Seilerslask Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Sjeldenutpå skrev for 11 timer siden: Omformer er ikkje egnet til å ivareta god batterihelse. Med mindre det er en DC/DC batterilader som holder riktig ladespenning... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Seilerslask skrev 15 minutter siden: Med mindre det er en DC/DC batterilader som holder riktig ladespenning... Det er noe annet, og ei løysing som er innafor. Men ein omformer blir ikkje dc/dc lader fordi om man ønsker det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Joerg Becker Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 (redigert) En omformer kan brukes betinget til lading. Det er mulig når batteriene utlades <7% (absolutt grense) slik at den kan stå i floatspenning i hele tida. Ren praktisk anbefales slik lading ikke for noen som helst bly-batterier som brukes til forbruksbank. Det er illusorisk å anta att en slik bank ikke utlades med mer enn 7%. Ved bruk på AGM er det komplett feil fordi AGM trenger helst økt ladespenning og (helt motsatt) bør floatlades ikke med mer enn 13,3V over lengre tid. Omformeren måtte da brukes slik at man justerer manuell, og dette er vel for de fleste en blanding av upraktisk og farlig. Jørg Redigert 5.Mars.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Seilerslask Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 @Joerg Becker (ikke helt relatert til tråden, men relevant til problemstillingen) ... kan man bruke f.eks. en Victron MPPT regulator for å lade 12V batteri fra en 24V krets? F.eks. om man setter den opp slik at MPPT-regulatoren ikke får strøm fra 24V med mindre motoren går? Disse regulatorene er jo forholdsvis prisgunstige, og har programmer for lading av forskjellige typer batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 (redigert) Man kan nok bruke en slik regulator også, når strømmen er begrenset. Termisk stabilitet ift. konstant effekt og omgivelsetemperatur? Har jeg aldri sammenliknet. Men at det er mere prisgunstig? Ser du f.eks. på en 241235 da koster den idag ca. 4.100,- (uten rabatt) og leverer opp til ca. 68A på 12V avh. primærspenning. Jørg Redigert 5.Mars.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Seilerslask Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Joerg Becker skrev 30 minutter siden: Man kan nok bruke en slik regulator også. Var det jeg mente, men som under: Joerg Becker skrev 30 minutter siden: Termisk stabilitet ift. konstant effekt og omgivelsetemperatur? Har jeg aldri sammenliknet. Dette er jo fort noe annet. Og skal man over 20-30A ser det ut som at det fort er hipp som happ. Morsomt tankeeksperiment i noe fall Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 (redigert) ...det ante meg etter hvert at jeg burde ha formulert tydelig. Beklager. Jeg skrev: "Man kan nok bruke en slik regulator også, når strømmen er begrenset. " Når nå noen leser dette kunne man mene at jeg sier "Ja, det går". Men riktig og enkelt svar burde ha vært "Nei, det går ikke" ...... ....fordi det finnes ikke noe strømbegrensning når solcelleregulatoren er koblet til et batteri som er strøm-kilden. Et batteri leverer tross alt mange hundre, noen t.o.m. flere tusen Ampere. Solcelle-Regulatoren (hvilken som helst) ville da bare brenne opp. Begrenset betyr alså "begrenset til maks inngående strøm som regulatoren er beregnet til" Fasit er at TS og menigmannen må bruke en BB-lader, som kan begrense strøm uansett hvor stor primærkilden er. Sorry, fremtidig skal jeg skjerpe meg igjen og begrense informasjonene til det vesentlige som passer til de fleste. Jørg Redigert 5.Mars.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Seilerslask Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 @Joerg Becker det ville vel vært rart om det ikke var noen strømbegrensning i en MPPT-regulator? Se Victron sin egen FAQ: https://www.victronenergy.com/live/drafts:mppt_faq Q7: Can I use the MPPT Solar Charger as DC-DC charger? For example to charge a 12 Volt battery from a 24V battery bank? Yes. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 (redigert) Når Victron skriver "ja" på egne sidene da er det evt. riktig. Ellers: Nei. Les også: https://www.victronenergy.com/blog/2014/03/28/matching-victron-energy-solar-modules-to-the-new-mppt-charge-regulators/ Helt nederst. "Oversizing a PV array" Men jeg er i kontakt med teknikere i Nederland, skal sjekke og kommer tilbake med sikker svar. Jørg Redigert 5.Mars.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
tekniker3 Svart 6.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 (redigert) Du bør holde 24V systemet inntakt som det er. Altså lastebil systen, ikke rot noe her. Du trenger bare et ekstra 12V batteri av samme størrelse. For 12V så kjøper du en DC/DC omformer STEP DOWN. Den må selvfølgelig tåle forbruket, og kjører ned 24V til 12V. Det er vel bare en bilradio og en liten støvsuger som trenger 12V. Bilradioen må ga 12V, støvsugeren kan du jo koble en lyspære i serie med for å regulere ned strømmen. 24V vil jo gi 4x mindre spenningsfall enn 12v og er et mye bedre system på den måten. Er jo derfor de bruker det på lastebiler. Redigert 6.Mars.2019 av tekniker3 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 6.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 En liten støvsuger med 12V kan fort trekke 30A, radio vet du ikke, men kan også suge "alt mellom 0,3 og 30A". Så vet du fremdeles ikke om batteriene på sekundærkretsen arbeider syklisk eller antisyklisk, og med det vet man ikke hvilken ladekarakteristikk DC/DC forsyningen/omformeren/laderen må levere. Så mener jeg at det kan være litt tidlig med en statisk anbefaling til TS som du slår fast i tredje setningen din når ikke den tilbyr andre muligheter også? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 6.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Joerg Becker skrev for 21 timer siden: Når Victron skriver "ja" på egne sidene da er det evt. riktig. Ellers: Nei. Les også: https://www.victronenergy.com/blog/2014/03/28/matching-victron-energy-solar-modules-to-the-new-mppt-charge-regulators/ Helt nederst. "Oversizing a PV array" Men jeg er i kontakt med teknikere i Nederland, skal sjekke og kommer tilbake med sikker svar. Jørg Da fikk jeg ikke flere svar fra teknikeren, men ser at Victron gjorde endring i sidene ovenfor (punkt Q7) fra "Yes" til "No", som tilsvarer det som kan leses i både forklaring og databladene til regulatorene. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Seilerslask Svart 6.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Joerg Becker skrev 25 minutter siden: Da fikk jeg ikke flere svar fra teknikeren, men ser at Victron gjorde endring i sidene ovenfor (punkt Q7) fra "Yes" til "No", som tilsvarer det som kan leses i både forklaring og databladene til regulatorene. Godt å få en oppklaring på dette, takk! Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Jeg hadde selv samme problemstilling en gang i tiden (antar 24V starter og dynamo, eventuelt også instrumenter). Min løsning var å bytte til 12V dynamo for lading av forbruksbanken (og drift av thruster) med full kapasitet, og kun lade startbatteriene med en enkel og billig 12V til 28V converter (justerbare CV/CC) som kun kobler inn når dynamoen lader ved hjelp av et spenningsstyrt skillerele. Kan lade startbatteriene med rett i under 1,5A og opp til passende spenning. Da 24V kretsen ikke bruker strøm til annet enn start og aldri trenger å fylle opp mange Ah er dette mer enn godt nok for meg. En normal start bruker maksimalt 0.2Ah (200A/3sek), noe denne løsningen fyller opp i løpet av de første 7 minuttene. Om instrumentene også benytter noen hundre mA ville jeg ansett som uproblematisk. En eventuell permanent innkoblet stoppsolenoid drar noe mer strøm, men kraftigere convertere finnes selvfølgelig for dem som har behov for dette. Alt dette (skillerele og spenningsconverter) kostet kanskje en 50-lapp fra mine internasjonale handelspartnere og tar opp plassen til en fyrstikkeske, med tillegg av en 12V dynamo fra en gammel bil. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 X10an skrev for 8 timer siden: Kan lade startbatteriene med rett i under 1,5A og opp til passende spenning. Da 24V kretsen ikke bruker strøm til annet enn start og aldri trenger å fylle opp mange Ah er dette mer enn godt nok for meg. En normal start bruker maksimalt 0.2Ah (200A/3sek), noe denne løsningen fyller opp i løpet av de første 7 minuttene. Om instrumentene også benytter noen hundre mA ville jeg ansett som uproblematisk. Det var det vi snakket om tidligere. Strøm (A) delt med 3600 = Ah per sekund gange antall sekunder = brukt kapasitet. Forsvinnende lite, vanligvis, i alle fall på start. På baugtruster og ankervinsj må man være litt mer obs med batterikapasiteten. Men en behøver bare å ordne tilstrekkelig med kapasitet, da virker dette. Og nettopp det samme ide ha stått bak Sterling BM, Battery Maintainer. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.