
Jannmar
Ask skrev 24 minutter siden:For enkledieselmotorar er tommelfingerregel at 1/3 av energien i dieselen går til framdrift, 1/3 ut eksosen som varme, og 1/3 ut i kjølevatnet. Det er den siste tredjedelen du kan bruka til å varma opp båten.
Dersom du har ein liten motor så får du ikkje meir varme om du kjøper ein stor defrostar.
Våre 18-hestarar gjev ein god lunk, men langt frå nokon tropevarme.
Dette er nok ikke riktig.
Vanntemperaturen avhenger ikke av størrelsen på motoren. Den ligger vel, om jeg ikke tar helt feil, mellom 80 og 90 grader for de fleste motorer.
Om du da monterer en varmevifte av typen med ei vifte bak ei slynge av kobberrør (som varmvannet går gjennom), vil du få mere varme fra ei vifte som er montert bak ei rørslynge som er 60 cm lang enn ei som er 10 cm lang (eller 2cm lang, for å sette det på spissen).
Forholdet blir det samme som feks. radiatorer som er montert i hus.
En stor radiator avgir mere varme enn en liten radiator. Temperaturen på vannet som kommer inn i radiatorene er den samme.