ser det ut som at det fort er hipp som happ.

 

Morsomt tankeeksperiment i noe fall :smiley:

Link to post

...det ante meg etter hvert at jeg burde ha formulert tydelig. :rolleyes:
Beklager.
 

Jeg skrev:
"Man kan nok bruke en slik regulator også, når strømmen er begrenset. "

Når nå noen leser dette kunne man mene at jeg sier "Ja, det går".
Men riktig og enkelt svar burde ha vært  "Nei, det går ikke" ......
....fordi det finnes ikke noe strømbegrensning når solcelleregulatoren
er koblet til et batteri som er strøm-kilden.

Et batteri leverer tross alt mange hundre, noen t.o.m. flere tusen Ampere.
Solcelle-Regulatoren (hvilken som helst) ville da bare brenne opp.

Begrenset betyr alså "begrenset til maks inngående strøm som regulatoren er beregnet til"

Fasit er at TS og menigmannen må bruke en BB-lader, som kan begrense strøm uansett hvor stor primærkilden er.


Sorry, fremtidig skal jeg skjerpe meg igjen og begrense informasjonene til det vesentlige som passer til de fleste.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Når Victron skriver "ja" på egne sidene da er det evt. riktig.
Ellers: Nei.
Les også:
https://www.victronenergy.com/blog/2014/03/28/matching-victron-energy-solar-modules-to-the-new-mppt-charge-regulators/

 

Helt nederst.

"Oversizing a PV array"


Men jeg er i kontakt med teknikere i Nederland, skal sjekke og kommer tilbake med sikker svar.


:seeya:
Jørg

 

 

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Du bør holde 24V systemet inntakt som det er. Altså lastebil systen, ikke rot noe her. Du trenger bare et ekstra 12V batteri av samme størrelse. For 12V så kjøper du en DC/DC omformer STEP DOWN. Den må selvfølgelig tåle forbruket, og kjører ned 24V til 12V. Det er vel bare en bilradio og en liten støvsuger som trenger 12V. Bilradioen må ga 12V, støvsugeren kan du jo koble en lyspære i serie med for å regulere ned strømmen. 24V vil jo gi 4x mindre spenningsfall enn 12v og er et mye bedre system på den måten. Er jo derfor de bruker det på lastebiler.

Redigert av tekniker3 (see edit history)
Link to post

En liten støvsuger med 12V kan fort trekke 30A, radio vet du ikke, men kan også suge "alt mellom 0,3 og 30A".
Så vet du fremdeles ikke om batteriene på sekundærkretsen arbeider syklisk eller antisyklisk,
og med det vet man ikke hvilken ladekarakteristikk DC/DC forsyningen/omformeren/laderen må levere.

Så mener jeg at det kan være litt tidlig med en statisk anbefaling til TS som du slår fast i tredje setningen din
når ikke den tilbyr andre muligheter også?

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Joerg Becker skrev for 21 timer siden:

Når Victron skriver "ja" på egne sidene da er det evt. riktig.
Ellers: Nei.
Les også:
https://www.victronenergy.com/blog/2014/03/28/matching-victron-energy-solar-modules-to-the-new-mppt-charge-regulators/

 

Helt nederst.

"Oversizing a PV array"


Men jeg er i kontakt med teknikere i Nederland, skal sjekke og kommer tilbake med sikker svar.


:seeya:
Jørg

 

 

 


Da fikk jeg ikke flere svar fra teknikeren, men ser at Victron gjorde endring i sidene ovenfor (punkt Q7)
fra "Yes" til "No", som tilsvarer det som kan leses i både forklaring og databladene til regulatorene.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg hadde selv samme problemstilling en gang i tiden (antar 24V starter og dynamo, eventuelt også instrumenter). Min løsning var å bytte til 12V dynamo for lading av forbruksbanken (og drift av thruster) med full kapasitet, og kun lade startbatteriene med en enkel og billig 12V til 28V converter (justerbare CV/CC) som kun kobler inn når dynamoen lader ved hjelp av et spenningsstyrt skillerele. Kan lade startbatteriene med rett i under 1,5A og opp til passende spenning. Da 24V kretsen ikke bruker strøm til annet enn start og aldri trenger å fylle opp mange Ah er dette mer enn godt nok for meg. En normal start bruker maksimalt 0.2Ah (200A/3sek), noe denne løsningen fyller opp i løpet av de første 7 minuttene. Om instrumentene også benytter noen hundre mA ville jeg ansett som uproblematisk. En eventuell permanent innkoblet stoppsolenoid drar noe mer strøm, men kraftigere convertere finnes selvfølgelig for dem som har behov for dette. Alt dette (skillerele og spenningsconverter) kostet kanskje en 50-lapp fra mine internasjonale handelspartnere og tar opp plassen til en fyrstikkeske, med tillegg av en 12V dynamo fra en gammel bil.

Link to post
X10an skrev for 8 timer siden:

Kan lade startbatteriene med rett i under 1,5A og opp til passende spenning. Da 24V kretsen ikke bruker strøm til annet enn start og aldri trenger å fylle opp mange Ah er dette mer enn godt nok for meg. En normal start bruker maksimalt 0.2Ah (200A/3sek), noe denne løsningen fyller opp i løpet av de første 7 minuttene. Om instrumentene også benytter noen hundre mA ville jeg ansett som uproblematisk.

Det var det vi snakket om tidligere.

Strøm (A) delt med 3600 = Ah per sekund gange antall sekunder = brukt kapasitet.
Forsvinnende lite, vanligvis, i alle fall på start.
På baugtruster og ankervinsj må man være litt mer obs med batterikapasiteten.


Men en behøver bare å ordne tilstrekkelig med kapasitet, da virker dette.

Og nettopp det samme ide ha stått bak Sterling BM, Battery Maintainer.

 

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...